torsdag, oktober 04, 2007

Ideologiska skäl och randiga orsaker

Är det någon annan än jag som tänkt på hur ofta repliken "de säljer ut statens egendom av ideologiska skäl" används? Socialdemokraterna brukar säga så om regeringens planer på utförsäljningar, senast riksdagsledamoten Luciano Astudillo. Men (s) är inte ensamma, även Alliansen använder samma retoriska knep emmellanåt. "(S) vill av ideologiska skäl ha kvar apoteket", eller vad det nu kan vara.

Ingen som tänkt på att det är det bästa argumentet man kan ha? Ett ideologiskt skäl är icke att förakta. Bättre det än en meningslös orsak, liksom.

Och, att vilja ha kvar ett statligt ägande grundar sig faktiskt också på ideologiska skäl. Hoppas jag.

1 kommentar:

Tomas Melin sa...

Precis! Åh, ibland läser du mina tankar. Great minds think alike. Eller som en av min mammas bekanta från västergötland sa: "Två rövar, ett hål".

Aaanyway. Det är ganska givande att i ett politiskt sammahang påpeka det absurda i att attackera någon för att de för politik från ett ideologiskt perspektiv. Jag gjorde det i min nämnd nu när jag o borgarna var överens om nåt. Sossarna anklagade dem för att göra det "av ideologiska orsaker", men borgarna slog ifrån sig. Då gick jag in o sa att iaf jag gjorde det av ideologiska orsaker, vilka andra bevekelsegrunder finns det för politiken? Då blev det tyst. Från båda lägren.

Sånt är kul, och rekommenderas skarpt.