måndag, juni 11, 2007

Folkhemssossementalitet

De 50 åren fram till 1970 var fantastiska. Sen var det disaster i 25 år. Och sen har det blivit väsentligt bättre igen.

I Aftonbladets lördagsintervju, som tyvärr inte finns på nätet, så är det en stor intervju med Jacob Wallenberg. Hade han möjligen läst min blogg kvällen innan? Nej, men slutsatsen verkar fortfarande stämma.

Jacob Wallenberg berättade också vad han ansåg vara det största problemet i Sverige. Jag blev förvånad, på ett positivt sätt:

Jag träffade på en taxichaffis. Kyltekniker från Iran. Välutbildad. Han
får inte komma på anställningsintervju. Jag blir gråtfärdig när jag hör
sånt.
Duktiga människor som inte ens får chansen att komma
fram.
---
Vi säger att vi är öppna. Både när det gäller ras och kön. Och
så har
vi en tendens att agera på ett helt annat sätt.


Det är bara att hålla med Investors styrelseordförande.

1 kommentar:

Maria Ferm sa...

oj, ja verkligen förvånande positivt!