torsdag, maj 10, 2007

Statsrådskriterier

Wallner skriver fint om min kongressmotion Regler om valbarhet (tack förresten, jag har aldrig blivit kallad en av mina favoritideologer förut, så jag hört det iallafall).

Motionen går ut på att partierna själva ska få nominera vilka kandidater de vill i allmänna val, oberoende av ålder, boendeort, etnicitet och så vidare.

Motionen var uppe redan förra kongressen, men hann aldrig beslutas om. Kongressutskottet ville bifalla den, men endast vad gällde avseende på ålder. Ett steg i rätt riktning således, men varför stanna där?

En annan sak, jag inte visste om då, var reglerna för vilka som kan bli statsråd. Jag vill inte gå lika långt vad gäller tillsättandet av dessa (då statsråden väljs av riksdagen, de är alltså inte direktvalda), men varför ska man behöva vara svensk medborgare i tio år innan man kan bli utsedd till statsråd?

Per Schlingmann, partisekreterare (m), blev svensk medborgare i höstas. Han kan alltså bli minister tidigast 2016. Är det modernt? Nej, dessa regler måste naturligtvis också moderniseras.

Jag anser att alla statsråd borde ha valts in i Sveriges riksdag. Och dit ska alla kunna väljas, om man har väljarnas stöd.

1 kommentar:

Anders Wallner sa...

Anytime. Det är ju sant. :)