lördag, maj 06, 2006

Försäkringskassan och ( )

Jag känner en ärlig man. Han är en sån som politikerna tycker de borde bli fler av, som aldrig skulle ha svart städhjälp eller liknande. En sån vars ärliga karaktär verkar vara bra, men som uppenbarligen är för mycket för våra myndigheter.

Hans far blev sjuk. Allvarligt. Det var nära att han strök med, men lyckligtvis så kunde hans liv räddas. Det var hjärtat, en söndag. Mannen åkte naturligtvis genast iväg, och det handlar om några mil. Han meddelade jobbet att han inte kunde komma dagen efter, och pratade sedan med försäkringskassan.

Av dom fick han rådet att sjukskriva sig. "Det handlar bara om en vecka, och då behöver du ändå inget sjukintyg", sa dom. "Men, svarade mannen, det är ju inte jag som är sjuk, det är min far. Jag vill ha ersättning för vård av anhörig".

Försäkringskassan tyckte emellertid inte att en hjärtinfarkt var tillräckligt allvarligt för att vara nära sin far. Enligt läkarna var det ytterst nära att fadern dött.

På Osynliga Partiets ( ) hemsida kan man läsa att "man ska sjukskriva sig om man vill ha extra semester". Försäkringskassan verkar bestå av osynliga partister, som uppmanar folk att bryta mot sina egna usla regler. Jag tycker det är för jävligt.

Inga kommentarer: