torsdag, juni 14, 2007

Bra Fredrick!

Jag brukar sällan hålla med Fredrick Federley, men jag är faktiskt imponerad över hans mod. Han går emot sitt parti och sin riksdagsmajoritet, och avstår från att rösta ja i voteringen om FRA, meddelar han på sin blogg.

Och det kan inte vara lätt. Bland annat beskylls Federley av riksdagsledamot Staffan Danielsson (c), för att svika alliansen. Och Federley själv är beredd på frysboxen.

För mig är inte den intressanta frågan huruvida kompromissen om FRA, Sveriges signalspaningsorganisation, ser ut eller hur den är. För mig är debatten kring vilka befogenheter en enskild riksdagsledamot kan ha mot sitt parti, kontra vilka skyldigheter ledamoten har gentemot sina väljare, det intressanta.

Partipiska finns i alla partier, även om den är större i vissa partier än i andra. Och ibland är det oundvikligt. Men ibland är det inte oundvilligt. Jag är glad att Federley visade civilkurage i den här frågan, och faktiskt går emot riksdagsgruppen. Cred ska han ha.

3 kommentarer:

Anders Wallner sa...

Vad fint att du och herr Federley har samma blogglayout, för övrigt.

Anonym sa...

Trist att han valde partilinjen ändå.... efter att han gjort så stor affär av att han skulle gå sin egen väg.

Rasmus Ling sa...

Han röstade inte för, utan avstod från att rösta. Och det tycker inte jag är att gå med partilinjen.