onsdag, juli 11, 2007

Glenn Hysén invigningstalar på Pride



Glenn Hysén, mannen som bland annat sagt "Det gick så fort på reprisen att jag inte hann med att se", ska invigningstala på Stockholm Pride i år.


Stockholms Pride-festival fortsätter att skapa intresse genom att bjuda in högst oväntade talare (tidigare bland annat Fredrik Reinfeldt, Jan Guillou och Caroline Krook). Vilket antagligen är nödvändigt för att hålla intresset vid liv. Och visst lyckas arrangörerna!

Är valet av Glenn Hysén okontroversiellt? Absolut inte. Men onekligen intressant.

Glenn Hysén har tidigare sagt saker som "Jag hade också sänkt honom" (om en supporter som sprang in på planen under en match), och har kallat jämställdhetsombudsmannen Claes Borgström för den där mesen, och sagt jag tycker inte att kvinnor ska se ut som män.

På Prides hemsida står angående nyheten:

Årets sporttema syftar till att rota i heteronormativiteten, homo- och transfobin inom idrottsrörelsen, något som Glenn tror är viktigt:

- Temat är hur klockrent som helst. Jag har ingen aning om vad jag ska tala
om än, men jag är ju en sportidiot så det funkar nog.


Jag tyckte redan från början att temat sport var ett- för att citera Glenn- klockrent val. Om det är nånstans i samhället som frågorna om HBT-personer behöver diskuteras, så är det i omklädningsrummen runtom i landet.

Är då Hysén ett bra val på invigningstalare, med tanke på sina tidigare uttalanden, inte minst i frågan om prostitution? Jag tror faktiskt det.

Många sportintresserade lyssnar betydligt mer på Glenn Hysén och Sladjan Osmanic än på Sveriges statsminister. Och att människor lyssnar på vad som sägs, är ju faktiskt en förutsättning för att komma nånstans.

Därmed inte sagt att det finns problem med valet. Många inom HBT-rörelsen ser snarast Glenn Hysén som själva symbolen för de problem med sexuellt avvikande som finns inom sportvärlden, ovannämnda länkar förklarar naturligtvis varför.

Jag kommer iallafall att sitta klistrad vid TV:n när talet sänds. Även om jag är ruskigt fotbollsintresserad så är jag betydligt mer intresserad av vad Glenn har att säga den här gången, än någonsin tidigare i Fotbollskväll.

Inga kommentarer: