tisdag, april 11, 2006

Nyliberala konsekvenser

MUF i Kronoborgs län hade lämnat in en motion till moderaternas distriksstämma i samma län, som handlade om att avskaffa sexköpslagen och istället legalisera prostutionen, då det enligt MUF "ska vara ett fritt yrkesval".

Jag är inte solklar över det hela med sexköplslagen, men jag kan tänka mig att den inte gett önskvärt resultat. Det största problemet här är egentligen som överallt annars i samhället, att politiker tror sig veta det bästa utan att prata MED (i motsats till "till") de inblandade. I det här fallet hororna. Istället gör man egna gissningslekar och pratar över huvet på mig, dig och alla vi andra.

Problemet med ungmoderaterna är emellertid synen på prostitution som "fritt yrkesval" i kombination med att de vill sänka arbetslöshetsersättningarna och tvinga folk att ta jobb dom inte vill ha. Och även om jag oftast inte lider av moralpanik så tycker jag att ett samhälle som tvingar (i ordets absoluta bemärkelse) dom fattiga att bokstavligen lägga sig på rygg för dom med pengar, självklart vore katastrofalt.

Malmö har kört en grej som kallas "möt en fördom", där man kunnat låne en lesbisk, en bög, en muslimsk kvinna, en zigenare och ett par andra udda typer många har fördomar mot. "Låna en hora" skulle förvisso vara en sexistisk slogan, men kanske skulle det göra mer nytta än skada.

2 kommentarer:

helgonblomma sa...

du fick dessvärre ett liknande problem i Tyskland när de legaliserade prostitiution, i början i alla fall (tror de ändrade tolkningen sedan) så blev vissa personer avstängda från arbetslöshetsersättning då de vägrat ta bordelljobb ... fanns minst någon artikel i aftonbladet om det


//helgonblomma

Rasmus Ling sa...

Frågan är om det är ett argument som är mest emot prostution eller att tvinga människor att arbeta, man kan ju fråga MUF.