torsdag, januari 31, 2008

Guld åt alla

Igår fick jag syn på en välkänd reklamprodukt för första gången. Ingen sportbil eller platt-tv precis, men upptäckten gjorde mig ändå himla förvånad. En alkoholfri öl, 50 cl-Norrlands Guld. Ni vet, den som det gjorts reklam för i åravis.

Burken ser ut exakt som en starkölsnorrlands, d v s gul och av aluminium och cylinderformad. Det borde följdaktligen inte vara något speciellt med den. Men det är det.

Av någon, troligen skattemässig, anledning, så gjordes endast reklam för nämnda burk under många års tid. Trots att den inte fanns att få tag på alls. UNF gjorde goda försök, men den samlade upplagan i landet sträckte sig till ett knappt hundratal. Man gjorde reklam för något annat, som såg exakt likadant. Starköl. Som på den tiden var förbjudet att göra reklam för.

Jag blev så till mig att jag inte ens kom för mig att köpa en burk. Det måste åtgärdas.

Inga kommentarer: