torsdag, augusti 23, 2007

Tintin och Per Klarberg

Ja, nu är det dags för en ny offentlig diskussion om yttrandefriheten kontra andra friheter. Som friheten att inte bli hetsad mot, gestaltad av lagen Hets mot folkgrupp.

Det är nu seriefiguren Tintin som blivit polisanmäld för hets mot folkgrupp. Det gäller seriealbumet Tintin i Kongo från 1930. "Enligt anmälan innehåller boken rasistiska nidbilder av afrikaner och bör betraktas som hets mot folkgrupp".

Jag har ännu inte läst albumet, men blir ju såklart extremt sugen för att stilla min nyfikenhet. Jag har svårt att tro att det är så grovt att det inte kan få finnas kvar i bibliotek, så som gjorts i USA och Storbritannien.

Dagens sverigedemokrat i sydsvenskan, Per Klarberg från Trelleborg, tyckte att Trelleborg "av princip för yttrandefrihetens skull" skulle ta dit Lars Vilks Muhammedutsällning.

Visst, det är inte bara Sd som tycker man ska provocera och tänja på gränser. Jag tycker inte att religion ska vara en helig ko och gå före yttrandefriheten, men det blir ju spännande när Klarberg får motfrågan:

Tycker du att Ecco Homo-utsällningen* skulle ha välkomnats till Trelleborg?

och svaret blir:

ähh... hahaha. Nu satte du mig i rävsaxen. Nej, jag tycker inte om den
utställningen. Den var jättekränkande.



Så går det när hatpropaganda kläs ut i ord som yttrandefrihet. Den måste per definition gälla alla för att vara giltig. Men just därför så är det faktiskt viktigt att den så långt som det bara är möjligt faktiskt får finnas även i verkligheten.

-----------------------------------------------------
*Ecco Homo-utställningen visades i Stockholm 1998, och framställde Jesus som aidssjuk, homosexuell och transvestit. Många tyckte såklart inte om den.

1 kommentar:

Anonym sa...

väldigt bra fråga av journalisten! :-)