tisdag, oktober 24, 2006

Nyliberal nybliven miljöaktivist?

På tåget på väg hem från jobbet läste jag metro. Jag blev förvånad. Inte för att Johan Staël von Holstein skrev kolumnen i Metro, det gör han då och då. Det har i 90 procent av fallen varit dåligt formulerad kritik av socialdemokraterna, men jag antar att han retat upp många. Dock inte mig, så ofta i alla fall.

Idag skrev han dock en jättebra kolumn. Jag håller med om varje ord, faktiskt. Eller vad sägs om:

Tänk om vi kunde få världens beundran för vår handlingskraft och vårt miljönengagemang. Tänk om vi kunde få vår nation att sluta upp runt viljan att rädda världen i stället för att tala klyftor, klassamhälle och tv-licens. Tänk om vi kunde lägga mest pengar av alla på forskning inom miljösektorn. Tänk vad det skulle ge tillbaka till våra barn. Låt oss ta enorma kostnader och risker på alla plan för att visa världen att vi är hängivna, beslutsamma, handlingskraftiga och villiga att offra. Beskatta, lagstadga med viten och straff, ge incitament, utmärkelser och fördelar – gör vad som krävs för att förändra våra attityder och vanor i grunden. Tänk om svenska politiker och entreprenörer gick till historien som de som räddade världen.

Jag är imponerad av den vanligtvis så nyliberala Staël von Holstein.

Inga kommentarer: