söndag, januari 13, 2008

Opinonen och tidningen

Jag blev inte valberedningens förslag att bli ny chefredaktör för Grön Ungdoms medlemstidning, fick jag vet för ett par dagar sedan.

Fram till att jag får veta vad den föreslagna har för tankar och idéer så tänkte jag låta kandidaturen kvarstå. Vi får se.

Men en roligare nyhet:
Dagens opinionsmätning från Expressen.

De Gröna: 7,5 procent. Fjärde största parti. Ett bra resultat.
Kristdemokraterna: 3,0 procent. Under riksdagsspärren. Ett bra resultat.
Moderaterna: 20,7 procent. Ett rimligt resultat.
Sverigedemokraterna: 2,8 procent. Under deras valresultat, trots det närmast frenetiska gullandet från media och socialdemokraterna. Visst kan det svänga, men Sd är definitivt inte nära riksdagen idag.

Tentaplugg nu. Imorgon ska det nämligen vara klart.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tråkigt med Nisse.
Och lycka till med tentan.
/Evilin

Patrik sa...

Ang. Sd så råder en viss enighet om att partiet underskattas konsekvent i opinionsundersökningar av det enkla skälet att många sympatisörer är rädda att uppge partiet i t.ex. telefonundersökningar eller andra undersökningar där anonymiteten upplevs som bristande. Jag undrar om det inte var just Demoskop som gav Sd blott 1,1% strax före 2006-valet. Vallokalsundersökningen gav Sd 1,9%, vilket var anmärkningsvärt långt under det verkliga resultatet. O.s.v. Jag tror inte det behöver svänga.

"Gullande" med Sd från S och från media? Jag kanske inte ska fråga vilken värld du lever i, men jag kan åtminstone fråga vilka media du läser? :-S

Rasmus Ling sa...

Jag har bloggat innan om medias gullande med sd. Man granskar inte, utan ger plats åt totala icke-nyheter, som demonstrationen på första maj. Det handlar främst om Sydsvenskan, som jag läser dagligen, men även Aftonbladet och andra.

Vad gäller att sd ligger under "det egentliga" resultatet så kan det förstås ligga nånting i det. Samtidigt så tror jag att den felmarginalen är mindre nu, när sd är ett mer etablerat parti än före valet. Men man ska alltid förhålla sig skeptisk till opinionsmätningar öht.

Från s tror jag du också förstår vad för gullande jag åsyftar, Marita Ulvskog var det sensate exemplet som jag länkade till iden här posten.

Patrik sa...

Anta att Kd åker ur riksdagen 2010. Jag är övertygad om att media kommer fortsätta rapportera om dem ganska rikligt i alla fall, liksom man nu rapporterar ganska rikligt om Sd. Kanske inte så konstigt att t.ex. Sydsvenskan rapporterar om partiets aktiviteter utåt just i Skåne, där Sd fick 6-7% av rösterna i valet.

Vad jag tänker på ang. nyliga nyheter ang. Marita Ulvskog och Sd, är Ulvskogs tillrättavisning av sitt eget partis lokalavdelning i Bromölla, när de ville stödja Sd's motion om mångkulturella bokslut. Möjligen "gullade" de lokala sossarna där lite med Sd... fram tills Ulvskog kom med partipiskan i högsta hugg.