tisdag, september 25, 2007

Trafikprat i nämnden

På dagens möte med servicenämnden diskuterades Malmös trafiksäkerhetsprogram, som vi skulle ge ett remissvar på.

På gruppmötet attackerade en socialdemokrat den svenska politiken som hela tiden ger sig på hastighetsbegränsningarna, vilket ledamoten menade var felaktigt, då endast "typ en och en halv procent av alla trafikolyckor beror på hastigheten".

Ledamoten medgav kort därefter att uttalandet saknade grund i verkligheten, eftersom typ alla olyckor beror på för hög hastighet.

På själva nämndmötet så hade en moderat, tillika vice ordförande i nämnden, en lång utläggning om hur många är "miljöknuttar" på ett sätt, genom att vilja begränsa hastigheter, begränsa trafikvolymen, medan samma "miljöknuttar" inte tänkte på miljön när de inte vill bygga fler parkeringsplatser eller ha vägbulor för att minska hastigheterna. Allt för att "de som bor lite utanför staden ska få komma in, eftersom alla faktiskt inte bor i city".

Suck. Det blir inte bättre luft för att man har fler parkeringsplatser. Att ha dyrare parkeringsplatser, och på andra sätt styra trafikflödet, är det ända som funkar. Och visst, vägbulor kanske inte är optimalt, det finns bättre sätt som avsmalningar av vägar och cirkulationsplatser som fungerar bättre.

Slutligen, de flesta som bor i city saknar faktiskt bil. Det är bilar från Malmös utkanter som förstör luften inne i stan. Det finns utmärkta alternativ att ta sig in.

Inga kommentarer: