tisdag, februari 13, 2007

Klipp i TV4

Jag har nu äntligen hittat klippet från Nyheterna på TV4 från den 3 februari. Klippet handlar om valutvärderingen för miljöpartiet som gjort, där jag varit med.

Tyvärr är det en "avslöjande"-känsla över inslaget. Vilket inte stämmer då alla medier som efterfrågat rapporten, också fått den.

I övrigt tycker jag att det är ett sakligt inslag. Jag tycker inte att miljöpartiet ska vara nöjda med att ha gått fram till 5,2 procent, och jag tycker det är oroande om vi blir ett renodlat storstadsparti.

Den tendensen finns i alla län, även "skogslän" som Jämtland (Östersund bästa mp-orten), Värmland (Karlstad) och Kronoberg (Växjö). Men allra tydligast är det nog i Skåne, där mp inte finns i flera mindre kommuner, eller annars är små. Men där det gått bra i Malmö, Helsingborg, Lund och Kristianstad.

För att se klippet måste man klicka på "Nyheter", sedan på "Se sändningen" (som visar tiden för senaste sändningen), och sedan gå ner och välja Nyhetssändningen från den 3 februari klockan 19. Mycket omständigt.

10 kommentarer:

Johan Hellström sa...

Ingen kan beskylla Tv4 för att vara serviceminded.

Ska försöka hitta klippet.

Anonym sa...

Rasmus, jag vet inte riktigt om jag delar analysen av situationen i Skåne. De kommuner där vi är vita har vi varit vita i tidigare också.

Dessutom har vi gått ökat antalet röster generellt i Skåne, och fått både fler kommunledamöter och regionledamöter.

Rasmus Ling sa...

Lycka till, Johan.

Anna; bara för att det inte blivit värre så innebär det att det finns en bestående trend. Och i Skåne är den tydlig just eftersom det finns både storstäder och lands- och glesbygd (det finns även i Region Västra Götaland, men inte i ngt annat vad jag vet). Därav, menade jag, är det tydligast i jämförelsesynpunkt. Du har rätt i att det är värre på andra håll, och att utvecklingen gått i större riktning, i absoluta tal, i tappade röster på landsbygd > fler röster i större orter.

Sen, och det är viktigt, så behöver man inte ogilla utvecklingen, om det samtidigt innebär att vi blir ett större parti. Men jag är skeptisk.

Johan Hellström sa...

det är ju så att det i våra opinionsiffror på 5-nånting ligger såväl starka valkretsar med 7-8% som svaga valkretsar med 3-4% snarare.

och ska vi fixa 10% på riksnivå bör de flesta valkretsar kunna stiga över de där 3-4% helst.

jo, vi märker av det i väst oxå. de mest utpräglat landsbygdaktiga valkretsarna här är vi svagare i och saknar riksdagsmandat i.

Redaktionen sa...

Jag såg inslaget och har läst delar av er rapport (främst sammanfattningen och de avslutande rekommendationerna), men inte hela.

Det som slog mig är intrycket att "ni" anser att Mp bör prioritera storstadsväljarna, och mer eller mindre släppa de mindre orterna. Det intrycket fick jag av läsningen, men inte av inslaget.

Eftersom du, liksom jag, tycker det är oroande att Mp går mot att bli ett renodlat storstadsparti - hur anser du att detta bör åtgärdas?

(Kommer själv från en liten bruksort i Värmland, men bor sedan några år tillbaka i Göteborg. Mp har länge legat mig varmt om hjärtat, men det är ingen överraskning att få i t.ex. Värmland, till skillnad från Majorna där jag nu bor, håller med mig.)

Rasmus Ling sa...

Johan: Jag håller med dig, jag tror att det kan bli farligt om vi får 10 procent i riksdagsvalet, om vi är väldigt svaga lokalt.

Jimpan: Vi tog inte ställning till det i rapporten, utan konstaterade att det var ett viktigt vägval för partiet att göra. något man måste vara medveten om, och beslutet måste genomtänkt. vad gäller inslaget så tycker lotta så, och jag tror att hon pratar för en överväldigande majoritet av partiets medlemmar.

exakt hur det ska åtgärdas vet jag inte. "internutbildning" är ju ett lagom halvflummigt svar. men kort sagt, satsa mer resurser på att bygga partiet brett, än att satsa allt krut på gamla stan.

Redaktionen sa...

Jag håller med, det är ett viktigt vägval. Man kan inte få allt. Tyvärr. Det bästa vore om man kunde behålla framgångarna i de större städerna, samtidigt som man försöker öka i de mindre.

Jag noterade att ni försökte att inte ta ställning i rapporten, utan bara pekade ut olika vägar. Samtidigt var nog mitt intryck ändå (av de delar jag hittills läst - särskilt det allra sista) att ni rekommenderar att man satsar på storstadsväljarna.

Jag skriver lite om det här på min blogg.

"Internutbildning" är, som du säger, en väg. Menar du då att partiarbetarna ska lära sig att förklara sin politik på ett sätt så att de som är skeptiska - för att hårddra det - ska förstå att det finns morötter och inte bara piskor? Annars är också organisatorisk utbyggnad helt nödvändig - att det finns resurser där det idag saknas.

Är Mp starka i Gamla stan? Här i Gbg är det Majorna och (särskilt) Masthugget, så jag trodde att det snarare är Söder i Sthlm.

Rasmus Ling sa...

"Menar du då att partiarbetarna ska lära sig att förklara sin politik på ett sätt så att de som är skeptiska - för att hårddra det - ska förstå att det finns morötter och inte bara piskor? Annars är också organisatorisk utbyggnad helt nödvändig - att det finns resurser där det idag saknas."

Jag menar främst att stärka organisationenerna lokalt och regionalt. Att sprida goda exempel på hur man inkluderar nya medlemmar och uppmantrar nytänkande. Efter det kan man börja med politiken på respektive ort.

Rasmus Ling sa...

Och med "Gamla stan" menade jag mp riks. att man prioriterat att få igenom sakfrågor i förhandlingar framför att bygga partiet. och att det inte funkar i längden, även om det senaste mandatperioden givit goda resultat.

Redaktionen sa...

Då hajar jag.
Jag är med dig. ;-)