torsdag, juni 29, 2006

Jag känner att nånting måste göras

En israelisk soldat kidnappas. En 19-årig pojke. Fruktansvärt. Israel svarar med att kidnappa minstrar från Hamasregeringen, och sätter in sin armé, blockerar Gaza. Egypten stänger sin gräns så att ingen ska kunna fly bomberna.

I höstas såg jag filmen Zozo. En film som fick mig att känna på samma sätt som när jag såg Lilja 4-ever; inte alls bra med andra ord. Zozo handlar om när Libanon blev anfallet, vilka tragedier som inträffar samtidigt eller med minuters mellanrum. Familjer som splittras, barn som ser sina föräldrar söndersprängda. Film är film, jag vill inte föreställa mig hur det ser ut på plats. Mår bara dåligt när jag tänker på det. Samtidigt vet jag att inget blir bättre för att jag låter bli att tänka på det.

På min stereo spelar bob hund "Nånting måste göras". Det är sant, och snabbt måste det gå.

Inga kommentarer: