måndag, maj 07, 2007

Nostalgi, på begäran

Jag har blivit ombedd att förklara en kryptisk antydning jag skrivit på De Grönas interna community Gittan.

Det handlar om ett tillfälle för några år sedan. Jag satt i kommunfullmäktige i Söderhamn, och hade lämnat in en motion. Förslaget var att Söderhamn skulle ansöka hos regeringen om att bli testkommun för att pröva sänkt rösträttsålder i nästa val 2006. Lite typiskt för kommunpolitiker som vill leka riksdagsledamöter, men ändå.

Redan när motionen lämnades in, så blev det en rätt uppskruvad debatt i lokaltidningen. Tyvärr finns inte dessa kvar på nätet. En medborgare skrev in en artikel med rubriken Omoget yttrande, Rasmus Ling!. Detta på grund av en formulering i motionen, där jag skrev något om att 16-åringar inte behövde ha mindre erfarenhet av samhället än äldre, och gott kunde vara med och fatta genomtänkta beslut. Jag svarade naturligtvis på det också, på mitt mest diplomatiska sätt.

Ett par månader senare var frågan så öppen för beslut i fullmäktige. Man föreslog avslag, och hänvisade särskilt till en riksdagsdebatt mellan Gustav Fridolin och dåvarande demokratiministern Mona Sahlin, som kommit till genom denna interpellation.

Mona Sahlins svar var ju negativt, men hon hade inget bra svar på varför det fungerar i många tyska förbundsrepubliker, men att det inte skulle fungera här. Hon sa också att det "isåfall måste prövas först". Vilket ju också jag skrev i min kommunala motion.

Fullmäktigedebatten var bra, och samtliga partier yttrade sig. Socialdemokraterna var stenhårt emot, trots att de inte kunde bestrida mitt påstående att "Mona Sahlin säkert väntar på ett lokalt initiativ". Moderaterna och Folkpartiet var emot, med argument som vi måste ju tänka på våra ungdomsförbund.

Centerpartiet var splittrat. Ett par argumenterade väl för motionen.
Nästan hela vänsterpartiet var för, kanske hjälpte det till att jag påminde om att 16-årskravet faktiskt står i deras partiprogram (jag hade tillochmed letat upp sidan i deras program, lite imponerade blev de nog allt).

Och slutligen Kristdemokraterna, röstade allesammans för. Det var överraskande, men såklart jätteroligt. Det handlar ju bara om en ansökan, det är klart vi ska pröva!, löd ställningstagandet efter att ha lyssnat på den timslånga debatten.

Resultatet blev 16 för och 35 emot. Men det kändes som en seger.

Inga kommentarer: