torsdag, februari 01, 2007

Inte utökad skoltid tack

En annan intressant motion riksårsmötet ska ta ställning till är från Christoffer Green. Motionen förordar att mp ska arbeta för att språk, religion, historia, geografi och samhällskunskap ges större tyngd i timplanen. Green vill också att filosofi och retorik blir obligatoriska ämnen i gymnasiet för samtliga program. Vidare förespråkar han att etik och EQ blir ett nytt ämne i grundskolan, samt att antalet undervisningstimmar utökas som en följd av detta.

Det var länge sedan jag läste en grön motion som jag vänder mig så starkt emot.

Den starkaste invändningen är att att jag inte anser att gymnasiet ska innehålla några obligatoriska ämnen alls. Det enda riktiga vore om varje gymnasielev fritt kunde välja vilka ämnen som den vill läsa. I andra hand ska det vara skolornas sak att bestämma vad olika program ska innehålla för kurser.

Jag tycker också att det är oerhört fel att öka på skoltiden med ämnena Green väljer. Och jag har väldigt svårt att se varför samhällsämnen skulle ha större tyngd än exempelvis naturvetenskapliga. Eller andra områden. Och dessutom, vi ska inte ha fler skoltimmar över huvud taget. Miljöpartiet driver sänkt arbetstid. Det måste även gälla skolelever.

Jag kan möjligen gå med på att etik kan vara ett ämne i grundskolan.

Men som helhet kommer det att bli avslag även på denna motion.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker vi ska ha mera obligatoriska ämnen. Och fler timmar! Helst så skulle jag se en sammanslagning av natur och samhäll med obligatorisk ekonomi.