torsdag, mars 01, 2007

Hur svensk är du?

Kvällsposten har ett webtest, där man kan se hur "svensk" man är. Det handlar om allmänna kunskapsfrågor med alternativ, som hur många ledamöter riksdagen har, när Sverige fick högertrafik och vilken pjäs August Strindberg skrev.

Bakgrunden till testet är det horribla som händer i Danmark, där nyanlända ska kunskapstestas för att få medborgarskap.

Även om det är horriblet, så får vi hoppas att det iallafall inte blir fel i facit. Det är det nämligen i Kvällspostens test. Den sextonde frågan lyder "När fick svenska kvinnor allmän rösträtt?"

Alternativen är

* 1939 (22 procent)
* 1921 (67 procent)
* 1919 (12 procent)

Inom parentesen anges vad läsarna just nu har gissat.

Enligt Kvällsposten är rätt svar 1921. Vilket är fel. Svenska kvinnor fick rösträtt i Sverige 1919. Det första valet kvinnor kunde delta i var dock inte förrän 1921, men det är ju en annan fråga.

Jag påstår inte att det är viktigt. Jag påstår att test av det här slaget är intressant som underhållning, men fullständigt idiotiskt att tillämpa som mått på kunnande eller, än värre, som krav på medborgarskap.

För övrigt var Sverige sist i Norden med att införa kvinnlig rösträtt. Finland var först, 1906.

4 kommentarer:

Maria Ferm sa...

Nämen... är det så? Min lärare i Statsvetenskap berättade igår att det var 1921! Han har dock haft fel förut...

Anonym sa...

Jag fick 15 rätt.

Redaktionen sa...

Frågan om rösträtt för kvinnor är rätt klurig, och de borde ha ställt den annorlunda. På det här sättet blir det ju något av en tolkningsfråga.

Jag hade 18 rätt, btw.

Rasmus Ling sa...

Maria: det är ett utbrett missförstånd, och han är ju inte ensam om den tron.

Jimpan: nja, frågan är ju ställd "när fick" och inte "när fick dom chansen", så det är rätt solklart. däremot är det ju dumt att ha med båda alternativen, kan jag tycka. Jag har inte fått svar från kvällsposten ännu by the way.