tisdag, mars 06, 2007

Reclaim the parties

Eftersom jag varit med i den interna diskussionen om regionalt bidragssystem som Wallner kommenterar så måste även jag göra detsamma.

Det Wallner tycker är dåligt är förslaget som bland andra jag förespråkat, nämligen att ungdomsförbunden skulle få mandatbaserade bidrag, d v s efter hur stora moderpartierna är.

Jag håller helt med honom om det första; anledningen till att det kommer på fråga är att SSU minskat så mycket i medlemsantal, men att s fortfarande är stora. Och bara det är egentligen en bra anledning med att avvakta.

Mitt främsta argument har varit att ungdomsförbunden inte ska tvingas bli pappersvändare som ska uppfylla ungdomstyrelsens/kulturnämndens/fritidsnämndens godtyckliga regler, som exempelvis ett antal lokalavdelningar med styrelser på pappret åtminstone, ett antal "medlemsaktiviteter" (ja, som bäddat för fusk) och ett antal medlemmar.

Ett annat av mina argument har varit att det vore bra med incitament för moderpartierna och ungdomsförbunden att komma närmare varandra.

Men nu har jag bestämt mig för vad jag tycker. Jag tycker att Region Skåne ska sluta dela ut pengar till ungdomsförbunden, och istället låta moderpartierna bidra med vad som är lämpligt. Reclaim the parties, helt enkelt.

2 kommentarer:

Anna sa...

Nej, nej, nej. Jag håller inte med, utan håller väl snarare med Anders. Politiska ungdomsförbund har två olika uppgifter.

1. Vara en politisk påtryckarorganisation. För att vara det kan de få pengar av sitt moderparti.

2. att vara en ungdomsorganisation som hjälper unga människor att ta till vara på sitt engagemang och ger möjligheter att göra nåt roligt på sin fritid. Det här är något som jag tycker att det är jättevettigt att lägga skattepengar. Och varför politiska ungdomsförbund ska särbehandlas här förstår jag inte. Varken varför de skulle få mer eller mindre än något icke partipolitiskt förbund.

Johan Hellström sa...

fast om partierna fick pengarna skulle ju inte di andre få speciellt mkt pengar, eftersom di ju knappt träffar sina partier ;)

fast det var kanske din avsikt?