lördag, juli 07, 2007

Vem vinner i Almedalen?

Imorgon drar cirkusen igång, årets politikervecka i Almedalen. I år har jag tyvärr inte möjlighet att vara med, vilket känns lite synd, det var onekligen en upplevelse förra året.

Partierna har i vanlig ordning en varsin dag (jag skulle egentligen ha kommenterat Nisha Beseras dåliga krönika i Sydsvenskan från i förrgår, men den är ännu inte utlagd på nätet, så jag avvaktar eller låter bli), och centerpartiet börjar imorgon.

Och visst är det ett mellanår. Det är inte vice statsministern som talar, istället skickas Andreas Carlgren fram för att prata miljö. På måndag är det (s) tur, sedan (kd), (mp), (m) med Anders Borg och slutligen (v).

Förra årets stora grej var enligt de flesta att Alliansen kom fram till en gemensam linje i frågan om fastighetsskatten (på miljöpartiets dag, till råga på allt). Frågan är vem som vinner i år?

Mellanåret gör att jag inte tror på något av borgarpartierna. Möjligen kan jag tänka mig att de kommit överens om ett gemensamt utspel, och om de gjort det så skulle det kunna handla om miljö.

Jag tror det är alltför tidigt att vänta sig något rörande s+mp. Ska bli intressant att se om man pratar om samma saker.

Vänsterpartiet har sista dagen, och kommer bli osynliga partiet mest av alla.

Så vilka skräller? Jag gissar på något av partierna utanför riksdagen.

Inga kommentarer: