tisdag, augusti 21, 2007

Det här med extra val

Tentaplugg är inget roligt. Därför tog jag mig en liten paus, och blev genast på dåligt humör. Såg att vårt språkrör i tjänst, Peter Eriksson, uttalat sig negativt i DN angående utspelet från de borgerliga partisekreterarna på DN debatt om kommunernas möjlighet att utlysa extra val.

Jag tycker det är för dåligt. När alliasnen är mer radikala än miljöpartiet i frågor som rör kommunal bestämmanderätt, så känns det oerhört fel. Att Marita Ulvskog skulle vara emot är väl knappast nåt att bry sig om, men De Gröna?

Argumentet

det kan bli ett val om man ska rösta på sverigedemokraterna eller inte. Det
tycker jag inte alls är bra


är för övrigt det värsta jag känner i den här diskussionen. OM det blir effekten, vilket det säkerligen blir om det är vad man är ute efter, så får man naturligtvis låta bli. Det är ju inte därför möjligheten ska finnas.

Riksdagen får utlysa nyval, efter speciella regler. Det måste gå tre månader, och den gamla regeringen måste avgå innan extra val får lysas ut. Vilket man enkelt kan överföra på kommunal nivå.

Det mest skrämmande är att det gröna språkröret inte är ensam, massor med miljöpartister förefaller vara livrädda för att ge Sveriges kommuner utökade befogenheter. Man kan fundera över om det är en tilltagande sosseanpassning som ligger bakom?

I vilket fall är det himla tråkigt.

10 kommentarer:

Johan Hellström sa...

ett sådant guilt by association-argument som sosseanpassning är väl ändå lite lågt rasmus? :)

Rasmus Ling sa...

Helt seriöst så har jag svårt att göra någon annan koppling. Framförallt vad gäller Peter E som tidigare utvecklat demokratarbetet på hemmaplan på olika sätt.

Johan Hellström sa...

Man kan ju se det som respekt för valresultaten från det ordinarie valen annars.

Rasmus Ling sa...

Det är ju det som kan bli problemet, i de fall majoritetsställningen ändras pga saker som väljarna inte har med att göra. Att moderater blir sossar, exempelvis.

Men jag utgår från att du ärkonsekvent och vill avskaffa riksdagens möjlighet att utlysa extra val?

Johan Hellström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan Hellström sa...

i princip ja.

fast samtidigt ska vi ju komma ihåg att något nyval inte hållits i modern tid. inte ens under den turbulenta perioden 76-82 med fyra olika borgerliga regeringar.

jag fruktar att ifall kommunerna fick möjligheten att utlysa nyval skulle det utnyttjas av alltför lätt till att strunta i jobbiga valresultat.

men räkna inte alltid med att jag är konsekvent ;)

Rasmus Ling sa...

Jag tror att dom skulle pröva det max en gång, sen skulle det visa sig vara en dålig taktik.

I valet 2002 var det en kommun där det faktiskt blev oavgjort (mellan två mandat), och på nåt konstigt sätt- jag tror det var riksdagens beslut- så blev det faktiskt omval. Och jodå, sd fick naturligtvis sitt mandat.

Nu var det ju inte pga sd man höll omval, det hade ju aldrig riksdagen godkänt, men trots det visade det ju sig att det aldrig kommer funka att mota dom med ett omvalsinstrument.

Och absolut inte, de enda jag räknar med som konsekventa är vi gräsrötter =)

Johan Hellström sa...

men jag tycker ju att det defintionsmässigt inte "kan" bli oavgjort i ett val, eftersom det ju då gäller att kika "blockgränsen". även ifall förstår din poäng.

på vilket vis är du gräsrot mer än mej? du har faktiskt två riksuppdrag =) låt vara ett i moderpartiet och ett i en sidoorganisation, men ändå.

f.ö undrar jag hur tentapluggandet har gått?

Rasmus Ling sa...

Jag tror inte du förstod, men det blev oavgjort mellan två av de mandat som skulle delas ut. Två partiet hade fått ett varsitt mandat, och när det sista skulle räknas ut så var det oavgjort. Det har alltså inget med blockpolitik att göra, det kan lika gärna bli lika mellan c och fp.

Att vara gräsrot har inte med antalet uppdrag att göra, utan hur man definierar sig och vilka åsikter man har. =)

Pluggadet gick helt okej, läste en bok som hette "Tillväxt, stagnation, kaos" av Mauricio Rojas! Tentan va i förrgår och det kändes ok. Tackar som frågar.

Rasmus Ling sa...

Det var i övrigt i Orsa som extraval hölls efter valet 2002.