torsdag, juli 06, 2006

Försenad mp-rapport

Ligger efter i rapporteringen känner jag. Det blir lätt problem när det inte är uppkoppling på så många ställen. Nåväl, jag ska berätta lite om de största händelserna på miljöpartiet dag i Almedalen.

Klockan 12 hade språkrören kallat till presskonferens. Som av en händelse hade de borgerliga partierna presskonferens klockan 11, och berättade att de alla vill avskaffa fastighetsskatten. Något som varit Kristdemokraternas och Villaägarnas profilfråga tidigare. 30 miljarder kostar det, och de berättar inte hur det ska finansieras.
Nåväl, Maria Wetterstrand och Peter Eriksson gick ut med ett helt nytt förslag. Föräldrar ska få ett extra bidrag för att gå ner i arbetstid när barnen är små, max 3 år. Bidraget är 1500 kr, ska skattas och är pensionsgrundande. Föräldern måste gå ner till åtminstone 75 procent, och det bästa, båda föräldrarna kan göra det samtidigt!
Reformen kostar 2 miljarder, trots det är det hårdare press på miljöpartiet att visa hur finansieringen ska gå till. Det kanske är förväntningarna som är högre på det ansvarsfulla partiet, på samma sätt som att kraven är hårdare på en 15-åring än en 5-åring?

Talen var helt okej, ska erkänna att jag inte lyssnade helt uppmärksamt hela tiden. Däremot kändes det mycket bra på After speech. Det går ut på att partiledaren får en öl och ska svara på kluriga frågor av två utfrågare inför typ alla svenska journalister (som också kan dricka öl). Peter företrädde, och han gjorde det mycket bra. Han gör sig bättre i sådana sammanhang än från en större scen, tycker jag.

Nu är jag hemma igen. Lite trist, Gotland och Visby var kanon!

Inga kommentarer: