måndag, juni 11, 2007

Nästa v-ledare?

Jadå, det är kul att ligga på 8,2 procent. Det hade nästan varit i överkant av vad vi skulle mäkta med, än så länge. Men det skulle fungera.

Men som vanligt får man ta demoskops mätningar- och andra institut också för den delen- för vad det är. Inte särskilt seriöst. För de allra flesta är politik som de udda sporterna i sommar-OS, det är kul vart fjärde år (eller när tänkte du senast "dubbeltrapp"?).

En sak som jag dock tycker är intressant är vänsterpartiets usla notering, 3,6 procent. Men det handlar ju inte bara om en tillfällig opinionsundersökning. Vänstern fick 5,85 procent i valet i höstas, mot 8,39 procent 2002. Och ingen blev förvånad över det tappet.

Partiledaren och kanskekommunisten Lars Ohly har varit en stor belastning för (v), även om han sades göra en bra valrörelse. Jag känner mig dock säker på att Ohly inte kommer vara partiledare i valet 2010 (iallafall inte för vänsterpartiet...). Han har aldrig varit spännande, och kommer inte bli det heller. Han är heller inte någon särskilt god debattör eller kommunikatör. Jag tror att enda anledningen till att han är partiordförande idag, är att det inte finns någon som är bättre hos v.

Men om även vänsterpartiet tröttnar, vilka kan alternativen vara?

* Rossana Dinamarca
Hon är förhållandevis orutinerad och ung, bara 34 år och riksdagsledamot sedan 2002. För (v) borde det vara positivt. Jag såg henne i en debatt i Almedalen i somras, och det gjorde hon helt okej.

* Mats Einarsson
47 år, riksdagsledamot sedan 1998, varit budgetförhandlare under flera år. Antagligen bara aningen mer karismatisk än Ohly, och det räcker naturligtvis inte.

* Ulla Hoffman
Kunde ha blivit det när Ohly tillträdde, men ville inte då och vill säkert inte nu heller.

* Kalle Larsson
Vänsterns flyktingpolitiska talesman. 38 år gammal, riksdagsledamot sedan 1998. Det låter onekligen som ett hett tips. Det som möjligen- eller möjligen inte- ligger honom i fatet är att han kallar sig k-ordet. Och han är kille, vilket kanske är ett problem också.

* Eva-Britt Svensson
Ett hett tips. Jobbat mot trafficking i EU-parlamentet, och är vice ordförande i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan kvinnor och män och även vice ordförande i partigruppen Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster. Är kvinna.
Vänsterpartiet är också ett av partier som lätt skulle kunna ha en partiledare utanför riksdagen. Åtminstone när man nu har Lars Ohly i skyltfönstret.

* Jens Holm
Vänsterns andra EU-parlamentariker. Förhållandevis ung, 36 år, och kom in i EU-parlamentet så sent som i höstas, då Jonas Sjöstedt flyttade till Manhattan. Hade varit mer favorittippad hos mig om jag hade trott bättre om vänsterpartiets självbevarelsedrift.


Kanske finns det fler möjliga kandidater, som America Vera Zavala. Jag vet inte. Det jag tror är att det kommer vara en kvinna. Och att det faktiskt kommer ske ganska snart.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte det kommer ske innan 2010, Ohly är trots att rätt poppis hos de som är kvar i vänsterpartiet.

Men när det gäller efterträdare, så tror jag hårt på Josefine Brink.

Rasmus Ling sa...

Hon tror jag också på, om det dröjer till efter 2010.