tisdag, februari 27, 2007
ESS
Jag vet att det är ett otroligt dåligt argument. Att vara emot något, därför att dom man aldrig är ense med annars, är för något. Men när s och m är så rörande överens, så blir jag misstänksam. Alltid. Men när jag sedan läser argumenten mot ESS-satsningen, så tror jag inte heller att det är en så god prioritering.
Budgetkonferens
Imorgon åker jag på budgetkonferens till Örenäs Slott. Det ska bli spännande att gå in djupare på de verksamheter som ligger under servicenämnden: Kommunteknik, Skolrestauranger, Stadsfastigheter, Kommuntjänster och Arbetscentrum.
Jobbavdrag
Om någon trodde något annat, så var det inte riktigt som de nya moderaterna sa i valrörelsen. Fördelningspolitiskt är jobbavdraget en katastrof.
* För de två högsta inkomstgrupperna innebär skattesänkningen nästan 1 000 kronor mer per månad. Dessa personer med inkomster på nästan 28 000 kronor i månaden eller mer får nästan hälften av den totala inkomstförstärkningen.
* De två mittersta inkomstgrupperna får i snitt mellan 300 och 500 kronor i månaden. Individer i dessa två inkomstgrupper har inkomster mellan drygt 15 000 och 21 000 kronor i månaden. Totalt delar de på en femtedel av den totala inkomstförstärkningen.
* De två lägsta inkomstgrupperna, personer med riktigt låga inkomster delar på en tjugondel av den totala skattesänkningen. Dessa får i snitt dryga hundringen i lägre skatt.
* För de två högsta inkomstgrupperna innebär skattesänkningen nästan 1 000 kronor mer per månad. Dessa personer med inkomster på nästan 28 000 kronor i månaden eller mer får nästan hälften av den totala inkomstförstärkningen.
* De två mittersta inkomstgrupperna får i snitt mellan 300 och 500 kronor i månaden. Individer i dessa två inkomstgrupper har inkomster mellan drygt 15 000 och 21 000 kronor i månaden. Totalt delar de på en femtedel av den totala inkomstförstärkningen.
* De två lägsta inkomstgrupperna, personer med riktigt låga inkomster delar på en tjugondel av den totala skattesänkningen. Dessa får i snitt dryga hundringen i lägre skatt.
fredag, februari 23, 2007
Wimbledon tar fajten
Tennistävlingen Wimbledon, ni vet den som Björn Borg vann 5 gånger på rad, har nu lyckats med det LO konsekvent misslyckats med, nämligen jämställda löner.
Skotten Andy Murray, rankad 13 i världen, säger:
"Tennis är förmodligen den enda sporten i världen där kvinnor tjänar lika mycket som män. Det kan verkligen bara vara någonting positivt."
Skotten Andy Murray, rankad 13 i världen, säger:
"Tennis är förmodligen den enda sporten i världen där kvinnor tjänar lika mycket som män. Det kan verkligen bara vara någonting positivt."
Pressmeddelande
Grön Ungdom Skåne välkomnar nu också tidningen Gringo till Skåne och Landskrona i ett pressmeddelande. Vilket känns helt rätt.
torsdag, februari 22, 2007
Vissa företag mer jämlika än andra, m?
Vissa är välkomna och andra inte. Båda kommer bidra till fler arbetstillfällen, men jag tror knappast att något av företagen tror att de kommer lösa problemen i Landskrona själva.
På sin hemsida skriver Marko Huttunen (m):
- Vi som bor och verkar i Landskrona i dag, behöver inte storebrorsmentaliteten och folk som kommer från Stockholm...
Och nej, det handlade inte om Hennes och Mauritz...
Ibland känns det som att moderater måste tycka tvärtom vad de vet att vänsterpartiet och/eller miljöpartiet skulle tycka i en fråga, bara för att vara oppositionell. Det är politik när den är som allra sämst.
På sin hemsida skriver Marko Huttunen (m):
- Vi som bor och verkar i Landskrona i dag, behöver inte storebrorsmentaliteten och folk som kommer från Stockholm...
Och nej, det handlade inte om Hennes och Mauritz...
Ibland känns det som att moderater måste tycka tvärtom vad de vet att vänsterpartiet och/eller miljöpartiet skulle tycka i en fråga, bara för att vara oppositionell. Det är politik när den är som allra sämst.
Etiketter:
Hennes och Mauritz,
Landskrona,
Marko Huttunen
måndag, februari 19, 2007
Max och EU
Max Andersson skriver på sin blogg om den EU-föresläsning han höll på RÅM om EU och EU-konstitutionen.
Jag var själv och lyssnade på Max föresläsning, och jag tyckte att den var helt okej. Ett par nya saker lärde jag mig allt. Jag håller även med om det allra mesta som sades. Vi är rörande överens om att försvarspolitik inte har i en grundlag att göra, vilket inte heller ekonomisk politik ska ha.
Max missförstod mig en gång, och trodde att jag ville fråga vad EU gör bra. Därför svarade han snabbt på det, innan jag hann fråga. Det tänkte jag emellertid inte fråga. Jag tänkte fråga honom om han tycker att något överstatligt organ ska ha några befogenheter över huvud taget? Och isåfall, naturligtvis, vilka?
Frågan är naturligtvis inte enkel. Ett tänkbart svar, som för övrigt står i partiprogrammet, är att vi förespråkar ett Europas a´la carte, där varje medlemsland själva ska få bestämma på vilka områden man vill samarbeta.
Vilket låter bra. Men, något som leder till att det lönar sig för ett land att stå utanför samarbeten, i de fall då alla måste gå ihop för att vinsten ska till.
Krångligt? Ett exempel: Torsken måste få ett par år på sig att växa till sig i Östersjön. Alla tjänar på det långsiktigt. Sverige, Finland, Polen, Lettland och Estland går med. Men, Danmark och Lituaen kommer på att de inte vill vara med i detta samarbetet.
Efter ett år kommer Estland på att de hoppar av. Finland med. Och lilla Sverige gör ju ingen nytta självt. Modellen Europas a´la carte är en dålig modell.
Max gjorde också en halvtaskig jämförelse mellan EU:s miljöpolitik och resenärer på en charterresa, som måste gå i samma klunga. Det är tråkigt att vänta på de som är långsamma och hänger efter, menade Max. Både vad gäller resenärer som kollar statyer, och EU-länder som inte har bra miljöpolitik.
Här tyckte jag att Max gjorde en ordentlig tabbe, nämligen att förutsätta att Sverige skulle vara ett miljöföredöme. Vi har den sämsta bilparken i Europa, exempelvis. Och bara för att man själv skulle vara långt framför klungan, så kanske de sänker tempot mer än de skulle gjort annars.
Jag var själv och lyssnade på Max föresläsning, och jag tyckte att den var helt okej. Ett par nya saker lärde jag mig allt. Jag håller även med om det allra mesta som sades. Vi är rörande överens om att försvarspolitik inte har i en grundlag att göra, vilket inte heller ekonomisk politik ska ha.
Max missförstod mig en gång, och trodde att jag ville fråga vad EU gör bra. Därför svarade han snabbt på det, innan jag hann fråga. Det tänkte jag emellertid inte fråga. Jag tänkte fråga honom om han tycker att något överstatligt organ ska ha några befogenheter över huvud taget? Och isåfall, naturligtvis, vilka?
Frågan är naturligtvis inte enkel. Ett tänkbart svar, som för övrigt står i partiprogrammet, är att vi förespråkar ett Europas a´la carte, där varje medlemsland själva ska få bestämma på vilka områden man vill samarbeta.
Vilket låter bra. Men, något som leder till att det lönar sig för ett land att stå utanför samarbeten, i de fall då alla måste gå ihop för att vinsten ska till.
Krångligt? Ett exempel: Torsken måste få ett par år på sig att växa till sig i Östersjön. Alla tjänar på det långsiktigt. Sverige, Finland, Polen, Lettland och Estland går med. Men, Danmark och Lituaen kommer på att de inte vill vara med i detta samarbetet.
Efter ett år kommer Estland på att de hoppar av. Finland med. Och lilla Sverige gör ju ingen nytta självt. Modellen Europas a´la carte är en dålig modell.
Max gjorde också en halvtaskig jämförelse mellan EU:s miljöpolitik och resenärer på en charterresa, som måste gå i samma klunga. Det är tråkigt att vänta på de som är långsamma och hänger efter, menade Max. Både vad gäller resenärer som kollar statyer, och EU-länder som inte har bra miljöpolitik.
Här tyckte jag att Max gjorde en ordentlig tabbe, nämligen att förutsätta att Sverige skulle vara ett miljöföredöme. Vi har den sämsta bilparken i Europa, exempelvis. Och bara för att man själv skulle vara långt framför klungan, så kanske de sänker tempot mer än de skulle gjort annars.
Öl, vin och sprit
Den nya diskussionen kring alkoholskatter är tragikomisk.
Förra gången, för 1,5 år sedan, hävdade utredaren från Helsingborg, Kent Härstedt (s), att spritskatten "måste sänkas med omkring 40 procent". Vilket man naturligtvis kan diskutera, men man måste varken sänka den, bevara den, eller höja den. Man får tycka olika.
Nåväl, argumentet var att sprit 1) förs in i landet lagligt via skyhöga kvoter från andra EU-länder 2) smugglas 3) hembränns, och att fler skulle köpa systemsprit om det var billigare. Öl- och vinskatten skulle däremot inte höjas. Vilket var lite konstigt, därför att man alltid annars föredrar att folk dricker det, istället för sprit.
Nu "måste" öl- och vinskatten sänkas, hävdar den moderate skatteutskottsordföranden Lennart Hedqvist. Det ska kompenseras genom en höjning av, just det, spritskatten.
Jag har tidigare bloggat om höger och vänster, samt hänvisat till ett citat som rörde detsamma- men nu börjar bilden klarna.
Att vara höger är att vara för sänkt öl- och vinskatt, att vara vänster är att vara för sänkt spritskatt. Dags att lansera begreppet ölhävarhöger?
Förra gången, för 1,5 år sedan, hävdade utredaren från Helsingborg, Kent Härstedt (s), att spritskatten "måste sänkas med omkring 40 procent". Vilket man naturligtvis kan diskutera, men man måste varken sänka den, bevara den, eller höja den. Man får tycka olika.
Nåväl, argumentet var att sprit 1) förs in i landet lagligt via skyhöga kvoter från andra EU-länder 2) smugglas 3) hembränns, och att fler skulle köpa systemsprit om det var billigare. Öl- och vinskatten skulle däremot inte höjas. Vilket var lite konstigt, därför att man alltid annars föredrar att folk dricker det, istället för sprit.
Nu "måste" öl- och vinskatten sänkas, hävdar den moderate skatteutskottsordföranden Lennart Hedqvist. Det ska kompenseras genom en höjning av, just det, spritskatten.
Jag har tidigare bloggat om höger och vänster, samt hänvisat till ett citat som rörde detsamma- men nu börjar bilden klarna.
Att vara höger är att vara för sänkt öl- och vinskatt, att vara vänster är att vara för sänkt spritskatt. Dags att lansera begreppet ölhävarhöger?
Riksvalberedningen
Idag fick jag veta att jag är föreslagen att ingå i Miljöpartiet de Grönas riksvalberedning. Organet som bland annat har till uppgift att föreslå partistyrelse, språkrör och partisekreterare. Ett mycket viktigt uppdrag, med andra ord.
Det känns jätteroligt. Mp Skånes årsmöte fattar beslut om det 10 mars.
Det känns jätteroligt. Mp Skånes årsmöte fattar beslut om det 10 mars.
Billigare interrail-kort
SJ och dess systerbolag i Europa har kommit på att det här med tågluffning inte bara var något som var kul på 70-talet, utan lika spännande, fritt och miljövänligt 2007. Därför har de kommit överens om att sänka (jag tänkte skriva chocksänka) priserna till i sommar.
De europeiska järnvägsbolagen har enats om ett nytt Interrailerbjudande. Det innebär till exempel att ungdomar upp till 26 år kan vara ute på resa i 22 dagar och åka tåg i tio av dessa för 2 200 kronor. (Från sj.se)
När jag tågluffade 2001 kostade det 3300 kr för en månad. Hade möjligheten funnits till ett treveckors hade man kunnat komma undan betydligt billigare (det kostar att vara på resande fot). Förhoppningsvis tar nu fler resenärer och prövar det nygamla sättet att resa i sommar. Det rekommenderas å det varmaste, i allafall.
De europeiska järnvägsbolagen har enats om ett nytt Interrailerbjudande. Det innebär till exempel att ungdomar upp till 26 år kan vara ute på resa i 22 dagar och åka tåg i tio av dessa för 2 200 kronor. (Från sj.se)
När jag tågluffade 2001 kostade det 3300 kr för en månad. Hade möjligheten funnits till ett treveckors hade man kunnat komma undan betydligt billigare (det kostar att vara på resande fot). Förhoppningsvis tar nu fler resenärer och prövar det nygamla sättet att resa i sommar. Det rekommenderas å det varmaste, i allafall.
fredag, februari 16, 2007
RÅM-07
Jag har visst glömt att länka till RÅM-07. En blogg levandes under helgen där man får veta ALLT som händer på Grön Ungdoms riksårsmöte. Just nu är det 13 olika som skriver inlägg.
Det är några halvgalna människor som tagit initiativet, men jag tyckte det var kul och ska försöka ge ett par bidrag iallafall.
Det är några halvgalna människor som tagit initiativet, men jag tyckte det var kul och ska försöka ge ett par bidrag iallafall.
onsdag, februari 14, 2007
Forskarrön om rökning
Det finns inga belägg för att det finns några hälsovinster att göra genom att dra ner på sitt rökande, om man inte slutar helt.
Detta fanns att läsa i dagens Sydsvenskan.
Forskarna var extra säkra på sina rön, eftersom inte tobaksindustrin gått i taket och pekat på än det ena än det andra, som dom brukar göra när rapporter som inte gagnar deras verksamhet kommer ut (och ja, det är ofta).
Så är det säkert. Men, det forskarna och tidningen säkerligen inte tänker på, men som är det första en inbiten rökare och ett tobaksbolag tänker på, är ju att även det omvända gäller.
Om man bara röker litegrann, kan man lika gärna röka mer, utan att göra några hälsoförluster.
Detta fanns att läsa i dagens Sydsvenskan.
Forskarna var extra säkra på sina rön, eftersom inte tobaksindustrin gått i taket och pekat på än det ena än det andra, som dom brukar göra när rapporter som inte gagnar deras verksamhet kommer ut (och ja, det är ofta).
Så är det säkert. Men, det forskarna och tidningen säkerligen inte tänker på, men som är det första en inbiten rökare och ett tobaksbolag tänker på, är ju att även det omvända gäller.
Om man bara röker litegrann, kan man lika gärna röka mer, utan att göra några hälsoförluster.
Ny moderatblogg
Och så har den moderata riksdagsledamoten från Gävle, Tomas Tobé, börjat blogga.
Jag kommer mest ihåg honom från hans personvalskampanj 2002, där körde med en härlig slogan: Tomas Tobé älskar dig. Han turnerade i en ljusblå husvagn och ringde upp hundratals förstagångsväljare.
Det räckte inte den gången, men i höstas fick han nära 10 procent personkryss i Gävleborg, men stod också som etta på gävleborgmoderaternas lista.
Jag kommer mest ihåg honom från hans personvalskampanj 2002, där körde med en härlig slogan: Tomas Tobé älskar dig. Han turnerade i en ljusblå husvagn och ringde upp hundratals förstagångsväljare.
Det räckte inte den gången, men i höstas fick han nära 10 procent personkryss i Gävleborg, men stod också som etta på gävleborgmoderaternas lista.
tisdag, februari 13, 2007
Klipp i TV4
Jag har nu äntligen hittat klippet från Nyheterna på TV4 från den 3 februari. Klippet handlar om valutvärderingen för miljöpartiet som gjort, där jag varit med.
Tyvärr är det en "avslöjande"-känsla över inslaget. Vilket inte stämmer då alla medier som efterfrågat rapporten, också fått den.
I övrigt tycker jag att det är ett sakligt inslag. Jag tycker inte att miljöpartiet ska vara nöjda med att ha gått fram till 5,2 procent, och jag tycker det är oroande om vi blir ett renodlat storstadsparti.
Den tendensen finns i alla län, även "skogslän" som Jämtland (Östersund bästa mp-orten), Värmland (Karlstad) och Kronoberg (Växjö). Men allra tydligast är det nog i Skåne, där mp inte finns i flera mindre kommuner, eller annars är små. Men där det gått bra i Malmö, Helsingborg, Lund och Kristianstad.
För att se klippet måste man klicka på "Nyheter", sedan på "Se sändningen" (som visar tiden för senaste sändningen), och sedan gå ner och välja Nyhetssändningen från den 3 februari klockan 19. Mycket omständigt.
Tyvärr är det en "avslöjande"-känsla över inslaget. Vilket inte stämmer då alla medier som efterfrågat rapporten, också fått den.
I övrigt tycker jag att det är ett sakligt inslag. Jag tycker inte att miljöpartiet ska vara nöjda med att ha gått fram till 5,2 procent, och jag tycker det är oroande om vi blir ett renodlat storstadsparti.
Den tendensen finns i alla län, även "skogslän" som Jämtland (Östersund bästa mp-orten), Värmland (Karlstad) och Kronoberg (Växjö). Men allra tydligast är det nog i Skåne, där mp inte finns i flera mindre kommuner, eller annars är små. Men där det gått bra i Malmö, Helsingborg, Lund och Kristianstad.
För att se klippet måste man klicka på "Nyheter", sedan på "Se sändningen" (som visar tiden för senaste sändningen), och sedan gå ner och välja Nyhetssändningen från den 3 februari klockan 19. Mycket omständigt.
Svennenormativitet
Mp Höganäs
Igår kväll var jag och Anders Åkesson på besök i Höganäs och besökte deras miljöpartiet-lokalavdelning. De hade två ganska nya, hurtiga under arton-medlemmar, som entusiastiskt pratade om hur viktigt det var att få partiet att breddas och växa, inte minst genom att fokusera på lokala frågor.
Det var roligt, och lätt värt den ganska långa resan.
Det var roligt, och lätt värt den ganska långa resan.
söndag, februari 11, 2007
Miljöchock
Det kanske föds ett nytt ord varje dag. Ibland är det befogad, ibland kanske man kan hitta befintliga. i vilken kategori miljöchock hamnar låter jag vara osagt. Det verkar åtminstone inte finnas någon begränsning av chock-prefix alls.
fredag, februari 09, 2007
Det här med valsystem
Liksom Anders Wallner tänkte jag kommentera en av propositionerna inför riksårsmötet, som heter "Dags att byta valsystem".
Förslaget som Förbundsstyrelsen lagt innebär att ett system valsystem ska införas, där man ska kunna rangordna partier när man röstar. Om ens första val inte kommer in, går rösten till andra- eller tredjehandsalternativet.
Förbundsstyrelsen, och även Wallner, menar att detta skulle gynna partier utanför riksdagen. Många valde nog att inte rösta på sitt bästa parti, för att de var chanslösa från att komma in. Detta kan nog stämma vad gäller feminstistiskt initiativ, men knappast Junilistan, och än mindre Sverigedemokraterna. De som röstade på det sistnämnda partiet gjorde det just därför att de inte skulle komma in. Det är en proteströst. Vad gäller Sverigedemokraterna så kan jag aldrig tänka mig att någon röstade på ett etablerat parti för att de trodde att en sd-röst var bortkastad. Här resonerar Förbundsstyrelsen och Wallner fel.
Hursomhelst ska vi naturligtvis inte ha ett valsystem som bygger på att gynna vissa partier. Just därför så är det en betydligt viktigare förändring att sänka spärren till riksdagen. Eller faktiskt, ta bort den helt.
Förbundsstyrelsen har ju fullständigt fel när man i propositionen skriver "det (föreslagna valsystemet, min anm) utgör dessutom ett mycket bättre valsystem än att slopa riksdagsspärren helt, då det kan leda till att en massa 0,7 procents-partier blir vågmästare och får mycket inflytande".
Det hela bygger på ett fundament missförstånd. Det kan omöjligen finnas mer än en (1) vågmästare. Att det sedan kan vara en bräcklig, eller oklar, majoritet, är en annan sak.
Jag tycker att det vore mycket olyckligt om miljöpartiet skulle börja föredra det här systemet framför att sänka eller ta bort riksdagsspärren.
Förslaget som Förbundsstyrelsen lagt innebär att ett system valsystem ska införas, där man ska kunna rangordna partier när man röstar. Om ens första val inte kommer in, går rösten till andra- eller tredjehandsalternativet.
Förbundsstyrelsen, och även Wallner, menar att detta skulle gynna partier utanför riksdagen. Många valde nog att inte rösta på sitt bästa parti, för att de var chanslösa från att komma in. Detta kan nog stämma vad gäller feminstistiskt initiativ, men knappast Junilistan, och än mindre Sverigedemokraterna. De som röstade på det sistnämnda partiet gjorde det just därför att de inte skulle komma in. Det är en proteströst. Vad gäller Sverigedemokraterna så kan jag aldrig tänka mig att någon röstade på ett etablerat parti för att de trodde att en sd-röst var bortkastad. Här resonerar Förbundsstyrelsen och Wallner fel.
Hursomhelst ska vi naturligtvis inte ha ett valsystem som bygger på att gynna vissa partier. Just därför så är det en betydligt viktigare förändring att sänka spärren till riksdagen. Eller faktiskt, ta bort den helt.
Förbundsstyrelsen har ju fullständigt fel när man i propositionen skriver "det (föreslagna valsystemet, min anm) utgör dessutom ett mycket bättre valsystem än att slopa riksdagsspärren helt, då det kan leda till att en massa 0,7 procents-partier blir vågmästare och får mycket inflytande".
Det hela bygger på ett fundament missförstånd. Det kan omöjligen finnas mer än en (1) vågmästare. Att det sedan kan vara en bräcklig, eller oklar, majoritet, är en annan sak.
Jag tycker att det vore mycket olyckligt om miljöpartiet skulle börja föredra det här systemet framför att sänka eller ta bort riksdagsspärren.
torsdag, februari 08, 2007
Lotta i Ljusnan
Min, i bemärkelsen "den jag brukade läsa på morgonen" gamla tidning Ljusnan har intervjuat Lotta angående den valutvärdering vi har gjort. En saklig artikel som kortfattat sammanfattar det vi kommit fram till.
Att det var i Ljusnan som jag skulle hitta det första textstycket om det, kunde jag aldrig tro.
Att det var i Ljusnan som jag skulle hitta det första textstycket om det, kunde jag aldrig tro.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)