fredag, februari 02, 2007

Sterilisering vid könsbyte

Den tredje motionen jag kort tänkte kommentera inför Riksårsmötet är nummer 15. Motionärerna från Lerum/Alingsås vill "Ta bort kravet på sterilisering vid könsbyte". De vill också att det ska finnas möjlighet att frysa ned ägg- och sädesceller för "framtida behov".

Jag har ingen aning om varför kravet på sterilisering finns idag. I mina öron låter det logiskt att man inte kan få egna barn om man byter kön, just eftersom man inte kan återskapa den fiffiga uppfiningen att skapa liv.

Jag kommer vänta tills debatten på plats innan jag bestämmer mig för vad jag tycker. Och hur jag ska rösta.

2 kommentarer:

Anders Wallner sa...

Alltså, när man genomgått könskorrigering (hbt-korrekt term) så kan man ju inte längre skaffa biologiska barn. Men som det är nu steriliseras man innan man gått igenom hela behandlingen, för att det skulle skapa "oreda i släktbanden" om en man skulle bli pappa - och sen efter korrigeringen barnets juridiska mamma. Då skulle barnet nämligen ha två juridiska mammor, och det fanns det ingen lagstiftning för när den här lagens skrevs, på 70-talet. Idag ser ju Sverige lite annorlunda ut. Den här ska du bifalla.

Rasmus Ling sa...

Jag undrar just vad som isåfall händer om en befintlig pappa vill korrigera sitt kön? Eller för man inte det? Jag tror det är något jag missat...