måndag, mars 09, 2009

have a baby, drive a car

Kristdemokraterna föreslår en babybonus (se länkar och kommentarer från Maria) på 10.000 kronor per barn.

Tvärtemot Maria så tycker jag naturligtvis att det är ett jättebra förslag. Alliansen har ju nyligen avskaffat bonusen på 10.000 kr på nysålda miljöbilar. Nu kan man ju få råd med en kärra ändå, om man bara skaffar en bebbe först. Förslaget kanske i själva verket är ett utslag av en ny kristdemokratisk miljöpolitik? För barnens skull?!

Eller så kanske "allians för Sverige" kunde lägga ner sin kinainspirarade barnapolitik och miljöpolitik, och sluta sprida våra gemensamma resurser på att få folk att konsumera och få barn. Det fixar liksom människor själva.

6 kommentarer:

Fredrik Westerlund sa...

Hej Rasmus! Ska jag tolka det som att du är mot föräldraförsäkringen och barnbidraget också? De är ju också sätt att sprida våra gemensamma resurser på att få folk att konsumer och att få barn.

Fredrik Westerlund sa...

*konsumera

Rasmus Ling sa...

Hej Fredrik!

På sätt och vis är det ju det, men det är ju faktiskt det mesta som det offentliga satsar på öht. Men nej, jag tycker att både barnbidrag och föräldraförsäkring är bra saker.

Skillnaden, som jag ser det, är att det handlar om stöd åt föräldrarna i det här fallet, medan jag ser föräldraförsäkring och barnbidrag som stöd åt barnen. Jag håller inte med om att dessa finns till för att få människor att få fler barn. Tvärtom har länder med generösa villkor färre födda barn.

Jag skulle iof inte ha nåt emot att varje nytt barn fick en startpeng av staten, som man fick börja disponera när man fyller x år.

Men mest var det ju en komisk situation mot bakgrund av det slopade miljöbilsbonusen, och det var svårt att inte dra en parallell.

Fredrik Westerlund sa...

Tack för förtydligandet! /Fredrik

Anonym sa...

JAG SKITER I MELODIFESTIVALEN & HÖR SEN

:o(

*heterosexuell!*

Anonym sa...

Slopadet av miljöbilsbonusen är en mycket kortsiktig besparing !