lördag, juli 14, 2007

Grattis Victoria!

Kronprinsessan fyller år idag. Till skillnad från sin far så har hon födelsedag när det annars råder nyhetstorka, vilket antagligen gör det publika firandet än större.

Jag tänkte inte skriva något om alla argument emot monarkin. Det finns det andra som gör bra, Johan exempelvis.

Jag tänkte bara skriva vilket mitt starkaste skäl mot monarkin är, nämligen på vilket sätt det begränsar människors livsval.

Man kan onekligen ha det svårare än att födas till prinsessa. Stekta sparvar, guldsked i mun, det finns många målande sätt att beskriva tillvaron. Men likförbannat, så får det ett offentligt liv redan från förlossningsavdelningen. Utan att ha bett om det. Har inte människor rätt till någon integritet?

Victoria verkar fixa det någorlunda, nu iallafall. Men hade hon fått göra sina egna livsval hade hon kanske gjort något annat. Vem vet?

Att skydda människor från ofrivillig mediauppmärksamhet borde vara en självklarhet.

Men iallafall, Grattis på 30-årsdagen Victoria!

2 kommentarer:

Mikael sa...

hej och hå! lägger till dig och din fina blogg i min länklista. om du inte vill ligga där får du skriva ett meddelande och skälla. :-)

allt gott!
/mikael

Rasmus Ling sa...

Jag ligger jättegärna i din länklista! det var hövligt att fråga, det skulle aldrig jag göra! =)