onsdag, januari 23, 2008

Ingen mer plikt, typ

Jag är inte längre inskriven i utbildningsreserven i det svenska totalförsvaret. Tydligen har det gått 5 år sedan mönstringen, meddelade Pliktverket idag.

Emellertid står jag, liksom alla andra svenska män, under försvarsplikt fram till 31 december det år jag fyller 70, d v s vid utgången av 2054. Men den utbildningen, "civilplikt" är iallafall kortare än 60 dagar isåfall.

Skönt. Känns nästan värt att fira.

And by the way, är det inte dags att lägga ner Pliktverket? Borgarna är ju inne på att lägga ner onödiga myndigheter, så det är ju bara att köra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Rasmus!

Intressant blogg. Men om man lägger ner Pliktverket - vem ska då bestämma vem som är lämplig för en viss befattning i lumpen, tycker du? Om vi ska ha ett försvar är det väl viktigt att "rätt person hamnar på rätt plats"? Utveckla gärna ditt resonemang!

Mer information om mönstring, lumpen och utlandstjänst hittar du på www.lumpen.nu.

Ha en bra dag!

/Lumpens webbredaktion

Rasmus Ling sa...

Jag svarade innan man det försvann visst. Trist.

Iallafall. Jag tycker inte att någon ska vara tvungen att göra värnplikt öht, varför ett "Pliktverk" per definition inte kan finnas. Man kan ju då invända att det ändå ska finnas en myndighet med samma uppgifter.

Men då kan man fråga sig om det verkligen är effektivt använda resurser att ha värnpliktiga överhuvudtaget? Och jag tycker inte det. Visst behöver vi ha ett civilit försvar, men inget militärt. Alls. Och det är det militära som i sammanhanget kostar pengar. De pengarna borde satsas på annat.

Kul att ni finner bloggen intressant iaf! En trevlig dag själva!

Elin Frid sa...

Kan ett sämhälle egentligen vara demokratiskt och fritt när man tvingas till mönstring?

Calle Wennberg sa...

Rasmus: Så du tycker inte att det är värt att hjälpa människor i tredje världen? Själv är jag av den åsikten att liv inte går att mäta i pengar och det är väldigt många människor som de svenska utlandsstyrkorna skyddar. Självklart är det ju så att man inte kan bortse från de ekonomiska medel som läggs på detta men den mesta spetsteknologin utvecklas inom det militära, ett litet exempel är det jag skriver på nu, datorn!

Elin: I och med att man på ett demokratiskt sätt röstat fram detta så ja. Är ett samhälle demokratiskt där skolan är obligatorisk?