fredag, juli 06, 2007
Dagens rubrik
Det regnar även i Wimbledon, men det som det snackas om där är de osportsliga svenska spelarna. Och journalisterna, som in absurdum är tvungna att försvara allt som görs, så länge spelaren har samma nationalitet.
Det är inte "befriande" att se spelare kasta racketar och kalla domaren för "jävla idiot". Det är bedrövligt beteende, och borde straffas.
Regnigt
torsdag, juli 05, 2007
Hetsdömd politiker
Straffet var rätt så hårt, Pettersson dömdes till 100 dagsböter för brottet.
Jag har själv inte läst motionen, men följt rapporteringen om åtalet via medierna. Och av vad jag kan döma, så bör den trångsynta, fula burlövstölpen bli frikänd. (Enligt Sydsvenskan kunde han inte ens skriva korrekt grammatik i en till fullmäktige inlämnad motion, pinsamt).
Han är uppenbarligen vrickad, men yttrandefrihet är viktigt. Om burlövsborna väljer att även i nästa val låta mannen sitta i kommunfullmäktige, så är det deras huvudvärk. Förhoppningsvis så går det lika bra som det gjorde för Carl P Herslow och de virriga jönsarna i Skånepartiet i valet 2006 i Malmö. De åkte ut, med buller och bång.
onsdag, juli 04, 2007
Abortmotståndarparti?
Jag tror inte att det behöver starta något nytt parti. Förra sommaren, i Almedalen, träffade jag ett parti, som kandiderade till riksdagen. Ett parti som säkert passar dem utmärkt.
Jag kommer inte ihåg det exakta namnet, men innehåll något om "Kvinnor", "partiet" och "Kristna". I partiprogrammet fanns att läsa om traditionella kristdemokratiska frågor, som att vårda egna barn är arbete, och borde betalas med lön och att abort är mord.
Eller nej, något partiprogram fanns inte, och behövdes inte. Allt fanns att läsa i bibeln. Därför kunde man ta ställning till allt från mellanösternkonflikten till skolpolitik. Om man bara tolkade skriften på rätt sätt, förstås.
Men som Joseph Christensen, som ingår bland de missnöjda kristdemokraterna säger:
Vår politik ska bygga på den heliga skriften och Jesus Kristus, något som kd tidigare gjorde, men som vi upplever att de rört sig bort ifrån. Vi vill föra en politik som är frukten av bön och Guds vilja, sade Joseph Christensen, som också ingår i nätverket.
Och med det sagt så kanske inte skillnaden är så stor, om allt nu kan utgå från bibeln?
Miljöbilspremien skadlig?
Gröna bilister har dock visat att så inte alls behöver vara fallet. Detta eftersom flera biltillverkare höjt priset på miljöbilar med exakt eller runt 10.000 kronor.
Och egentligen, är det så konstigt?
Karin Svensson Smith skrev en artikel i Grönt i förra numret om varför piskor är bättre än morötter i miljöpolitiken (vid morotspolitik får alla betala, medan syndarna får betala om piskan viner). Och det verkar ju stämma, av flera skäl.
tisdag, juli 03, 2007
Räcker en premie?
Ökningen av nyförsäljningen är nämligen hela 25 procent större under första halvan av 2007, jämfört med året innan.
Anledningen skulle alltså, enligt Magnus Svensson och andra borgare, vara den miljöbilspremie på 10.000 kronor som införts på miljöbilar. Ni vet, den enda satsningen på miljön regeringen överhuvudtaget lyckats åstadkomma.
Problemet är ju att premien infördes 1 april. Försäljningen hade alltså gått alldeles utmärkt redan utan premie.
Alla initiativ för att rädda klimatet är bra. Till och med en premie för inköp av nya miljöbilar. Men har inte åtgärden fått väl mycket uppmärksamhet, med tanke på de marginella skillnader den faktiskt gjort?
Miljöpartiet drev under s-samarbetet igenom
* I budgeten 2005 befriades koldioxidneutrala drivmedel helt från punktskatt och de bilar som släpper ut mycket koldioxid får betala högre skatt än de som är mer effektiva.
* Förmånsvärdet på miljöbilar har sänkts med 40 procent för elhybridbilar och gasbilar och med 20 procent för etanolbilar.
* En skattereducering infördes till stöd för den som konverterar bort från olje- eller elvärme i småhus och hyreshus.
Med mera med mera. Är regeringen så stolta och nöjda som den verkar?
måndag, juli 02, 2007
Socialförsäkringssystem
Argumenterar centerpartisterna för medborgarlön? Tja, tanken är inte så långt borta. Eller vad sägs om
* ett enhetligt trygghetssystem, lika för alla, som ersätter både a-kassa och sjukförsäkringssystemet.
* att man om man vill ha bättre ekonomiska villkor, får klara av det själv.
* detta skulle avlasta kommunernas kostnad för socialbidrag
Det jag är skeptisk till i artikeln är införandet av ett så kallat välfärdskonto. Välfärdskontot innebär enligt artikeln
ett individuellt konto där arbetsgivaren gör lagreglerade insättningar på samma sätt som man idag betalar sociala avgifter. När kontots ägare blir sjuk eller arbetslös får han eller hon göra uttag ifrån kontot för att komplettera sin ersättning från grundtrygghetsförsäkringen. Det bör också vara möjligt att göra uttag från kontot för att komplettera studielån om man väljer att vidareutbilda sig.
Och så långt allt väl. Men sedan kan man också läsa:
Vi ser också att kontot kan förstärka pensionssystemet genom att personer som har överskott på kontot vid fyllda 65 kan föra över pengarna i pensionssystemet.
För samhället skulle ett välfärdskonto vara väldigt bra för att öka det privata sparandet, något som är väldigt lågt i Sverige jämfört med andra länder.
Och det är det som är kärnan. Vad är det i ekonomin som blir bättre av att det privata sparandet ökar? Absolut ingenting. Lika lite som det är bra att lägga andra saker på hög utan att använda dem.
Ett rättvist och lika offentligt försäkringssystem, utan hänsyn till tidigare inkomst, är bra. Men uppmuntra inte sparande i onödan, utan använd de resurser som finns istället.
söndag, juli 01, 2007
Citat
Frågan om livets slutskede kommer bli en viktig fråga framöver
Så sant som det är sagt. Maria Larsson (kd) under Kd:s riksting
VAB-dagar till alla
Förslaget sågades, naturligtvis, av så gott som alla (om du inte tror mig, sök på "Folkpartiet+VAB" på google). Själv var jag långtifrån lyrisk.
Nu har man dock gått ut med ett betydligt bättre förslag, som även de andra borgerliga partierna stödjer.
Förslaget innebär att även någon annan än föräldrarna ska kunna stanna hemma med de sjuka barnen, och de ska få ersättning även om de inte har ett arbete att ta ledigt ifrån.
Mormor och morfar ska således kunna dryga ut sin pension. Eller brorsan som distanspluggar. Eller grannen som är mellan två jobb.
Man vill även att tjänsteföretag ska kunna ta del av detta. Och som princip har jag svårt att ha något emot det. Jag har svårt att se några nackdelar med förslaget över huvud taget.
fredag, juni 29, 2007
Krisdemokraternas riksting
Det bästa citatet hittills är för övrigt av Maria Larsson, vice ordförande:
"Att binda medborgarskapet till någon slags motprestation är en väldigt farlig väg att gå. Det ska vi hålla ifrån oss"
En annan grej som slår mig är att många av KD:s väljare säkert har vissa problem med den hårdföra arbetslinje som drivs. Många har exempelvis pratat för att det jobbskatteavdrag som infördes vid årsskiftet, även ska gälla föräldrar som vårdar sitt barn i hemmet, Kd:s gamla hjärtefråga.
Kristdemokraterna har givetvis ingen könskvotering av sin talarlista, till skillnad mot vad som gäller på miljöpartiets kongress. Nu vet jag inte hur många av vardera kön som är ombud hos Kd, men den stunden jag tittat har fler kvinnor än män gått upp i talarstolen. Det är synd att den möjligheten inte ens finns hos oss. Könet borde inte spela någon roll.
Men den mest spännande kd-debatten lär förstås handla om partiets linje i abortfrågan.
torsdag, juni 28, 2007
Sveriges EU-politik
Jag funderade lite på att blogga om det då. Men ärligt talat, jag har inte läst fördraget, eller det gamla för den delen, och känner ingen större lust att göra det heller, för tillfället. Visst, jag vet att en del saker är riktigt dåliga, särskilt kapitlet eller paragrafen om medlemsländernas förbindelse att rusta upp sina försvar. Men på det stora hela? Nej, inte många detaljkunskaper.
Frågan är dock vilka som egentligen har koll? Minns Janne Josefssons avslöjande i riksdagshuset för ett par år sedan, när ledamöter frågades ut om några utvalda frågor angående konstitutionen. Det var rysligt få som hade någon koll överhuvudtaget.
Detta, att det är ett komplext fördrag, anger de som är för fördraget som ett starkt argument mot att folkomrösta om fördraget. (Samtidigt finns det knappast några bättre folkbildningskampanjer än att ha en folkomröstning)
Samtidigt blir det lätt absurt, när argumentet "riksdagsmajoriteten är så stor för fördraget, det är bara miljöpartiet och vänsterpartiet som är emot" (vilket Göran Lennmarcker (m) gjorde efter Max Anderssons inlägg i riksdagsdebatten om fördraget). Det visar ju nämligen på det motsatta, riksdagens syn på EU är inte representativ för svenska folket. Det har vi också sett i två folkomröstningar om EU tidigare.
Vad som fick svenska folket att välja nuvarande riksdagssammansättning, beror på vem man frågar. Göran Persson hävdar att det var fastighetsskatten, de flesta säger jobben, och en del har andra förklaringar. Väldigt få säger dock att något parti vann eller förlorade något på grund av sin EU-politik, vilket DN:s undersökning förra sommaren också tyder på.
Och ärligt talat, hur mycket EU diskuterades i valrörelsen? Frågade någon "EU-konstitutionen?" så fick man svaret "vi vet inte vad som kommer hända, eftersom Frankrike och Holland röstade nej".
Man kan rentav säga att riksdagen inte är vald på EU-frågor. Man kan också säga att riksdagsledamöternas åsikter i EU-frågor väldigt ofta inte stämmer överens med ungefär hälften av svenska folkets. Vilket inte hade varit ett jätteproblem, om EU inte hade haft den makten över Sverige och dess kommuner som det faktiskt har.
Ja, jag vill rösta om fördraget till EU innan det antas. Men i längden är det inte hållbart att folkomrösta i varje EU-fråga. Det mest demokratiska vore att direktvälja ett EU-råd som för riksdagens räkning får ha hand om de EU-frågor riksdagen annars beslutar om.
Den uppenbara fördelen stavas Demokrati. De som skulle föra Sveriges nationella EU-politik skulle ha medborgarna bakom sig.
Om det skulle gagna mina EU-visioner vet jag inte. Men man skulle åtminstone kunna ställa någon till svars, och rösta på någon som delar ens visioner.
Jag har inte kommit på idén själv. Men visst är den intressant?
Klimatneutral Kongress?
Centerpartiets senaste riksstämma var ett sådant arrangemang, och visst vore det pinsamt om centern skulle vara modernare än Sveriges gröna parti.
Självklart är det till viss del en ekonomisk fråga, och centerpartiet är ju onekligen rikare än miljöpartiet. Men självklart måste även De Gröna ansluta sig till projektet klimatneutral.
Kriterierna är:
Arrangören måste rapportera beräkningsresultat samt åtgärdsprogram till Respect Europe.
1. Arrangemangets egna direkta koldioxidutsläpp.
2. Arrangemangets koldioxidutsläpp från inköpt el och fjärrvärme.
3. För koldioxidutsläpp från indirekta källor, som exempelvis gods- och persontransport i samband med arrangemanget redovisas rimliga uppskattningar.
4. Genomföra och rapportera åtgärder som leder till minskade koldioxidutsläpp.
5. Kompensera de utsläpp, enligt punkt 1-3, som ändå sker trots genomförda åtgärder.
tisdag, juni 26, 2007
Lägga ner CSN?
Onekligen skulle det innebära en konkurrenssituation, som inte finns idag. Tyvärr tror jag också att det skulle kunna innebära vissa nackdelar att lägga ner myndigheten.
Ett "problem" är ju att det såklart är omöjligt att veta vilken bank som kommer erbjuda det bästa lånet. Finns en så är den bäst. Men, den är ju också sämst.
En annan invändning är att om staten ändå ska kontrollera så att alla studenter har samma rätt till studielån, så blir det svårare (och kanske också dyrare) om lånen ligger ute på flera banker, i jämförelse med om det ligger på en enda myndighet. Detta är nog den invändning jag bäst kan köpa, av de jag hört hittills.
De andra allianspartierna har sagt nej till centerns förslag, men varit positiva till att slopa de monopol CSN har på studielån. Det tror jag är en jättebra linje, för jag tror verkligen att CSN behöver påtryckningar nånstans ifrån.
Jag tror att även Miljöpartiet De Gröna tagit ett principbeslut om att man vill luckra upp CSN:s monopol. Jag hoppas det iallafall.
Porr för våldtäktsmän
Så skriver Sydsvenskan i en kort notis på sin ledarsida, angående domen i regeringsrätten, som fastslår att interner- även dömda för våldtäkt och andra sexualbrott- har rätt att inneha porrtidningar i sina celler.
Kriminalvården hade motiverat förbudet med att det kunde störas behandlingen på dessa fångar. Vilket man inte måste vara alltför logisk för att kunna räkna ut. Regeringsrätten menar dock att informationsfriheten går före.
Det är så sjukt. De största intrånget statsmakten kan göra i en människas liv, är antagligen att hålla individer inlåsta. Vilket jag och de allra flesta andra stödjer, eftersom konsekvenserna för andra människor annars blir så mycket större i vissa lägen. Men att inte låtsas om det, och tro att dömda sexualförbrytare kan ha exakt samma rättigheter som alla andra, gör mig illiamående. Självklart måste intresset av att dessa människor blir friska väga tyngre än deras rätt till "information". Och särskilt då när det inte ens handlar om information.
Dåligt, Sydsvenskan. Dåligt, regeringsrätten.
måndag, juni 25, 2007
Aftonbladet chockhöjer
Själva menar de att man fortfarande ligger lägre än flera konkurrenter, och ibland blir ju det svaret rent patetiskt. Visst, DN kostar 15 kronor styck, i lösnummer. Liksom Sydsvenskan. Men, och det är jätteviktigt, dessa tidingar går att prenumerera på. Och då är kostnaden väsentligt lägre per styck.
Kanske är förklaringen att man har gjort en olönsam satsnintg på gratistidningen punkt.se (inklusive att man anställt folk för att stå och dela ut tidningen!) och på tv-kanalen TV7.
Men ändå. En kostnadsökning med 25 procent på ett år förklaras bäst med Aftonbladets egna ord:
CHOCKHÖJNING
lördag, juni 23, 2007
Ful?
fredag, juni 22, 2007
Ingen affär
Men i fallet med utrikesminsterns blogg, och de kommentarer som det skrivs om, blir löjligt. Bildt riskerat att åtalas för att puckon skrivit olagliga hetstexter.
Jag tycker det är bra att framträdande politiker har öppna forum där de själva uttrycker sig. Att vem som helst kan skriva är också jättebra. Sabba inte det. Ta bort kommentarerna, och låt saken vara.
Det här är nämligen ingen affär.
torsdag, juni 21, 2007
DN-debatt
Och i sak kan ju ingen vara emot. Vem tycker att någon ska ha rätt att tvinga någon att gifta sig med en annan person?
Tyvärr är det en större fråga som man duckar för.
När jag gick högstadiet så var det en rysk familj som skulle utvisas, och den 18-åriga sonen skulle skickas till Tjetjenien och göra rysk värnplikt. Efter många demonstrationer och olika turer, familjen gick under jorden, så fick familjen uppehållstillstånd. Sonen hade en svensk flickvän, och eftersom de planerade en framtid tillsammans så fick han lov att stanna.
Kruxet var, att om det skulle ta slut mellan dem, så skulle han skickas till Ryssland. Ett land han för övrigt inte sett på över tio år.
Samma sak för min syster, som med sin pojkvän på ambassaden skulle bevisa deras kärlek. Helt absurt, naturligtvis.
Men hur många är det som inte vågar satsa, eftersom insatsen är så hög? Ska man som 20-åring behöva veta och välja vem ska leva med resten av sitt liv?
Så borde det inte fungera. När ska någon skriva om det på DN-debatt?
För övrigt tycker jag att Marita Ulvskog är Sveriges mest patetiska politiker.
SAS (Symbollösningar mot Allvarliga Symptom)
Reglerna kom till i ett hedervärt syfte, nämligen att den sociala snedrekryteringen skulle minska. D v s att inte bara medelklassbarn skulle studera på högskolan, utan att även arbetarkids skulle få större chanser. Att alla människor ska ha samma chans i livet är något så gott som alla politiker strävar efter. Lösningarna på det varierar däremot i det oändliga. I det här fallet har det slagit snett.
Fallet är egentligen ett tydligt exempel på hur socialdemokratisk politik försöker bota symptom genom symboliska handlingar. Ett enkelt beslut, i det här fallet genom att underlätta för människor som uppnått en viss ålder och arbetat sammanhängande ett visst antal år, ska råda bot på ett gigantiskt problem: Att fattiga människors barn har mycket sämre möjligheter att göra karriär än barn till rika föräldrar.
Det som skulle behövas är exempelvis en bra grundskola. Det jobbiga är att en bra grundskola kostar pengar. En annan jobbig sak är att skolan hela tiden, relativt sett, blir dyrare. Det är inget enkelt beslut att satsa mer pengar på skolan. Särskilt inte så mycket så att alla barn får samma reella chans. När skolan dessutom får en mindre andel av BNP än för 25 år sedan, så blir det naturligtvis inte bättre.
Att skolan ska få mer resurser är det egentligen inget parti som driver. Det pratas istället om betyg och behöriga lärare. Det är tråkigt. Jag vill helst slippa betyg över huvud taget, inte minst eftersom det slår emot arbetarklassens barn. Men även om man gillar betyg, vilket jag respekterar, så tycker jag det är korkat att tro att ett bättre betygssystem råder bot på de problem grundskolan har. Och behöriga lärare är såklart viktigt, men hur utbildad än lärare än är, så kan man inte bedriva en vettig undervisning med 30 elever.
Men istället för att iallafall försöka jobba i den här riktiningen, så är den socialdemokratiska "lösningen" att införa specialaregler för en slumpvis utvald grupp, i det här fallet 25-åringar och uppåt som arbetat. Sådan politik- Symbollösningar mot Allvarliga Symptom- borde inte de Gröna ansluta sig till, utan tvärtom vara i stenhård opposition mot.
Vi vill inte ha nån återställare av det här borttagandet, om det är en ny riksdagsmajoritet efter nästa val.
tisdag, juni 19, 2007
Real i Tel Aviv
Och ikväll läste jag på text-tv, att fotbollsklubben Real Madrid (vilka jag vanligtvis absolut inte gillar, jag satt klistrad framför text-tv i söndags och hoppades att de skulle förlora La Liga) ska göra en insats för freden i Mellanöstern. Man ska spela en match i Tel Aviv, mot ett mixat lag med israeler och palestinier.
-Vi ville spela matchen här där problemen finns, säger Reals ordförande Ramon Calderon om valet av spelplats.
Hela den stjärnfyllda truppen ska med. Jag är faktiskt mäkta imponerad.
söndag, juni 17, 2007
KAST
Jag kommer ihåg när De Gröna i Malmö diskuterade det kommunala handlingsprogrammet. En av de heta frågorna var just om projektet KAST. Vissa var nämligen helt emot idén med att hjälpa sexköpande män. Sexköp är förbjudet, och då är det polisens uppgift att förebygga det, resonerades det.
I grunden är det samma frågeställning som i frågan om sprutbyte för heroinmissbrukare. Vissa- även en del gröna- är emot det av rent principiella skäl. Det är olagligt, och därmed polisens uppgift. Punkt. Fullständigt onyanserat.
För mig är det självklart att man med en grön syn inte kan låta sina principer gå före individers enskilda behov. Att man istället i möjligaste mån kan hjälpa. Förebygga istället för att straffa.
Jag är iallafall jätteglad över att 150 män fått hjälp att sluta köpa sexuella tjänster. Jag hoppas också att projektet kan sprida sig till fler delar av landet.
lördag, juni 16, 2007
Klarade det
Det regnade jättemycket. Men det var kul.
Uppdatering: Plats 332
Swedbank Malmö
Det gör inget om det slutar regna. Men gassande sol hade varit värre.
fredag, juni 15, 2007
Vi som aldrig sa hora
Helt klart läsvärd iallafall, inte minst om man lever i tron att det bara är unga tjejer som far illa av det hårdnande samhällsklimatet.
Dåliga val
Måste för övrigt tipsa om Sveriges antagligen sämsta spel (genom tiderna?). Ladbrokes ger 7 gånger pengarna på att allianseregeringen spricker innan 30 juni...
Däremot kan man ju fundera på hur länge Björklund kommer vara partiordförande? Jag gissar på tre år. Men man vet aldrig.
Oseriösa banker
torsdag, juni 14, 2007
Bra Fredrick!
Och det kan inte vara lätt. Bland annat beskylls Federley av riksdagsledamot Staffan Danielsson (c), för att svika alliansen. Och Federley själv är beredd på frysboxen.
För mig är inte den intressanta frågan huruvida kompromissen om FRA, Sveriges signalspaningsorganisation, ser ut eller hur den är. För mig är debatten kring vilka befogenheter en enskild riksdagsledamot kan ha mot sitt parti, kontra vilka skyldigheter ledamoten har gentemot sina väljare, det intressanta.
Partipiska finns i alla partier, även om den är större i vissa partier än i andra. Och ibland är det oundvikligt. Men ibland är det inte oundvilligt. Jag är glad att Federley visade civilkurage i den här frågan, och faktiskt går emot riksdagsgruppen. Cred ska han ha.
Skattesänkarhögern är här
Att de borgerliga partierna vill sänka skatten i Malmö är snarast ett friskhetstecken hos oppositionen. Jag håller inte med dem, men man måste medge att Malmö Stad har en ekonomisk situation som faktiskt möjliggör en skattesänkning.
Men tyvärr är inte heller moderaterna konsekventa. Tvärtom. Man vill införa ett så kallat "flyktingstopp". När Malmös situation förbättras vill vi att stoppet ska tas bort, säger Anja Sonesson, oppositionsråd (m).
Man måste faktiskt bestämma sig: Är situationen så gynnsam att man kan sänka skatten, då har man faktiskt också "råd" att låta människor bo där de vill. Och vill man inte det, så får man säga det rent ut. "Vi vill hellre sänka skatten än ha hit utlänningar". För det är vad det handlar om. Men isåfall behöver man inte ödsla tid på att debattera mot sverigedemokraterna.
En i sammanhanget liten, men ack så rolig sak, är att moderaterna lägger 20 miljoner kronor på ett nytt badhus i sitt budgetförslag.
20 miljoner? Det kommer inte bli ett badhus. Det kommer bli ett större badkar, möjligen. Ett nytt badhus kostar en halv miljard. Men ska man sänka skatten, får man slimma kostymen, som oppositionsrådet uttryckte det.
onsdag, juni 13, 2007
Torsk
Om det är några som har kunnat göra avancerade planer, som fullföljts, så är det ju Jönssonligan.
Inflation
Men vad är då inflation?
Inflation definieras vanligtvis som en ökning av den allmänna prisnivån, vilket också innebär att penningvärdet urholkas, enligt Wikipedia.
Att priset stiger på tillräckligt många varor, är alltså inflation. Och visst är det bra att inflationen inte stiger alltför snabbt. Om exempelvis mjölkpriset skulle fördubblas, så skulle ju det drabba de med svagast ekonomi hårdast.
Men på ett område, verkar plötsligt inte prisstabilitet vara något att sträva efter. Snarare tvärtom. Jag talar om aktiekurser.
När Ericsson någon gång rusat på börsen, värdet har gått upp 10 procent på en dag, så skriker börsanalytikerna om hur "bra" Ericsson gick idag. Trots att företaget som sådant varken gått bättre eller sämre än dagen innan. I själva verket handlar det bara om att fler velat köpa aktien, och priset stigit.
Man kan helt enkelt säga att det gått inflation i aktien. Vilket borde vara något negativt.
tisdag, juni 12, 2007
Principfast?
Det finns en viktig princip i att de som inspekterar och
utvärderar ska vara fristående
Jan Björklund är som vanligt opportunistisk. Och dåligt minne har han också. Vi som ville ha kvar djurskyddsmyndigheten, tyckte att det var en viktig princip att jordbruksmyndigheten var fristående från insepktionerna- av samma skäl. Björklund däremot, tyckte att tillsynen om djurskyddet skulle ligga på jordbruksmyndigheten.
måndag, juni 11, 2007
Nästa v-ledare?
Men som vanligt får man ta demoskops mätningar- och andra institut också för den delen- för vad det är. Inte särskilt seriöst. För de allra flesta är politik som de udda sporterna i sommar-OS, det är kul vart fjärde år (eller när tänkte du senast "dubbeltrapp"?).
En sak som jag dock tycker är intressant är vänsterpartiets usla notering, 3,6 procent. Men det handlar ju inte bara om en tillfällig opinionsundersökning. Vänstern fick 5,85 procent i valet i höstas, mot 8,39 procent 2002. Och ingen blev förvånad över det tappet.
Partiledaren och kanskekommunisten Lars Ohly har varit en stor belastning för (v), även om han sades göra en bra valrörelse. Jag känner mig dock säker på att Ohly inte kommer vara partiledare i valet 2010 (iallafall inte för vänsterpartiet...). Han har aldrig varit spännande, och kommer inte bli det heller. Han är heller inte någon särskilt god debattör eller kommunikatör. Jag tror att enda anledningen till att han är partiordförande idag, är att det inte finns någon som är bättre hos v.
Men om även vänsterpartiet tröttnar, vilka kan alternativen vara?
* Rossana Dinamarca
Hon är förhållandevis orutinerad och ung, bara 34 år och riksdagsledamot sedan 2002. För (v) borde det vara positivt. Jag såg henne i en debatt i Almedalen i somras, och det gjorde hon helt okej.
* Mats Einarsson
47 år, riksdagsledamot sedan 1998, varit budgetförhandlare under flera år. Antagligen bara aningen mer karismatisk än Ohly, och det räcker naturligtvis inte.
* Ulla Hoffman
Kunde ha blivit det när Ohly tillträdde, men ville inte då och vill säkert inte nu heller.
* Kalle Larsson
Vänsterns flyktingpolitiska talesman. 38 år gammal, riksdagsledamot sedan 1998. Det låter onekligen som ett hett tips. Det som möjligen- eller möjligen inte- ligger honom i fatet är att han kallar sig k-ordet. Och han är kille, vilket kanske är ett problem också.
* Eva-Britt Svensson
Ett hett tips. Jobbat mot trafficking i EU-parlamentet, och är vice ordförande i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan kvinnor och män och även vice ordförande i partigruppen Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster. Är kvinna.
Vänsterpartiet är också ett av partier som lätt skulle kunna ha en partiledare utanför riksdagen. Åtminstone när man nu har Lars Ohly i skyltfönstret.
* Jens Holm
Vänsterns andra EU-parlamentariker. Förhållandevis ung, 36 år, och kom in i EU-parlamentet så sent som i höstas, då Jonas Sjöstedt flyttade till Manhattan. Hade varit mer favorittippad hos mig om jag hade trott bättre om vänsterpartiets självbevarelsedrift.
Kanske finns det fler möjliga kandidater, som America Vera Zavala. Jag vet inte. Det jag tror är att det kommer vara en kvinna. Och att det faktiskt kommer ske ganska snart.
Nya antagningsregler till högskolan
Och "Samtidigt försvinner även en särskild urvalsgrupp för sökande med resultat från högskoleprovet i kombination med arbetslivserfarenhet."
Jag har inte gillat 25:4-reglerna. Jag har överhuvudtaget mycket svårt för godtyckliga åldersgränser. Och eftersom alla åldersgränser ju per definition är godtyckliga, så tycker jag att antalet ska begränsas till ett minimum. Dessa har också varit djupt orättvisa. Ger man någon förtur, så måste man veta att någon också inte kommer in. Det enda ord jag känner för det, är diskriminering.
Men lika väntat som att alliansregeringen ändrar reglerna för intag, lika väntat är det att högskolorna inte får ökad frihet att bestämma sina egna antagningsregler. Varje lärosäte kunde själva ta beslut om hur många platser som ska vikas åt högskoleprovsresultat. Om vilka kunskaper som är viktiga.
Men det lär vi inte få se något av under den här mandatperioden.
Folkhemssossementalitet
I Aftonbladets lördagsintervju, som tyvärr inte finns på nätet, så är det en stor intervju med Jacob Wallenberg. Hade han möjligen läst min blogg kvällen innan? Nej, men slutsatsen verkar fortfarande stämma.
Jacob Wallenberg berättade också vad han ansåg vara det största problemet i Sverige. Jag blev förvånad, på ett positivt sätt:
Jag träffade på en taxichaffis. Kyltekniker från Iran. Välutbildad. Han
får inte komma på anställningsintervju. Jag blir gråtfärdig när jag hör
sånt.
Duktiga människor som inte ens får chansen att komma
fram.
---
Vi säger att vi är öppna. Både när det gäller ras och kön. Och
så har
vi en tendens att agera på ett helt annat sätt.
Det är bara att hålla med Investors styrelseordförande.
fredag, juni 08, 2007
Helt (LO)st
Man ska rationalisera, och satsa på kärnverksamheten. För LO, som är ett fackförbund, borde det vara att ta tillvara sina medlemmars intressen. De ska kunna tjäna pengar, visst, för att på sikt klara sin verksamhet. Men ägarna utgörs av- medlemmarna. Satsa på dem.
Hur göra det?
Till att börja med, borde man bryta med socialdemokraterna. Varför ska ett förbund, vars medlemmar till ungefär 40 procent röstar på något annat än s, ägna sig åt att bidra med pengar, utbilda folk, rekrytera medlemmar, med mera? Allt åt socialdemokraterna. Gratis!
Satsa istället på vad medlemmarna efterfrågar. Och jo, börja med att ta reda på vad det kan vara.
Folkhemsosse 1950
jag skulle gärna rösta på socialdemokraterna/jag hade varit
socialdemokrat, om dom hade varit samma nu som på
50-talet.
Det har jag hört. Åtskilliga gånger. Av så pass politiskt olika människor, som sverigedemokrater, vänsterpartister, unga folkpartister, MUF:are, kristdemokrater, den förre moderatledaren Bo Lundgren, miljöpartister och en och annan centerpartist.
Frågan är, hur kan människor med så olika åsikter, längta tillbaka till samma sak? Och varför till socialdemokraterna 1950, av alla saker att längta till?
Ett svar är givetvis att man har olika bild av vad s-1950 är för något. Vissa kommer ihåg den utbyggda offentliga välfärden. Andra minns skattehöjningar på en krona om året (skattetrycket ökade från ca 20 till 50 procent mellan 1930 och 1960), hur borgerliga politiker kan drömma sig tillbaka till det kan vara svårt att förstå.
Då inställer sig frågan, varför gör de det? Vissa vet inte om hur skattesatserna höjdes. Men andra gör det, naturligtvis. Den fd moderatledaren Bo Lundgren är ett exempel. Då måste man söka vidare förklaringar.
Ett skulle vara att man väljer att se till de värden som "fanns" under den här tiden- jämlikhet, trygghet och tradition. Detta är ju alla fall såsom historiebeskrivningen säger oss, jag tror inte att det var så annorlunda jämfört med idag, snarare tvärtom. Och om det, som jag tror, inte var bättre ställt med jämlikheten på 50-talet, faller också detta argument. Då gäller det bara att slå hål på myten.
En tredje sak som man inte kan bortse ifrån, var att massor av saker blev mycket bättre under efterkrigstidens Sverige, även om man bortser ifrån välfärdsmodellen. Människor blev friare och fick större makt över sina egna liv. Om friheten skapade den ekonomiska rikedomen, eller om det var tvärtom, vet jag inte. De flesta fick iallafall både pengar över, och rätten att välja sin livspartner, för att ta två exempel.
Sannolikt så menar de som säger sig sakna socialdemokraterna 1950 varken höjda skatter eller en utbyggd offentlig sektor. Det man saknar är framtidstro och positiva framtidsvisioner, men också större makt över sin egen situation. Det som, helt felaktigt enligt mig, sammanfattas i begreppet "folkhemstanken" Om det fanns mer än idag på 50-talet vet jag inte heller. Men jag är skeptisk. Saker och ting kan aldrig ses objektivt ur en synvinkel, men när historien skrivs så är det genom två ögon. Och eftersom det mesta under lång tid blev bättre, så är det lätt att tänka sig att människor också var positiva inför framtiden.
Jag saknar inte socialdemokraterna 1950. Jag saknar en visionär framtidsdebatt. En debatt, där uttrycken det går inte och det har vi inte råd med är bannlysta. Utan där man säger vad man vill, utan omskrivningar i att man "måste", på grund av EU eller nationalekonomin.
Att Framtidsdebatten verkligen funnits tvivlar jag på. Dags att starta den?
tisdag, juni 05, 2007
söndag, juni 03, 2007
Spela klart matchen
Åskådaren som sprang in på planen, vars namn ännu inte är offentliggjort, har släppts av polisen. Förhoppningsvis har polisen koll så att han inte utsätts för repressalier. Han hävdar att han druckit 15-18 öl innan matchen. Att så berusade supportrar släpps in, är givetvis helt fel. En sådan begränsning vore mer effektivt, än de stängsel som det pratas om ska sättas runt omkring Parken.
Det var rätt att bryta matchen. Men den borde spelas klart. Bollen ligger på straffpunkten, och någon ska slå den. Svårare borde det inte vara. Så har man gjort många gånger tidigare, när matcher av olika anledningar fått brytas, oftast på grund av väder eller strömavbrott.
I veckan kommer fokus vara på G8-mötet i Tyskland. Hundratals miljoner har satsats på säkerheten för att förhindra våld från demonstranter. Den fria rörligheten är tillfälligt begränsad, och aktivister från hela Europa väntas protestera. Och en del väntas bråka.
Huliganerna får aldrig vinna. Inte på fotbollsplanen, och inte i demonstrationstågen. Att stävja våld i alla dess former, är mänsklighetens verkliga ödesfråga. Spela klart matchen.
fredag, juni 01, 2007
Rökfria dagen
Som rökare var jag sommaren 2005 inte överentusiastisk. Argument stöttes och blöttes, de flesta var nog i ärlighetens namn inte de starkaste (det är ju en speciell krogkultur) medan det faktiskt finns poänger i vissa förda resonemang.
Faktum är att det på senare år är fler tjejer än killar som röker. Hade det varit tvärtom, tror jag inte att ett rökförbud kommit till. Det kanske inte är ett argument, men väl en aspekt att beakta.
Själv närmar jag mig 100 rökfria dagar (92 idag). Det känns ungefär som när jag rökte. Inget särskilt, alltså.
onsdag, maj 30, 2007
Partilinjen och en god ranking
Så egentligen har jag väl inte råd att lägga ut så här intetsägande inlägg. Men man måste ju ha en viss bredd också, som Carl Bildt skulle ha kunnat sagt.
Nåväl, jag har kommit på vad man kan säga om man inte håller med sitt parti i någon fråga. Att vara "mot partilinjen" låter ju så drastiskt och definitivt. En partilinje är ju inte hårdare än en votering, brukar man ju säga. Och att säga "jag höll inte med den kongressmajoritet som röstade bifall till det", låter ju inte farligt eller dristiskt alls.
Håll tillgodo, håller på att fila på ett inlägg om varför jag inte gillar LO. Men nu måste jag tentaplugga.
måndag, maj 28, 2007
Ideologiska syn på kön
Å ena sidan finns radikalfeministerna, samt de inte fullt lika radikala feministerna. De vill ha kvotering, de vill ha mer resurser till kvinnojourer, märkta pengar till kvinnors organisering och företagande, kanske till och med feministiskt självförsvar i skolan, och så vidare. En del av kraven är fullt befogade, andra tycker jag är tveksamma, eller är helt emot.
På andra sidan står queerfeminsterna. De som hävdar att kön är en social konstruktion, och i första hand vill göra upp med den. Denna falang måste ideologiskt anses vara betydligt mer frihetlig eller liberal. Hjärtefrågor kan vara juridisk samlevnadsbalk som inte grundar sig på någrasomhelst traditionella former för samlevnad, utan ska vara så pass flexibel att den gäller alla. Ett annat exempel är att man vill ha ett könsneutralt språk, "hen" istället för "han" eller "hon". Eftersom falangen driver så frihetliga krav, så är det svårt att peka på exakta saker som ska genomföras via lagstiftning, men ett ständigt närvarande perspektiv för människors olikheter, skulle jag sammanfatta falangens ideal.
Många gånger är inte skiljelinjen tydlig. Den radikalfeministiska falangen tycker givetvis också att alla samlevnadsformer ska vara lika accepterade som något annat. Och lika lön oavsett kön, är ingen emot (däremot kan man fråga sig hur viktigt det är för partiet, men det är en annan fråga). Många som definierar sig som queera gillar emellanåt också radikalfeminsternas förslag, många är inte främmande för kvotering, trots att man anser kön vara en social konstruktion. Det är då naturligtvis en fråga om hur pragmatisk man är.
Det spännande är dock när falangerna konfronteras. Den här frågan, om sexköp, är ett givet sådant. Observera att detta inte helt överensstämmer med Mp:s partiprogram skriver Alexander Lindskog, och det är väl antagligen årets understatement. En kongressdiskussion på det här ämnet skulle få en klar majoritet att gå i taket, jag vågar påstå att det skulle bli den hetaste debatten på många många år. Om nu tillräckligt många skulle våga vara på Lindskogs sida, vilket jag inte alls är säker på.
Och jo, det finns även en grupp miljöpartister som inte alls vill kalla sig feminist i någon form. Dessa kan ju också ibland vara överens med någon av falangerna, det är ju oundvikligt. Jag hävdar ändå att gruppen är marginell. Eller så märks den bara inte i diskussionen, det är fullt möjligt.
Sakfrågan då? Jag är pragmatisk i den här frågan. Min övertygelse är att sexköpslagen förhindrar mer lidande än vad den orsakar. Huvudfrågan för mig är att hjälpa de kvinnor som har det svårt, sociala problem, missbruk, och så vidare.
Det jag är allergisk mot, som även Alexander Lindskog använder, är att beskylla motståndare till något för att ha "moralpanik". Alla har moral. Även Hells Angels och Carl-Axel Roslund (m). Moral kan se helt olika ut. Att vara för något bara för att det är radikalt, och mot den rådande samhällsmoralen, är dock bara höjden av omogenhet.
söndag, maj 27, 2007
Rotelansvar och nämndsordförande
Jag är inte heller överraskad att den avgångna ordföranden Lynn Ljungberg samtidigt sitter kvar som kommunalråd. Men kommentaren från kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu förbryllar mig:
Det är unikt att man sitter som ordförande i en nämnd som man även har rotelansvar för
Vilket inte är sant.
Sanningen är istället både Agneta Eriksson (utbildningsnämnden) och Anders Rubin (stadsbyggnadsnämnden) är ordförande i de nämnder de har rotelansvar för, förutom tidigare nämnda Ljungberg. Övriga kommunalråd med rotelansvar är endast Kent Andersson och Birgitta Nilsson.
Däremot borde det inte vara så. Och förhoppningsvis kan (s) i Malmö lära sig av detta.
lördag, maj 26, 2007
Politik på SOL
Alltid nåt.
fredag, maj 25, 2007
Aftonbladet debatt
Svenska Spel satsar 14 miljoner insatser mot spelmissbruk. Samtidigt har man inkomster, från spelmissbrukare, på drygt 5.000 miljoner varje år.
Mönstret är också, vilket ledamöterna visat genom riksdagens utredningstjänst, att fler av de farliga Jack-Vegas-maskinerna finns i socialt utsatta områden.
Sälj Svenska Spel, gärna på det sätt jag tidigare skrivit, och sätt upp kriterier för vad som ska uppfyllas, om ett företag vill bedriva spelverksamhet. Och sluta hyckla.
Sverigedemokraternas arbetsmarknadspolitik
Extra mycket vill man sänka den för företag som anställer "äldre arbetskraft" (det står dock inte vad som menas med "äldre").
Under rubriken "Fler jobb i Sverige" kan man läsa:
Arbetskraftskostnaderna i Sverige är för höga i förhållande till den svenska arbetskraftens produktivitet. Arbetsgivaravgifter är detsamma som skatt på arbete. Sänkt arbetsgivaravgift ger fler arbeten.
Det är sant, arbetsgivareavgifterna är en skatt på arbete. Denna kan man höja eller sänka beroende på viljeinriktning, men i nästa punkt skriver man:
Avskaffa arbetsgivarnas medfinansiering av sjuklön efter den första veckan. Detta ska istället betalas genom arbetsgivaravgift.
Sverigedemokraterna vill alltså sänka arbetsgivareavgifterna. Samtidigt vill man att fler kostnader ska betalas via- just det- arbetsgivareavgifterna. Man behöver inte ha gått ut lågstadiet för att inse att det är en ohållbar ekvation.
Var det nån som sa att Sverigedemokraterna har en genomtänkt politik på alla områden?
torsdag, maj 24, 2007
Besiktningsresa
* IT-service, med alla telefon- och dataservrar.
* Sege Park, där det största solcellsanläggningen i Sverige håller på att sättas upp. 1100 kvadratmeter solpaneler, och varje kvadratmeter ger 100 kWh per år. Kostnaden är totalt 17 miljoner kronor, och livslängden garanteras till 25 år. En riktigt lönsam investering, alltså. Det häftigaste är att panelerna inte är fästa på taket, utan på stora stålvajrar. De går alltså att flytta, om det skulle behövas.
* Kallbadhuset på Ribersborg, där den tekniska chefen på fritidsförvaltningen, Staffan Björk, infoermerade om de slitna fritidsanläggningarna som ska tas över av serviceförvaltningen vid årsskiftet.
* Trafikövervakningscentralen, där man håller på att ta fram enknappade mobiltelefoner. Dessa ska användas av människor med dålig syn, företrädesvis äldre, som blir kopplade till övervakningscentralen, och kopplar dem vidare. Innovativt.
* Studentboendet S:a sommaren. Det var fint, men dyrt. Ettorna gick loss på 4100 i månaden, inklusive el och värme, men exklusive bredband. Jag passade på att lobba på de andra politikerna att studiemedlet måste höjas.
Att slå in öppna dörrar
Mp och v släpper kravet på utträde
Det Sydsvenskan inte skriver är att varken De Gröna eller Vänsterpartiet krävt att frågan ens ska diskuteras, trots det åtta år långa samarbetet. Sydsvenskan hade också en löjlig bildtext, som inte finns på nätet, där det stod "2003 tyckte man något annat" med en bild på kongressens tema EMU- nej tack!. EMU syntes dock inte på bilden, man ville få det att se ut som att det stod "EU".
Mer oväntat var dock att Gudrun Schyman i Svenska Dagbladet gick ut med att det är "ointelligent" att driva frågan.
Visst, jag håller med. Men, hur många öppna dörrar måste Sydsvenskan och Svenska Dagbladet slå in? Ingen, inte ens Junilistan, driver frågan om utträde ur EU.
söndag, maj 20, 2007
Kongressrapport söndag
Och precis som jag önskade igår, så kom både Anders och Max Reijer in i Partistyrelsen. Grattis!
I skuggan av De Grönas kongress har även CUF haft Förbundsstämma, och Magnus Andersson valdes till ny ordförande. Även han överraskade, genom att väljas trots att inte vara föreslagen. Grattis Magnus!
Tyvärr hände inget i frågan om namnbyte. Synd.
lördag, maj 19, 2007
Kongressrapport lördag
Valdes även formellt in i Riksvalberedningen imorse. Som sammankallande har Göran Hådén från Göteborg valts. Det ska bli himla roligt. Riksvalberedningen är som jag ser det partiets näst viktigaste organ.
Partisekreterare har valts, Agneta Börjesson från Kungsbacka. Det var flera bra kandidater, och jag tror hon blir bra.
Det sista spännande valet är till partistyrelsen. Givetvis hoppas jag att Anders Wallner kommer in, och det vore även roligt med Max Reijer.
fredag, maj 18, 2007
Kongressrapport fredag
Var precis på ett mycket intressant seminarium, "Rödgröna samarbetet", med Lennart Olsen (författare till en nyutgiven bok på temat, Lars Sjernqvist, fd partisekreterare (s) och Håkan Wåhlstedt, avgående partisekreterare (mp).
Och min motion har gått igenom, så numera vill De Gröna att partierna ska få låta även omyndiga kandidera i allmänna val.
Nu är det en stunds paus innan kongressfesten.
torsdag, maj 17, 2007
Dagen mot homofobi
Lillasyster:
jaså, vad är det för dag? jaha, ja, det ska kanske firas! jag kan gå ner och köpa en gay kebabrulle!
Lillebror:
Jag ska ut och springa idag. Det är gay.
Vem vet, det kanske inte kommer behövas manifestationer mot fördomar inom några år.
Blodbrist
Många inom De Gröna brukar uppröras över de regler som finns för att ge blod. Särskilt gäller det att en man som någon gång haft sex med en annan man, aldrig får ge blod. Jag håller med om att det är en dålig regel, som utan vidare kunde ersättas med längre karantänstid.
Men egentligen, varför kunde man inte bara göra blodgivning obligatoriskt, ett par gånger om året, för de som är friska? Jag tycker att man borde det. Varför ska den som kan ge, men inte orkar, dra fördel av andras välvilja när personen själv är i behov? Samma sak borde gälla för organdonationer.
onsdag, maj 16, 2007
Fernqvist skriver blogg
När staten säljer bolag
Egentligen är det himla enkelt. Låt alla landets medborgare dela lika på de aktier som finns i bolaget.
Detta är optimalt, både ur rättvisesynpunkt och marknadsmässighet.
Rättvisan är uppenbar. Det vi alla gemensamt ägt genom staten, övergår till att alla får en lika stor del av kakan. Var och en får sedan ta ställning till om man vill fortsätta äga den privat, eller om man vill sälja sin andel på börsen.
Ur marknadssynpunkt är det än bättre. När många aktier samtidigt släpps på marknaden, sjunker priset. Detta enligt samma nationalekonomiska princip som att priset på bananer sjunker ju större utbudet är. Delas aktierna ut till var och en, kommer inte aktiepriset att sjunka på samma sätt. Många kommer ju att vilja behålla sin aktie, och de företag som vill köpa upp stora andelar, får bjuda högre än vad som annars hade blivit fallet.
Men jag tror inte det kommer att bli partilinjen. Så radikala är vi nog inte.
tisdag, maj 15, 2007
Tiina och Calle
Malmös rödgröna budget
Majoriteten i Malmö har lagt fram sin första gemensamma budget, Sydsvenskan skrev om det igår.
Det finns många bra satsningar i budgeten. Jag gillar särskilt satsningarna på fler cykelstråk och missbruksvård. Att skolan får mer pengar är givetvis viktigt (det var också det jag oftast tryckte på att vi ville i skolfrågan i valrörelsen, så det känns bra).
Oppositionsledaren Anja Sonesson (m) väljer i City att kritisera två satsningar. Det första är att en kommunal bostadsförmedling inrättas, istället för att bygga fler lägenheter. Jag kan berätta för Anja, att det två kostar olika mycket. Bostadsbyggande är dyrare, om man säger så.
Det andra som kritiseras, är att arbetslösas barn ska få rätt att gå på dagis 30 timmar i veckan. Vilket även ur hennes perspektiv borde vara en god satsning. Gillar man arbetslinjen, så ska väl arbetslösa kunna söka jobb, och koncentrera sig på det.
Men ingen vill sänka skatten... Lite konstigt är det allt.
Och, Sydsvenskan kallade det treklöverns budget. Ingen vänsterkartellens!
Orättvisa betyg
Byt ut skolministern och avskaffa betygen!
måndag, maj 14, 2007
Morot eller piska?
För övrigt har tröjan kommit. Nu är det bara några dagar kvar till kongressen.
fredag, maj 11, 2007
De Gröna i Skövde
torsdag, maj 10, 2007
Firades Europadagen?
Lillasyster var inte jättepigg på att fira, förrän hon kom på att det kunde användas som argument för att äta pizza på kvällen (pizzans ursprungsland är ju Italien, och det ligger ju i Europa. Jag tror kopplingen var så).
Nej, jag firade inte. Träffade dock ett par släktingar på väg uppåt i landet, som hade varit i Tyskland. På kvällen bjöd de på en pilsner.
Trots att Europasamarbetet pågått i 50 år, så har man inte kunnat införa ett gemensamt pantssystem för flaskor och burkar. Inte heller har man kunnat styra upp tågnätet mellan länderna i nån vidare mening.
Varför händer inget? Vem är emot?
Statsrådskriterier
Motionen går ut på att partierna själva ska få nominera vilka kandidater de vill i allmänna val, oberoende av ålder, boendeort, etnicitet och så vidare.
Motionen var uppe redan förra kongressen, men hann aldrig beslutas om. Kongressutskottet ville bifalla den, men endast vad gällde avseende på ålder. Ett steg i rätt riktning således, men varför stanna där?
En annan sak, jag inte visste om då, var reglerna för vilka som kan bli statsråd. Jag vill inte gå lika långt vad gäller tillsättandet av dessa (då statsråden väljs av riksdagen, de är alltså inte direktvalda), men varför ska man behöva vara svensk medborgare i tio år innan man kan bli utsedd till statsråd?
Per Schlingmann, partisekreterare (m), blev svensk medborgare i höstas. Han kan alltså bli minister tidigast 2016. Är det modernt? Nej, dessa regler måste naturligtvis också moderniseras.
Jag anser att alla statsråd borde ha valts in i Sveriges riksdag. Och dit ska alla kunna väljas, om man har väljarnas stöd.
onsdag, maj 09, 2007
Popvänster-Fredrick?
Federley kommenterar själv på sin blogg.
Samtidigt vill vänsterpartiet inte att det ska vara lagligt att knarka. All hantering av droger ska vara olaglig. Men vi vänder oss mot att själva missbrukaren ska vara kriminell. (Enligt hemsidan).
Jag fattar inte meningen. En missbrukare som inte själv hanterar droger är ok. Men frågan är, finns det nån sådan? Självklart inte.
Men det är iallafall kul att Federley och vänsterpartiet kommit fram till (nästan) samma sak. Är centerpartisten månne på väg att bli popvänster?
tisdag, maj 08, 2007
De Gröna
måndag, maj 07, 2007
Nostalgi, på begäran
Det handlar om ett tillfälle för några år sedan. Jag satt i kommunfullmäktige i Söderhamn, och hade lämnat in en motion. Förslaget var att Söderhamn skulle ansöka hos regeringen om att bli testkommun för att pröva sänkt rösträttsålder i nästa val 2006. Lite typiskt för kommunpolitiker som vill leka riksdagsledamöter, men ändå.
Redan när motionen lämnades in, så blev det en rätt uppskruvad debatt i lokaltidningen. Tyvärr finns inte dessa kvar på nätet. En medborgare skrev in en artikel med rubriken Omoget yttrande, Rasmus Ling!. Detta på grund av en formulering i motionen, där jag skrev något om att 16-åringar inte behövde ha mindre erfarenhet av samhället än äldre, och gott kunde vara med och fatta genomtänkta beslut. Jag svarade naturligtvis på det också, på mitt mest diplomatiska sätt.
Ett par månader senare var frågan så öppen för beslut i fullmäktige. Man föreslog avslag, och hänvisade särskilt till en riksdagsdebatt mellan Gustav Fridolin och dåvarande demokratiministern Mona Sahlin, som kommit till genom denna interpellation.
Mona Sahlins svar var ju negativt, men hon hade inget bra svar på varför det fungerar i många tyska förbundsrepubliker, men att det inte skulle fungera här. Hon sa också att det "isåfall måste prövas först". Vilket ju också jag skrev i min kommunala motion.
Fullmäktigedebatten var bra, och samtliga partier yttrade sig. Socialdemokraterna var stenhårt emot, trots att de inte kunde bestrida mitt påstående att "Mona Sahlin säkert väntar på ett lokalt initiativ". Moderaterna och Folkpartiet var emot, med argument som vi måste ju tänka på våra ungdomsförbund.
Centerpartiet var splittrat. Ett par argumenterade väl för motionen.
Nästan hela vänsterpartiet var för, kanske hjälpte det till att jag påminde om att 16-årskravet faktiskt står i deras partiprogram (jag hade tillochmed letat upp sidan i deras program, lite imponerade blev de nog allt).
Och slutligen Kristdemokraterna, röstade allesammans för. Det var överraskande, men såklart jätteroligt. Det handlar ju bara om en ansökan, det är klart vi ska pröva!, löd ställningstagandet efter att ha lyssnat på den timslånga debatten.
Resultatet blev 16 för och 35 emot. Men det kändes som en seger.
fredag, maj 04, 2007
En högoddsare?
Hon är visserligen överklass men har ett varmt hjärta och är en god socialliberal som månar om de svaga och utsatta, säger Mia Franzén till aftonbladet.se
Hon tjänade 266 miljoner på sina aktier förra året, vilket var en ökning med 133 miljoner från året innan. Mycket pengar.
Ax:son Johnson är aktiv i folkpartiet lokalt i Upplands Väsby, och har på 90-talet suttit i partistyrelsen. Att inte vara mer etablerad än så i partitoppen är extremt ovanligt, när någon väljs till ordförande.
Men nog vore det intressant.
torsdag, maj 03, 2007
Gullandet fortsätter
Anledningen? Jo, det var Sverigedemokraterna som demonstrerade. Och de måste ju ges plats. Hur få de än lyckas samla.
Och hur var det nu med religionsfriheten? Allah ska inte med var en av banderollerna.
Medias gullande med Sverigedemokraterna måste upphöra. Gör ert jobb, nyhetsbevakare.
onsdag, maj 02, 2007
Arbetarnas dag?
Är skillnaden så stor?
Alla som tjänar mindre än 18.700 kronor i månaden har det likadant. Ja, man kan ju bli utförsäkrad lättare nu, men skillnaden är ganska marginell.
Jag var nära att tjäna så mycket en månad, för några år sedan. Jag har några bekanta som gör det varje månad. Men de allra flesta är inte i närheten. Varken med röd eller blå regering.
Här kan du se hur förändringen blivit för dig.
fredag, april 27, 2007
Det finns fler
Servicenämnden 2007-2010
torsdag, april 26, 2007
Kommunfullmäktige om fritidsnämnden
Socialdemokraterna har nu också svängt i frågan, och kommer rösta nej i frågan om Fritidsnämnden ska få ansvarsfrihet.
Sten Andersson, Sverigedemokraterna, tyckte dock annorlunda. Han tyckte att socialdemokraterna "kommunist..förlåt vänsterpartisterna", skulle få nekad ansvarsfrihet. Detta eftersom nämndens ordförande styrt nämnden med järnhand.
Moderaten Carl-Axel Roslund tyckte också att man inte kunde klandra de stackars fritidspolitikerna, eftersom nämnden varit toppstyrd, och information undanhållits.
Tyvärr nämnde han inte det faktum att revisionen i flera år nämnt brister i fritidsnämndens underhåll av sina fastigheter. Detta nämnde såklart inte heller Sten Andersson något om. Där hade dock även de borgerliga ledamöterna kunnat läsa sig till att åtgärder behövde vidtas.
Men det är naturligtvis lättare att skylla på nån annan.
Kårval
Det fanns 25 kandidater att välja på. 21 kandidater kommr bli valda. Ohyggligt spännande? Nja.
De som röstade fick en liten kexchoklad som tack.
Av de 25 kandidaterna fanns två som ville avskaffa kårobligatoriet. De fick min röst. Som en bonus ville de inte heller prioritera grekiska och latin framför andra språk i humanistiska instutionen.
Risken är väl att de är frimoderater, men de kan nog driva de viktiga frågorna i kårfullmäktige ändå...
onsdag, april 25, 2007
Upprördhet och stora problem
Vad gäller då upprördheten? Jo, att Mona Sahlin i artikeln säger att det är ett jätteproblem på frågan Kan man i längden samarbeta med två partier som säger att man ska lämna den europeiska unionen?
Observera. Hon svarar inte "nej". Hon svarar att det är ett jätteproblem. Vilket även andra miljöpartister, som EU-parlamentarikern Carl Schlyter, sagt att det är. Hon hävdar inte heller att miljöpartiet måste byta politik.
Jag har svårt att förstå den upprördhet blogginläggen ovan ger uttryck för. Men så är jag ju också emot ett svenskt utträde ur EU.
måndag, april 23, 2007
Fingertoppskänsla
Efter Lars kommer...?
Följdaktligen har också Ladbrokes nu meddelat sina odds på nästa ordförande. De är i stort överens med mig.
Jan Björklund är favorit (1,70 på Ladbrokes) resp (2,25, vilket jag gav då)
Cecilia Malmström är outsidern (4,0) resp (5,5)
Erik Ullenhag (6,0) (där jag istället hade Nyamko Sabuni, 11,0, hon finns inte ens med på Ladbrokes lista. Å andra sidan fanns inte Ullenhag på min karta)
Johan Pehrsson ligger på 8,0, han glömdes bort av mig. Inte ett helt dåligt spel, skulle jag säga.
Birgitta Ohlsson ligger lite lägre (25,0) än vad jag satte (30,0).
Allan Widman ligger väsentligt lägre (31,0) än vad jag satte (101,0).
Och ja, jag tror att det blir Björklund. Men som jag nyss sms:ade och vädjade till en av mina folkpartistiska vänner; man kan inte släcka en eldsvåda med bensin. Välj inte Björklund!
lördag, april 21, 2007
Därför De Gröna, partistyrelsen
Partistyrelsen yrkar som väntat avslag till namnbytesmotionerna. Lika väntat är att man motiverar sitt beslut på ett dåligt sätt.
Dels tar man upp att frågan redan behandlats på en kongress, nämligen 2003. Vad man inte skriver är att detta beslut togs klockan 8 på lördagsmorgonen, efter kongressfesten för övrigt, och att plenum inte var fullsatt, om jag uttrycker mig diplomatiskt.
Vidare skriver partistyrelsen
Ett namnbyte bör vara en del av en större strategi för att ge partiet ett helt nytt utseende. Om partiet idag uppfattas som ett enfrågeparti tror inte PS att det ändras bara genom ett namnbyte, istället bör vi lägga mer möda på att få ut vår politik på andra områden än miljö.
Partistyrelsen har förvisso rätt i att namnbytet i sig självt inte innebär något. Men att man skriver "istället" ska vi föra ut en bredare pol itk förstår jag inte. Varför skulle det vara en motsättning, antingen eller? Vi kan givetvis både byta namn och få ut vår politik på fler områden. Och ett namnbyte skadar såklart inte de ambitionerna, om nu dessa finns förstås.
Men problemet kanske är att partistyrelsen inte vill att miljöpartiet ska uppfattas som något annat än ett enfrågeparti?
torsdag, april 19, 2007
Positivt systemskifte
onsdag, april 18, 2007
Byggnads i strejk
* en otillräcklig arbetstidsförkortning
* dåliga löneökningar
* "semesterkraven" (otydligt vad det innebär, min anm) på såväl nivåer som utbetalningstider är inte tillgodosedda.
Samtidigt kan man här läsa vad en byggnadsarbetare faktiskt tjänar. 142,24 kr per timme. Vilket ger en genomsnittslön på över 23.000. Jämför det med några av kommunals medlemmar: barnskötare, elevassistenter och dagbarnvårdare, som alla ligger under 18.000 kronor i månaden.
Sänkt arbetstid vore naturligtvis en jättebra förändring för byggjobbarna. Främst för att minska arbetsskadorna, men också för att de ska orka arbeta längre fram. Men att de skulle vara underbetalda? Nej, det kan jag inte tycka.
tisdag, april 17, 2007
S vs Sd
Jag såg moderaterna mot sverigedemokraterna på webben igår. Det var halvkomiskt emellanåt, speciellt när Sd konfronterades med att de är med på alla utgiftsökningar, men emot alla besparingar.
Sd ville även modernisera abortlagstiftningen, d v s förkorta tiden från 23 till 12 veckor. Och en himlans massa andra konstigheter.
Konstigt nog har Sydsvenskans ledarsida tagit ställning mot TV-debatter mot Sd. Jag tror att det är det enda sättet att bemöta Sd på ett effektivt sätt. Om, och bara om, man samtidigt visar på en annan problembild, och inte använder samma språk och begrepp. Och att man protesterar när Sd säger invandringen kostar väldigt mycket, det tror jag alla är överens om. Nej. Alla är inte överens om det.
Tvärtom, är invandringen en guldgruva för Sverige. Utan den stannar utvecklingen.
måndag, april 16, 2007
Självkritik, fp?
Ju längre historien gått, ju mer har jag förstått att jag skulle ha förordat ansvarsfrihet för fritidsnämnden 2006.
Ledamöterna som avgick 1 januari har fått lämna in yttrande till fullmäktige, och flera av dem riktar kritik mot ordföranden. Bland annat Joel Laguna (fp) som skriver:
Jag anser att ordföranden styrt nämnden med järnhand
Den töntigaste anklagelsen hittills, naturligtvis. Folkpartiet kan ju skämmas över den dåliga oppositionen man uppenbarligen varit, och inte komma med beskyllningar om sådant.
Det finns glädjande nog undantag. Vänsterpartisten Patrik Strand, som numera är min ersättare i Servicenämnden, skriver jag är beredd att ta mitt ansvar. Sånt ska man ha cred för.
Lite om vårbudgeten
* Miljöbilspremie införs. Alliansens enda vallöfte som handlade om klimat är nu genomfört. Ett litet steg är ändå ett steg, men visst stämmer det när Maria Wtterstrand fastslår att det för miljön är fyra förlorade år.
* Trafikförsäkringen blir dyrare
* Trängselskatten återinförs. Tyvärr går regeringen emot väljarna, och kommer satsa inkomsterna på vägar, istället för på kollektivtrafik.
En rolig (jo, lite) detalj är att regeringen är orade över bristen på arbetskraft. Så det kan svänga på 7 månader. Och var tog de 1,5 miljoner människorna vägen? Allan Widman upprepade åtskilliga gånger att arbetslösheten hade passerat 22 procent!
Men vad saknas då?
* Studenternas ekonomi, som alla i alliansen utom moderaterna lyfte fram i valrörelsen. Inte ens en höjning av fribeloppet, som kostar gratis i princip, genomförs.
* Den så kallade klimatmiljarden, som Alliansen kom överens om, saknas.
* Man fortsätter sin icke-satsning på de fattigaste pensionärerna. Tänk om folk visste att De Gröna är de som satsar mest på den gruppen. Även de pensionärer som har normalpension, får de relativt sett sämre, i och med att jobbavdraget bara ges till arbetande människor.
Och det som är mest fel:
Fastighetsskatten. Jag gillar att den görs om, intäkten kan gott gå till kommunen, men varför varför "kommunal avgift" på max 4500 per år? Varför begränsa kommunernas uttag av denna avgift?
Skriv om grundlagen, utvidga kommuneras möjlighet att ta ut betydligt fler skatter. Väljarna har faktiskt möjlighet att rösta bort även lokalpolitiker.
fredag, april 13, 2007
Årsmötesdags igen
För övrigt tror jag (peppar peppar!) att det är årets sista årsmöte, kongressen borträknad.
Det ska onekligen bli spännande, antalet anmälda är vad jag hört över 30. Till skillnad mot mitt första årsmöte där samtliga utom årsmötesordföranden valdes in i styrelsen...
Och ikväll blir det grillpremiär med några gamla kompisar. Bara det fina vädret håller i sig.
torsdag, april 12, 2007
Valberett
Clara Lönnholm, Uppsala, (nyval, språkrör)
Rickard Sallermo, Norrköping, (omval GSCA, nyval språkrör)
Tomas Eriksson, Borås (omval GSCA, nyval kassör)
Elina Åberg, Stockholm, (nyval ledamot)
Karolina Algotsson, Malmö (omval GSCA)
Maria Ferm, Malmö (nyval ledamot)
Frida Johnsson, Uppsala, (nyval, ledamot)
Global miljöpolitik
Även det Grön Ungdoms språkrör belyste igår, att köttkonsumtionen är en klimatfråga, tas upp av partistyrelsen. Och jag tror kongressen kommer ge stöd åt politiken, att Sverige ska minska sina koldioxidutsläpp med 80 procent 2050, räknat från 1990 års nivå.
Ska även ta och läsa nästa propp ordentligt, Kriterier för statligt ägande av företag.
onsdag, april 11, 2007
Jack Vegas och Tomas Tobé
Tobé har naturligtvis också rätt i att Svenska Spel inte är bättre än privata aktörer, som finns i andra länder, på att ha social hänsyn. Det som gäller är att ta ut vinst. Och det lyckas Svenska Spel bra med, man har monopolställning och (därmed) dåliga odds.
Bara Jack Vegas-maskinerna drog in över 1000 miljoner till statskassan 2005. Om staten menar allvar med att man har kvar spelmonopolet för att ta sociala hänsyn, så måste man givetvis satsa dessa pengar på de som farit riktigt illa av det.
Kanske blir detta en bra sak med den nya regeringen vad det lider.
tisdag, april 10, 2007
Vem blir nästa fp-ordförande?
Jag blir dock besviken när varken Unibet eller Ladbrokes har några odds på nästa fp-ordförande.
Om jag ägde en vadslagningsbyrå skulle oddsen sättas så här:
Jan Björklund 2,25
Cecilia Malmström 5,5
Nyamko Sabuni 11,0
Cecilia Wigström 15,0
Erik Ullenhag 25,0
Birgitta Ohlsson 30,0
Allan Widman 101,0
Fredrik Malm 500,0
Mauricio Rojas 1001,0
Så lätt kan du...
Vi får väl utgå från att Metro kommer fortsätta på temat. Vem vill inte veta hur lätt man kan begå andra brott utan att åka fast, exempelvis
* göra inbrott i en bil
* stjäla en cykel
* slå ner och råna någon
* snatta i en affär
* hota någon
Detta skulle naturligtvis aldrig hända. Men Metros avsikt är naturligtvis inte att uppmana folk att sjukskriva sig. Man vill däremot att folk ska, vad man tycker, låta bli att sjuksriva sig om man inte är "sjuk på riktigt". Det visar inte minst meningen "Jag tycks ha spelat rollen som sjuk ganska bra. Undrar hur många fler som har gjort samma sak."
Problemet är ju att om Wirén haft de besvären han faktiskt hävdar att han har (sömnbrist, ont i mellangärdet och huvet, tics, stress, mobbing), kan han knappast sköta det arbete han hävdar att han har (journalist på en motortidning). Läkaren har också rätt, som påpekar att "Det hjälper inte situationen egentligen, men du får i alla fall ett andrum."
Det borde absolut finnas andra sätt att hjälpa människor som inte trivs på sitt jobb, än att sjukskriva dom. Men att skylla på läkarna eller arbetstagarna, känns väldigt orättvist av Metro.
Rättegång och Alliansspricka
Det ska bli intressant att se hur det går.
Jag kommer ihåg att jag förut läste om någon som tyckte historien blivit uppförstorad, som visade statistik på hur många som åtalats för dataintrång, hur få av dessa som blivit fällda, och hur låga straffen generellt sett är för brotten. Och att det därför blivit en nyhetsanka.
Det resonemanget håller inte. Det är inte i första hand det juridiska som är det allvarligaste i spionskandalen. Det är det moraliska. Folkpartiet har, precis som Lena Mellin skriver, skadat alla partier. Eller demokratin, som man populärt brukar säga.
Lars Leijonborgs gamla DN-artikel "S moral inte lägre än vår" är åtminstone aktuellare än nånsin, om det inte varit för att flera av exemplen gott kunde bytas ut till folkpartistiska eller andra borgerliga:
Alltid time out vid åtal (Lex Tobias Billström, som stod åtalad för licensskolk, utan att ta time-out)
Extrem försiktighet med sådant som kan vara muta (Lex Carl Bildt, som fått diverse aktier och optionsprogram i olika företagskoncerener Sverige för politik gentemot)
Begränsning av privata sidoengagemang (Lex Carl Bildt II)
Stoppa mångsyssleriet (Lex Eskil Erlandsson, som är ordförande för Svenska Avelsförbundet, samtidigt som han är jordbruksdepartementets chef, som Avelsförbundet lyder under)
Nej till falska avsändare (Lex Folkpartiet, som snott hemliga uppgifter genom att logga in med falskt namn)
Nej till att blanda ihop partifinansiering och regeringsutövande (Lex Tobias Billström II, som skickat partiutskick till malmömoderaternas medlemmar som malmöordförande från regeringskansliets bekostnad )
Och bäst är väl ändå citatet "dessa regler kommer folkpartiets förtroendevalda att följa om vi får förtroende att vara med och leda landet efter valet i höst."
Det är tydligt att vi har hittat en spricka i Alliansen.
måndag, april 09, 2007
Inte precis ett yrke
"- Att tigga för att överleva är en sak, att ha tiggeri som sin yrkesverksamhet är en helt annan sak, säger Anja Sonesson (oppositionsråd)"
Moderaterna tror alltså att folk sitter ute och tigger som en extrasysselsättning, istället för att vända burgare eller springa runt till åldringar i hemtjänsten. Och att det bara är de som behöver som ska ha tillåtelse. Som att inte alla som tigger tycker att det är skamligt, äckligt och pinsamt. Den enda anledningen till att de gör det, är att hungern gör ondare.
I Helsingborg ser moderaterna det från helt andra hållet. Där vill man tvinga musikanter som spelar för pengar att ansöka om tillstånd. På det sättet hoppas man att spelandet ska sluta.
Ibland får moderaterna mig verkligen att må dåligt.
torsdag, april 05, 2007
Nya badhus?!
Hon vill ha
* superbadhus i nya stadsdelen Hyllievång
* Nytt bad mellan Rosengård och Husie
* Bygga ut undervisningsbassäng på Kockums fritid
* Tak över Rosengårdsbadet och Lindängsbadet
Ljungbergs idé, som hon dock inte förankrat utan bara diskuterat med tf fritidsdirektören, är att få in en del av pengarna från markförsäljning av tomten där nuvarande Aq-Va-Kul ligger.
Jag tycker att idén om att bygga nytt badhus vid Hyllievång känns mycket intressant. Att en ny tågstation kommer ligga där kommer göra att det blir tillgängligt både för danskar och för skåningar utanför Malmö, utan att biltrafiken måste öka.
Den andra aktuella frågan är huruvida Fritidsnämnden ska få ansvarsfrihet för 2006. Revisorskollegiet i Malmö Stad vill neka, vilket Moderaterna och Sverigedemokraterna kommer hålla med om. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det ännu.
Att vara lagom säker
"Vi vet inte hur växthusgaserna påverkar klimatet"
Å andra sidan, tvärsäkerhet:
"Sveriges minskning av klimatförstörande utsläpp betyder ingenting för den globala uppvärmningen"
NEO är intressant.
onsdag, april 04, 2007
Rätt att veta
Grattis Djursholm!
Det är Niklas Wykman som skriver det, och jag tror inte att han är ironisk. Eller?
Magasinet NEO
Jag blev lite överraskad över att få reklam från CUF i försändelsen. Temat för NEO var nämligen "Klimathysterin", om hur framförallt media skrämmer medborgarna i onödan. Jag trodde inte att Centern hade blivit så pass nyliberala redan.
måndag, april 02, 2007
Bra Lasse!
Det handlar om att högskolorna i Sverige ska få större möjlighet att själva bestämma vilka förkunskapskraven ska vara på olika utbildningar. Vilket naturligtvis borde vara en självklarhet.
Folkpartiet har flera gånger påtalat att många "taktikväljer" enklare kurser på gymnasiet, eftersom poängen räknas lika oavsett svårighet på kursen. Enklast skulle man lösa det genom att inte ge några betyg alls, utan låta högskolorna bestämma vad man ska kunna, istället för vilka betyg man ska ha. Men så radikala är inte folkpartiet.
Tyvärr kommer det vara obligatoriskt med svenska, matematik och engelska från gymnasiet, detta kommer inte bero på vad högskolan själv tycker, eller vad för utbildning det är.
Jag är även försiktigt positiv till Yrkeshögskolor. Men jag måste nog läsa igenom det mer noggrant först.
söndag, april 01, 2007
Aprilskämt?
Tidigare byten
* Högerpartiet, eller Högerns riksorganisation, bytte namn till Moderata Samlingspartiet 1969. Genast gick det bättre. Från att ha ansetts vara extremestiskt, kunde man bilda regering med Centerpartiet 1976-1978 och 1979-1981.
* 1957 bytte Bondeförbundet namn till Centerpartiet. Partiet växte i opinionen, och fick drygt 25 procent i valet 1973.
* VPK, Vänsterpartiet Kommunisterna, tog bort bort "Kommunisterna" ur partinamnet 1990. I valet 1998 fick man hela 12 procent av rösterna.
Och hittills har inget parti blivit av med sin "väljarbas" för att dom inte "hittat till sitt gamla parti". Jag tycker inte vi ska behöva oroa oss. Byt namn på partiet på kongressen.
De Gröna.