tisdag, december 19, 2006

Far och flyg inte

Idag ska jag åka till Uppsala igen. Träffa gamla kompisar jag ser alldeles för sällan. Precis som förra gången jag skulle åka dit, så blir jag sur. Men den här gången var det ännu värre: Över 1000 kronor per resa, totalt över 2000 kronor hade jag fårr lägga ut med tåg. Flyget kostar 940 kr tur och retur.

Som Anna skrev igår så vill ju regeringen sänka utsläppen av växthusgaser. Men de vet inte hur.

Flygskatten hade varit ett myrsteg i rätt riktning. Men fortfarande hade subventioneringen varit kraftig. Då hade Malmö-Stockholm t/r kostat 1150 ungefär. Tänk om även flygbolagen skulle betala för sina egna kostnader. Då skulle regeringen lätt nå sitt mål, och inte behöva vänta till 2020 dessutom.

1 kommentar:

Anonym sa...

Idag säger Fredrik Reinfeldt att vi sänker utsläppen av växthusgaser genom att ge miljöbistånd till fattiga länder.... Själv har han en Chrysler Voyager som han "skulle kunna" göra sig av med... "men växthuseffekten är inte bara individens ansvar"... Nej, uppenbarligen inte om det är Reinfeldt som är individen.