torsdag, september 13, 2007

Den perfekte handelsministern?



Jag tycker det är bra att media granskar makthavare, inklusive tillträdande ministrar. Men att prata om en minister i blåsväder för att ha byggt till 45 kvadratmeter extra, på ett redan gigantiskt hus, är möjligen fel. Men den saken gör knappast Ewa Björling (m) olämplig som handelsminister.

Någonstans tycker de flesta att politiker ska vara som "folk är mest". Nu påstår jag inte att de flesta har en villa med sjöutsikt för 4,6 miljoner, men de allra flesta har någon gång gjort något som antingen är olagligt i någon mening, eller omoraliskt i någons ögon. Självklart finns det gränser, man kan ju inte bete sig hursomhelst. Det måste finnas en balans.

Det som missas i granskningen är ju politiken. Jag hörde någon kommentar från Ewa Björling om att hennes ambitioner var att försöka införa färre tullar mellan EU och Afrika. Utmärkt. Men sen? Visst måste handelsministern ha mål och visioner utöver det?

När det blir viktigare att ha politiker oskyldiga som vita lamm än politiker med visioner och vilja att göra något, så tror jag, faktiskt, att vi får sämre politiker. Jag tror också att avståndet mellan politiker och väljare ökar.
Politik kommer aldrig bli intressant genom coola personligheter. Konkurrensen är, tack och lov, alldeles för hård i musik-, sport- och mediavärlden. Politiken blir intressant genom de vägval man kan göra. Om detta borde handelsministerns tillträde handla om, och inte hennes lyxiga villa.

Inga kommentarer: