måndag, juli 09, 2007

C- som i Copyright



Centerpartiet är ett lustigt parti. Precis som jag förutsåg igår så prioriterade (c) miljö i Almedalen. Men inte nog med det: Man ville även byta namn på sitt parti. Och visst, jag har alltid tyckt att "Centerpartiet" varit ett löjligt namn som ingenting betyder, men "Miljöpartiet Orginalet"? Då vore det väl bättre att byta tillbaka till "Bondeförbundet".



Att (c) la den första motionen i riksdagen som hade med miljö att göra, spelar faktiskt inte så stor roll. Men om centern nu förvandlas till ett parti för miljön så är jag nöjd nock.

Nu är det ett år sedan Maria Wetterstrand höll sitt Almedlstal om Östersjön. Jag var en av dem som tyckte att det kändes konstigt att tala om det, eftersom ingen annan sa nåt om det. Jo, Reinfeldt sa angående det "Miljön är ingen prioriterad fråga för oss moderater". Från c-håll var det tyst.

Nu är det annat ljud i skällan. Hoppas det händer något också.

Idag pratar Mona Sahlin. Hett tips: Hon lägger fram någon delvis ny politik, och attackerar moderaterna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att centern skulle ligga bakom den första miljömotionen är dessutom vad jag vet bara en lögn från "bonde som vill bli nyliberal"-partiet. http://www.dahlstroem.nu/blog/2006/07/06/centern-och-historierevisionismen/

Om de ska skryta om sin historia kan de börja skryta om sin rasideologiska politik på 40-talet också tycker jag...

Magnus Svensson sa...

Angående de rasideolgiska tongångarna som fanns i det forna centerpartiet på 30-talet. Kan jag bara säga att det är skamligt. men det var trots allt öv4er 40 år innan jag föddes....

När det gäller miljön däremot...
Miljöpolitik
Centerpartiets första miljömotion lades 1962. Den handlade främst om den psykosociala miljön, otrivsel i det moderna samhället, arbetsmiljö och stress. Inspiratör var stressforskaren Lennart Levi.

Partiets första miljöprogram antogs 1968. Här finns kretsloppstänkandet fullt utvecklat:
Exploateringen av naturen måste ledas in på cykliska banor. Det som tas från naturen måste omvandlas till produkter som kan föras tillbaka och på så sätt återkomma i produktionen. Ordförande i miljöprogramgruppen var Erik Grebäck och sekreterare Torsten Sandberg.

Mvh http://soderhamnsmagnus.blogspot.com/