fredag, mars 21, 2008
Grön Ungdoms intressanta utveckling
Hittills har det varit kongresslinjen som gällt. Sen 1999 i varje fall.
Proffstyckare har förstås sett en konflikt i den här frågan, och då att gräsrötterna/fundamentalisterna/de radikala varit för kongressbeslut, och de sosseanpassade/ickeradikala för partistyrelsebeslut.
Grön Ungdom har traditionellt, precis som alla andra ungdomsförbund till andra partier, ansetts mer radikala än moderpartiet. Vad som är radikalt och inte är en oändlig diskussion, men om man håller med om bilden ovan så är en sak intressant. Nämligen att Grön Ungdom från och med nästa år inte längre ska välja sin förbundsekreterare på riksårsmötet. Det valet ska nämligen tillfalla Förbundsstyrelsen.
Jag tycker beslutet är bra. Jag tycker också man ska se det som att Grön Ungdom ligger steget före Miljöpartiet. Och radikalitet handlar inte så mycket om organisation, som om politik.
*Så gott som omärkbar övergång*
Därför kan jag också passa på att kommentera ex-förbundsekreteraren Helene Sigfridsson, i hennes artikel på Politikerbloggen för några veckor sedan. Jag delar inte Helene Sigfridssons syn på Grön Ungdoms utveckling alls.
För det första, så är bilden av ett Grön Ungdom som ett gäng organisationsnördar som inte bryr sig om politik felaktig. Givetvis diskuteras organisation, men min övertygelse är att det är långt mycket mindre idag, än vad det var under 90-talet. Och det gäller såväl GU som (mp).
Att Grön Ungdom var en maktfaktor 2002, men inte idag, är också det en sanning med modifikation. Att en "maktfaktor" är någon som kan skapa en aldrig så oviktig, men likväl bara en, ny myndighet, ser inte jag som en maktfaktor. Tvärtom är det antagligen idag som Grön Ungdom har mest inflytande någonsin, i kraft av alla de många förtroendevalda man har runtom i landet. Rätta mig om jag har fel.
I övrigt kretsar mycket i artikeln kring Miljöpartiets ställningstaganden i en rad frågor, som Sigfridsson uppenbarligen inte är nöjd med. Det behöver hon förstås inte vara. Det är inte alla miljöpartister. Eller gröna ungdomar. Men essensen i artikeln är slutmeningarna:
Grön Ungdom skulle må bra av att samla krafterna kring ett eget radikalt politisk program och ett gemensamt mål: Att ta tillbaka modet i miljöpartiet, så grön politik blir radikal på riktigt igen.
Och häri ligger, i min mening, de största missuppfattningarna: Att Grön Ungdom skulle vara en homogen grupp. Så är det inte. Grön Ungdom skulle ha lika svårt som miljöpartiet att enas kring ett program alla ställer upp på till 100%. Inte heller vore det önskvärt. Påverka på riktigt istället.
Den andra missuppfattningen är att Sigfridsson verkar mena att "radikal" är lika med "hur det var förr". Grön politik är fortfarande radikal. Tyvärr, får jag säga. Den dagen den inte är det kommer åtminstone jag luta mig tillbaka. Det innebär ju att den blivit mainstream.
Det var inte bättre förr. Men det ska bli bättre framöver.
torsdag, mars 20, 2008
There the action is
Två av sex s-märkta kommunalråd alltså. Och två kvinnor. Eftersom s sedan början av 90-talet praktiserar "varannan damernas" så ska två nya kvinnor in. Spekulationerna om de nya är förvisso intressanta, men jag tänker inte gå in på det.
Istället tänkte jag visa på den sifferfeminism som praktiseras inom såväl (s) som inom många andra partier, inklusive Miljöpartiet. Den feminism där man tycker sig lösa problemen genom att lika många platser viks åt vardera könet. I Malmö Stad är det nämligen extra tydligt att antalet har mycket liten betydelse, eftersom olika poster har olika mycket makt.
Kommunalråd med rotelansvar för finanserna, statsbyggnad, tekniska verksamheten och arbete är alla män. There the action is, helt enkelt.
Kommunalråd med mjuka politiska sektorer- såsom utbildning, sociala frågor, äldrefrågor, kultur- och fritidsfrågor, är kvinnor. Definitivt inte oviktiga områden, men likväl inte alls med samma dignitet.
På samma sätt ser det för övrigt ut i regeringen. Och i den förra regeringen. Och regeringen innan dess.
måndag, mars 17, 2008
Årsmöte 4/4
Det valdes en ny styrelse, med nya tillskott som Mikaela Persson från Landskrona och Daniel Wilby från Malmö. Jag och de andra riksvalberedarna fick också förnyat förtroende, vilket känns kul.
Och enligt ryktet, så ville en majoritet av mötesdeltagarna stryka utträdeskravet ur EU, vilket förtroenderådsdeltagarna ska ta med sig på deras möte i slutet av månaden. Vem vet, motionen kanske får stöd på kongressen ändå?
Dessvärre innebar mötet att jag inte kunde gå på Gröna Studenters årsmöte i Linköping. Man kan inte få allt. Det verkar, vad jag hört, som att även detta möte varit konstruktivt och effektivt.
söndag, mars 16, 2008
Grön Ungdom driver egen politik
I höstas antog Grön Ungdoms förbundsstyrelse en rapport med namnet "Biffen, en större miljöbov än bilen". En välskriven rapport med ett stort antal bra och mindre bra förslag på hur köttkonsumtionen kan minskas med politiska beslut.
Rapporter ska vara till för att förtydliga politik på nya områden, vilket man också gjort här. Fast ändå har man allt gått lite väl långt på sina ställen. Det tyckte iallafall nämnda förbundsstyrelse, eftersom man valde att lägga en motion till Miljöpartiets kongress. Motionen heter, hör och häpna, "Biffen värre miljöbov än bilen". Den har sex yrkanden som alla också framgår i den rapport man godkänt som förbundets politik.
I ett annat ungdomsförbund hade det här inte varit något konstigt. Men i Grön Ungdom får det naturligtvis konsekvenser, eftersom man inte är något radikalt alibi. Man har nämligen frångått principen att det är Miljöpartiets kongress som ska besluta om vilken politik man ska ha. Problemet är att man gjort det, utan att låta medlemmarna få tycka till om det, eller ens informera om att det skett.
Den nya förbundsstyrelsen måste välja; ska rapporten / motionen ses som ett olycksfall i arbetet, eller ska det vara den nya ordningen för förbundets arbete? Det ska bli intressant att följa.
fredag, mars 14, 2008
Varför nolltaxa är en dålig idé
Så står det i miljöpartiets partiprogram på sidan 50. En ganska ologisk mening med tanke på att rubriken i stycket är "Transportsnålt samhälle" och att det några meningar under det står "vi strävar efter att persontransporter huvudsakligen ska ske med hjälp av cykel". Vilket en nolltaxa inom lokaltrafiken givetvis effektivt motarbetar.
Jag tycker att nolltaxa inom kollektivtrafiken är en dålig idé, mer av ideologiska skäl än rent ekonomiska.
Jag har svårt att förstå varför något så resurskrävande som transporter, ska subventioneras till 100% i ett grönt samhälle. Kostnaderna ska hållas nere för konsumenten, det är givet, men därifrån till att inte ha något pris alls, är gigantiskt. Den bästa transporten är den som inte alls behöver ske, och då ska man inte låta de som inte åker nånstans betala för dem som åker gratis.
Det andra skälet är ekonomi. Det som är gratis kommer användas betydligt mer än det som man måste betala för. Men när något används mer, så ökar också kostnaden per använd tjänst. Kort sagt, när fler använder gratis kollektivtrafik, så kommer fler tåg och bussar att behöva köpas in, och fler behöver anställas för att köra dessa. Nya kostnader uppstår.
Att hålla priset lågt, men inte på noll, är därför uppgiften. Och givetvis, att låta det andra transportmedlet, bilen, betala sina egna kostnader.
En motion till kongressen, av Carl Werner och Stefan Brandt, föreslår just detta. Vi får se vad kongressen säger.
One more cup of coffee
Samtidigt så ökar resataurang- och cafébesöken, och folk drar sig inte för att köpa kaffe för 27 kronor. Per kopp.
Det är främst en fråga om attityder. Inte ekonomi.
En kopp till hinner jag nog innan skolan.
---
* Ofta är priset detsamma numera.
torsdag, mars 13, 2008
Årsmöte 3/4
Och så antog vi valstrategi inför EU-parlamentsvalet. Vi har högt ställda mål, och bra prioriterade frågor. Valrörelse ska bli kul.
Och De Gröna i Malmö har uttalat att vi stödjer Maria Wetterstrands linje angående medlemskap i EU. Sverige bör vara kvar. EU ska bli grönt!
onsdag, mars 12, 2008
I spåkulan: 2010, ett politiskt rymdäventyr
Nåväl. Om man ska lära av historien och försöka se framåt ännu en gång, hur bör man då resonera? Det beror på vilka premisser man väljer att bygga sitt resonemang på. De jag kan tänka mig att kalkylera med är följande, eftersom jag inte tror att nuvarande regering kommer att få en riksdagsmajoritet återigen.
* Kristdemokraterna åker ur riksdagen. Det både tror och hoppas jag.
* Vänsterpartiet åker inte ur riksdagen. Lika säkert som att vänsterpartiet alltid lägger sig när det gäller, lika säkert är att de stannar i riksdagen. Det finns tillräckligt med strategiska sossar, och vänstersossar, för att det inte ska vara något problem.
* Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen. Antagligen. eller kanske. Om de inte kommer in i EU-parlamentet så kommer de heller inte in i riksdagen. Men mitt resonemang om slutligt resultat faller inte med (sd):s inträde i riksdagen.
* (s) och (mp) får inte ensamma majoritet. Om s och mp får egen majoritet, så blir detta den nya regeringskoalitionen. Och egentligen så är det nog det jag tror blir fallet. Men isåfall blir det en alltför förutsägbar gissning om framtiden. Och en förutsägbar blogg är en tråkig blogg. Därför får en premiss vara att s och mp inte får majoritet.
* Den sista premissen: Det kommer bli spänningar mellan de borgerliga partierna. Eftersom oppositionen kommer leda i opinionsmätningar även framöver.
Dessa premisser leder till slutsatsen: Nästa regering kommer bestå av socialdemokraterna och folkpartiet.
När Maria Ferm i Veckans debatt fick frågan "är folkpartiet det riksdagsparti som är längst åt höger idag?" så svarade hon helt rätt "deras skolpolitik är iallafall inte liberal". Hon kunde, om hon inte varit språkrör utan politisk analytiker, svarat att folkpartiet tvärtom är borgerlighetens vänster. Det är dom som vill ha fortsatt höga sjukförsäkringar, det är dom som vill prioritera medelklassen. Deras skolpolitik skiljer sig inte på några större sätt. Båda resonerar liknande i jämställdhets- och integrationsfrågor.
Folkpartiet har heller inte, till skillnad mot centerpartiet, drivit näringslivsfrågor på samma sätt. De har heller inte retat upp fackförbunden som moderaterna och centern.
För socialdemokraternas perspektiv så vore ett samarbete med fp betydligt mer lättsmält, än ett moderatsamarbete. Många inom (s) skulle också föredra det framför en koalitionsregering med de Gröna.
För folkpartiet vore det svårare. Men visst går det. Man visade efter valet 2002 att man är beredda att samarbeta för att uppnå kompromisser. Och man kommer ha många prioriteringar som är snarlika socialdemokraternas. Och man kommer få fler ministerposter än i nuvarande regering, som är moderatdominerad.
Socialdemokraterna och folkpartiet 2010 alltså. Kom ihåg var du läste det först.
---
Uppdatering: Ytterliggare ett tecken som styrker spåkulans tillförlitlighet.
måndag, mars 10, 2008
Dålig luft hot mot OS
Det har varit flitigt omdiskuterat om diktaturen Kina bör vara arrangör för ett olympiskt spel. Jag ser själv uppenbara nackdelar, men även fördelar. Isolering är sällan bra. Men ett annat perspektiv borde diskuteras också, i samband med OS-tävlingar.
Är det verkligen rimligt att låta en stad arrangera OS, om deltagarnas hälsa sätts på spel genom undermålig luftkvalitet? Här torde svaret vara betydligt mer givet: Nej.
Pressmeddelande från Grön Ungdom Skåne
Detta pressmeddelande skickades på förmiddagen:
Sluta gödsla flygplatser med skattepengar!
Grön Ungdom Skåne hade på söndagseftermiddagen årsmöte i Lund. Ett tjugotal medlemmar från hela Skåne var närvarande. Deltagarna diskuterade möjliga regionala åtgärder för att stoppa klimatförändringarna med den regionala klimatberedningens ordförande Lotta Hedström (mp).
- Klimatförändringarna brukar beskrivas som ett globalt problem, och det med all rätt. Men sanningen är ju att alla utsläpp är lokala. Det finns oerhört många åtgärder som måste till i Region Skåne för att en ekologiskt hållbar region, säger Alex Lindskog, 18 år från Eslöv, som valdes om till språkrör för Grön Ungdom.
- En första åtgärd måste vara att Region Skåne upphör med sitt subventionsbidrag till Kristianstad Airport. Det är fullständigt orimligt att gödsla en så miljöförstörande anläggning med fyra miljoner skattekronor per år, säger det nyvalda språkröret Sara Enetoft, 25 år, från Malmö.
- Man kan fråga sig om Skåne egentligen behöver någon flygplats alls. Kastrup ligger inom räckhåll för hela regionen, och förbindelserna till Stockholm fungerar tillräckligt bra. Att flyga dit från Skåne är inte rimligt ur klimatsynpunkt, avslutar Alex Lindskog.
söndag, mars 09, 2008
Årsmöte 2/4
Andra årsmötet av de 4 som ska avverkas under en fjortondagarsperiod. Förra söndagen GU Malmö, idag GU Skåne, på onsdag De Gröna i Malmö, och nästa lördag De Gröna i Skåne.
Det lär dock inte bli något uttalande i stil med De Gröna i Hässleholm.
lördag, mars 08, 2008
Sahlin nedvärderar jämställdhet
Ja, Mona. Det här att nedvärdera jämställdhetsfrågor som obetydliga och/eller symboliska är ju klassiskt. Kvinnor behövde ingen rösträtt, de skulle ju ändå rösta som sina män. Kvinnor behöver inget tillträde till arbetsmarknaden, de blir ju försörjda av sina män. Att kvinnor har lägre lön har inget med diskriminering att göra, eller några strukturella orsaker, det handlar om enskilda kvinnors egna val. Och det spelar väl ingen roll om hemarbetet delas exakt lika? Huvudsaken alla är hyfsat nöjda.
Att Mona Sahlin kommer med utlåtandet löjligt känns särskilt tråkigt. Hon, som en av de mest hängivna för att slopa partnerskapslagen, och istället införa en könsneutral äktenskapsbalk. Många menar att det är en löjligt symbolfråga. Och visst, givetvis är det också en symbolfråga. Men löjlig? Nej, det tycker inte jag, och det hoppas jag inte mona Sahlin tycker heller.
Skärpning, Sahlin. Sluta nedvärdera jämställdhet, även om den kommer från (m).
Glad 8 mars, förresten.
torsdag, mars 06, 2008
Kungamordet
I uppföljaren är inte fokus längre på Ekblad, utan på den före detta finansministern Gert Jakobsson och hans fru Linda. Gert vill efter valnederlaget ta över partiledarskapet, och får fler och fler med sig. Hans lik i garderoben är dock värre än obetalda tv-licenser och skattefusk: Han har regelbundet misshandlat sin fru i över 20 år.
En stark, gripande, otäck serie, som visar att hustrumisshandel finns där man minst anar det. Sista delen går på måndag kväll. Del 1, 2 och 3 går att se här.
tisdag, mars 04, 2008
Fel av Djurens Rätt
Att jägare bara "vill döda mer" är måhända sant. Men med fler djur så kommer inte bara fler att att skjutas, utan fler kommer också överleva. Längre. Vilket borde vara ett överordnat mål för ett djurrättsförbund (det skulle teoretiskt kunna vara så att fler älgar betyder minskat antal av andra arter. Det har jag dock aldrig hört, och dessutom har Djurens rätt aldrig argumenterat så). Visst måste det vara bättre för ett djur att leva iallafall ett par år i frihet, än att aldrig ha funnits öht?
Det andra argumentet är ännu sämre. Man gissar att trafikolyckorna kommer öka, från dagens ca 30.000 per år (ca 10 omkomna) till det dubbla (iochmed att älgstammen fördubblas), vilket iochförsig är sannolikt. Men varför ska ett djurrättsförbund ha det som ett överordnat mål, snarare än ökad fauna? Dessutom, har jag fått lära mig på bilskolan, så är det i så gott som samtliga bilolyckor beroende av förarens höga hastighet olyckor sker, och inte dåliga vägar eller skymd sikt.
Djurens rätts åsikt beror tyvärr antagligen på sitt hat mot Jägarförbundet som organisation. Hat är aldrig någon bra grund för en sansad och nyanserad debatt.
söndag, mars 02, 2008
Mellanösternfrågan
Åtskilliga försök har gjorts, samtliga har misslyckats. Det råder inte fred, och utsikterna för att det ska bli under överskådlig tid är små. Kanske borde man försöka sig på en kursändring.
En stat. Inte två. Man kommer troligen aldrig kunna enas om gränsernas dragning, långsiktigt. Bättre då, kanske, att sudda ut gränserna inom landet. Det är förstås ingen enkel lösning det heller, då hade det gjorts för länge sen.
Knäckestenen är förstås att den nya staten inte kommer kunna vara judisk. Det är förvisso bra, statskick ska inte vara byggda på religioner, men för israelerna kommer det vara oerhört svårt. Liksom för många palestinier, som vill ha en muslimsk stat.
Antingen en eller två, det viktigaste av allt är att en sekularisering kommer till. Så freden blir möjlig.
Artikel i kvällsposten
Så här var den ursprungliga (i tidningen nerkortad till 2000 tecken):
De Grönas språkrör Maria Wetterstrand gick i veckan ut i den interna medlemstidningen Grönt, och sa att hon inte längre anser att Sverige bör lämna EU. Wetterstrand beskriver i artikeln hur hennes engagemang mot EU successivt minskat sedan omröstningen 1994, för att den senaste tiden slagit om, så att fördelarna med medlemskapet numera överväger nackdelarna.
För förståsigpåare utanför Miljöpartiet handlar Wetterstrands utspel om en reträtt för socialdemokraterna i sin strävan efter att bilda en koalitionsregering 2010, något bland annat Lars Ohly anför i Kvällsposten 28/2. Man tycker sig också veta att det handlar om språkrörens strävan efter att övertyga ”gräsrötterna” i miljöpartiet om nödvändigheten av denna anpassning, något som inte heller stämmer.
Till de Grönas kongress i maj så handlar 4-5 motioner om att Miljöpartiet bör avskaffa sitt krav på utträde ur EU. Den med flest underskrifter, som undertecknad skrivit huvuddelen av, samlade närmare 50 namn. Bland underskrivarna finns såväl kommunalråd som riksdagsledamöter, lokala och regionala företrädare, till vanliga medlemmar utan förtroendeuppdrag. Flera lokalavdelningar har också gett sitt stöd, och i Miljöpartiet Stockholms län ville en majoritet stödja motionen (det krävdes 2/3 majoritet för att ge stöd enligt stadgarna). Det handlar, kort sagt, om att många av miljöpartiets medlemmar vill att Sverige ska vara kvar i EU, inte bara språkrören, som man får en känsla av att Lars Ohly och media vill rapportera.
Den andra missuppfattningen är att denna åsikt, att Sverige bör förbli medlemmar i EU, grundar sig i att en regeringsbildning med socialdemokraterna ska underlättas, eller att fler väljare ska attraheras. För det första, så vore en miljöpartistisk EU-utträdesåsikt inte på något sätt avgörande för om (mp) och (s) skulle kunna bilda regering. Lika lite som moderaternas syn på landstingens avskaffande är ett hinder för den nuvarande borgerliga regeringen. Det visade inte minst det samarbete mellan (s), (v) och (mp) under åren 1998 till 2006, som resulterade i 16 gemensamma statsbudgetar.
Anledningen till vårt ställningstagande är politiskt, inte strategiskt. Ingen av underskrivarna till motionen tycker att EU ser bra ut som det gör idag. Det finns massor med exempel på frågor där EU håller på att utvecklas åt helt fel håll, och många exempel där politiken är rent förkastlig. Jordbrukspolitiken och militariseringen är det värsta exemplen. Inte heller Lissabonfördraget kommer att innebära några förbättringar om det går igenom bland medlemsländerna, utan tvärtom en ökad centralisering.
I sak är alltså vi miljöpartister som anser att Sverige ska vara kvar i EU, och de som vill gå ur, eniga om mycket. Men självfallet inte om allt. Många av oss anser att överstatliga beslut ibland är att föredra framför mellanstatliga. Framförallt för att det går att åstadkomma en öppnare och mer demokratisk process, något som är omöjligt när mellanstatliga förhandlingar ska till i slutna rum. Samt, för att länder kan tvingas till åtgärder som är nödvändiga, som att exempelvis radikalt sänka sina klimatförstörande utsläpp.
Det finns många argument mot EU, och många i miljöpartiet, kanske en majoritet, kommer tycka att miljöpartiet ska fortsätta driva utträdeskravet ur EU. Men vi är många som vill ändra den linjen på kongressen, av politiska skäl. Och det är sannerligen inte bara Maria Wetterstrand.
Rasmus Ling
Medlem i Miljöpartiet de Gröna i Malmö
Huvudförfattare till motionen ”Avskaffa utträdeskravet ur EU”
lördag, mars 01, 2008
Tillbaka till visionerna
Många försöker peka ut detta som språkrörens kamp mot "gräsrötterna", något som inte stämmer. Tvärtom så är det ett lika representativt urval som i vilken annan skiljefråga som helst. Graden av radikalitet, om man nu kan definiera det, är heller inte större eller mindre i gruppen som vill var kvar i EU.
En annan viktig sak, är att det inte handlar om en anpassning för att kunna bilda regering med socialdemokraterna. Tvärtom är det utav politiska skäl vi vill att Sverige ska förbli medlem i EU. Det är den diskussionen man får ta. Och inte avfärda alla förändringsambitioner med att det är en anpassningspolitik.
Nej, tillbaka till visionerna. Satsa på kommunikationerna inom Europa. Ett fungerande järnvägsnät bör vara prio 1. Och åtgärda de hutlösa telepriserna mellan länderna. Och en massa annat.
torsdag, februari 28, 2008
Lyssnar-Freddie
Tills vidare tipsar jag gärna, liksom Maria, om den lyssnande ledaren. Samt om de vårdbiträden som på allvar tror att ingånslönen på McDonald´s är 18.000 i månaden. Det är den inte. Och även om sjuksköterskor generellt sett borde ha bättre ingångslön, så ligger de ofta över 20 från början.
söndag, februari 24, 2008
Budgetkonferens
På det stora hela ser det rätt så bra ut. Det framgår med tydlighet av Årsanalysen 2007.
lördag, februari 23, 2008
Att inte luras
Anklagelser om lureri är allvarliga, särskilt eftersom de är fullständigt substanslösa. Miljöpartiet de Gröna har aldrig sagt att man aldrig kan samarbeta med andra partier, inte heller borgerliga. De Gröna har aldrig sagt sig vara ett vänsterparti. Vi är inte borgerliga. Inte mittemellan. Vi är gröna.
Det finns gröna stänk även i andra partier. Det gör att man kan samarbete med dem om man är grön, i mer eller mindre utsträckning. Ett folkparti som är grönare än ett socialdemokratiskt, är lättare för Miljöpartiet att samarbeta med.
Svårare än så är det faktiskt inte. Väljarna behöver inte känna sig lurade.
torsdag, februari 21, 2008
Urbaniseringen fortsätter, Hurra!
För de som bor i småkommuner med vikande befolkningsunderlag har förstås en svår sits. En mindre och åldrande befolkning leder till svårigheter att klara kommunens åtaganden, eftersom skatteunderlaget minskar. Hur tråkigt det än är för dem, så är utvecklingen i stort något positivt.
Ju fler som väljer att bosätta sig i städer, ju enklare kommer det vara att ställa om samhället så det blir ekologiskt hållbart. Att leva i en stad kräver mindre transporter, och de som ändå måste göras går att göra betydligt mer effektiva. Utbudet av kultur- och fritidsaktiviteter blir större, det finns större möjligheter att bedriva bibliotek kostnadseffektivt, det går att få ett större utbud av restauranger, med mera.
Och tänka sig vilken kommun i Sverige som har flest med utländsk bakgrund. Jag blev själv förvånad: Haparanda.
onsdag, februari 20, 2008
Jag kanske borde plugga
I Stockholm är man dock övertygade om att kvadratmeterspriset kommer överstiga 40.000. Jag fattar inte vad som är grejen med Stockholm?
Tjatiga vänstern
Väntar lite med att lägga ut svaret här. Tidningen måste väl vara först tänker jag.
tisdag, februari 19, 2008
Back in business
Har haft en skön semester iallafall. Minusgrader, djupsnö, solsken. Och en varm kamin inomhus.
Till veckan är det budgetkonferens med nämnden i Berlin. På fredag har vi inför-möte... Nu ska jag kila iväg en sväng till de Malmögrönas medlemsmöte, och se om vi kan göra vad Grön Ungdom riks inte lyckades med: Ge stöd åt rätt motioner. =)
onsdag, februari 13, 2008
Lycka till!
Men Anders, Christian med flera kommer försvara, och kanske övertyga majoriteten, om det förträffliga med att bifalla motionerna. Det kommer gå kanon.
Själv ska jag följa det från media. Och om jag kommer åt ett nät, via RÅM-bloggen förstås.
söndag, februari 10, 2008
Nytt jobb
Det känns oerhört inspirerande och spännande, att se om de idéer jag har går att realisera. Årsmötet är om en månad, då får vi se vilka som hamnar i den ledningsgrupp jag ska arbeta under.
torsdag, februari 07, 2008
A, B, C...
Nej, det var inte så kul.
Det som stod på text-tv:n, då ett par bokstäver fallit bort, var dock lite småroligt:
"REGERINGEN PRES NTERAR NYTT BETYGSSYST: M I AG"
Jag trodde alltså först att det nya systemet hade med "M", "I" och "AG" att göra. Det hade nog kunnat bli krångligt.
Man kan tro att fler betygsgrader leder till att eleverna anstränger sig mer, även om inte jag gör det. Men att tro att det kommer bli lättare och bli mer rättvisa betyg, är ett befängt påstående.
onsdag, februari 06, 2008
50 år idag
Åtta spelare ur det unga lag som var på väg att vinna såväl Europacupen som engelska ligan avled. Totalt avled 23 av de 44 människorna som var ombord på planet.
På söndag är det derby: Manchester United mot Manchester City. Hemmalagaet ska för att hedra katastrofens offer spela i likadana dräkter laget hade 1958.
Det krävs inte terrorism för att livets sårbarhet ska uppenbara sig.
tisdag, februari 05, 2008
Poppispartiet
För övrigt måste cykelpooler vara en av de bästa idéerna sen vindsnurran uppfanns.
måndag, februari 04, 2008
Ankdammen på Rådhuset
En dålig motion av moderaten Carl-Axel Roslund behandlades. Majoriteten ville avslå den (den handlade om att ungdomar skulle få en bättre fostran genom att en vaktparad som spelar blåsinstrument skulle inrättas), och oppositionen ville återremittera den, eftersom man ansåg att den inte beretts ordentligt.
Det räcker att en tredjedel av kommunfullmäktige vill ha återremiss för att det ska bli det, enligt kommunallagen. Om en motion ska återremitteras en andra gång, krävs det emellertid bara enkel majoritet, d v s hälften av fullmäktige. Denna motion återremitterades dock redan i december, av tidsbrist om jag förstod saken rätt. Oppositionen menade därför att det inte var någon "riktig" återremiss, utan ett bordläggande, och att denna därför enligt reglerna skulle remitteras om.
Kommunfullmäktiges ordförande Kjell-Arne Landgren (s) anklagades för att gynna socialdemokraterna. Malmös politiske boss Ilmar Reepalu anklagade i sin tur kommunfullmäktiges vice ordförande, Lena Jarnbring-Lindholm (m) för att vara oduglig. Han skrek, hyttade med näven, och kallade henne också "lilla flicka".
Precis som Maria Ferm skriver, så är det ett skolexempel på manlig härskarteknik. Jarnbring-Lindholm ville dock inte visa sig vara sämre, och kallade Reepalu för "psykiskt labil" i tidningen dagen efter.
Givetvis måste man kalla det för "sandlådenivå", och andra smädande beskrivningar. Det är helt enkelt ovärdigt Malmö Stads främsta politiker att förolämpa varandra i fullmäktisalen och i medier flera dagar i rad.
Men även en annan sak är faktiskt viktigt: Både den socialdemokratiska ordföranden i fullmäktige, och den moderata viceordföranden, sköter faktiskt inte sina uppgifter på ett tillfredställande sätt, och det är inte bara ovärdigt eller infantilt, utan ett demokratiskt problem. Landgren låter socialdemokrater vika ut från ämnena som diskuteras mer än oppositionen, och vid ett tillfälle hörde jag Jarnbring-Lindholm låta ovannämnda Carl-Axel Roslund prata oerhört kränkande om homosexuella, samtidigt som hon blixtsnabbt tystnade Anders Söderberg när denne skulle svara Roslund. Så gör man inte om man leder kommunfullmäktigemötet för Malmö Stad.
Jag hade själv problem med en kommunfullmäktigeordförande när jag satt i Söderhamn. Det går alldeles utmärkt att ifrågasätta någons kompetens utan att använda sig av epitet som "lilla flicka" eller "odugling".
lördag, februari 02, 2008
Svar till Sestrajcic
Svar till Daniel Sestrajcic, vänsterpartiet, insändare i Sydsvenskan 30 januari.
Sestrajcic påstår att Miljöpartiet De Gröna är ett borgerligt parti, en slutsats han drar av samarbetet mellan m, fp, mp, kd och c i Region Skåne. Sestrajcic anser därför att det är "falskt" av De Gröna att vara med som arrangör när Johan Ehrenberg besöker Malmö 30 januari, eftersom parollen är "våga vägra vara borgare".
Sestrajcic kan dock vara lugn, De Gröna är inte ett borgerligt parti, vilket såväl de andra partierna i majoriteten i Region Skåne som våra samarbetspartier i Malmö är väl medvetna om. Tvärtom så vänder vi gröna oss mot den borgerliga politik som regeringen bedriver, som ökar de ekonomiska klyftorna, försämrar miljön, och försvagar jämställdheten.
Men det innebär inte heller att Miljöpartiet skulle vara ett socialistiskt parti. Tvärtom finns stora ideologiska skillnader mellan den gröna ideologin och socialismen.
Men givetvis finns även beröringspunkter. Förhoppningsvis är det om dessa, och om vilket alternativ till regeringens politik vi vill se, som den breda oppositionens samtal kan handla om både nu och fram till valet 2010.
Rasmus Ling
De Gröna i Malmö
Här finns länken till ursprungsartikeln.
fredag, februari 01, 2008
Inte så provokativt
Mona Sahlin och Thomas Östros provocerar däremot på DN debatt. "En starkare arbetslinje. Vi tolererar inte regeringens avvikelser från arbetslinjen". Det lär betyda hårda förhandlingar, då de Gröna lär ha en annan syn på människor och arbetsmarknadspolitiken.
Skalor
"Den är ju inte konstant. I USA är höger konservativa och vänster liberala.
I Sverige är vänster socialism och höger liberalt. Men många menar ju att det
finns många andra dimensioner i politiken, som en vertikal grå-grön skala
exempelvis."
Släpp fifflarna loss?
Med tanke på de reaktioner som kommit då det handlade om att sexualdömda brottslingar inte ska ha tillgång till pornografi under fängelsevistelsen, någon gjorde jämförelsen att man får vara konsekvent och man då isåfall måste se till att ekobrottslingar inte ska få läsa Dagens Industri.
Men eftersom det redan finns ett så otroligt hårdare sanktioner mot ekobrottslingar, som inte ens är dömda till fängelse, så borde väl ett borttagande av näringsförbudet för bolagsfifflare vara den största frihetsreformen vi kan åstadkomma?
torsdag, januari 31, 2008
Grattis Anders
Dagens prestation från Anders, undertecknad och Malin Björns handlade dock om något helt annat. Vi har antagligen skrivit det bästa förslaget på strategi till EU-parlamentsvalet 2009 av alla gröna lokalavdelningar hittills! En massa nytänkande, fräscha idéer, och bra struktur. It´s so the Green Party in Malmo!
Guld åt alla
Burken ser ut exakt som en starkölsnorrlands, d v s gul och av aluminium och cylinderformad. Det borde följdaktligen inte vara något speciellt med den. Men det är det.
Av någon, troligen skattemässig, anledning, så gjordes endast reklam för nämnda burk under många års tid. Trots att den inte fanns att få tag på alls. UNF gjorde goda försök, men den samlade upplagan i landet sträckte sig till ett knappt hundratal. Man gjorde reklam för något annat, som såg exakt likadant. Starköl. Som på den tiden var förbjudet att göra reklam för.
Jag blev så till mig att jag inte ens kom för mig att köpa en burk. Det måste åtgärdas.
onsdag, januari 30, 2008
Beslut
Våga vara grön
Att inte vara borgerlig kan förstås betyda en väldig massa olika saker. Det är inte meningen att det ska vara ett peppmöte för den samlade oppositionen. Däremot ett samtal om vad som faktiskt skulle kunna åstadkommas, och om vilka punkter man kan enas.
Vänsterpartisten i Malmö Daniel Sestrajcic tycker inte så. Han anser att De Gröna inte skulle ha varit med som arrangör, eftersom Miljöpartiet samarbetar med m, c, fp och kd i Region Skåne.
Så här skriver Sestrajcic i både ETC och Sydsvenskan.
Jag funderar på att svara och upplysa Daniel Sestrajcic att allt som inte är vänster behöver vara höger. En intressant afton ska det bli iallafall.
tisdag, januari 29, 2008
Motionskommentarer
* Att myndighetsåldern sänks till 16 år. Skriven av Elin Frid.
Det finns goda argument, som förs fram i motionen, för att sänka myndighetsåldern. Samtidigt är det inte helt oproblematiskt, då det givetvis skulle leda till ökad användning av alkohol i lägre åldrar.
* Alkoholfri representation. Att De Gröna ska verka för att den offentliga sektorns representation ska vara alkoholfri. Skriven av Helena Leander och Lage Rahm.
På sätt och vis kan jag hålla med. Å andra sidan kan man anse att det bör vara upp till varje person att avgöra vad man vill dricka. Invändningen att skattemedel inte ska bekosta alkohol, kan man invända tillbaka om det offentliga ska stå för representation överhuvudtaget?
Andra frågor är enklare:
* Att sexualbrottslingar på fängelser inte ska ha tillgång till pornografiskt material. Skriven av Christian Valtersson.
Och så har samtliga Grön Ungdoms förbundsstyrelseledamöter lagt en motion, som handlar om att minska den globala köttkonsumtionen. Den är helt okej, förutom den sista punkten, där man vill att kunskap om köttproduktionens miljö- och resurspåverkan ska ingå i samtliga gymnasie- och högstadieelevers utbildning.
Varför ska människor, så fort de vill något, tvinga gymnasieelever att läsa om det i sin utbildning?
Sedan har Humlan Majuri och Christian Valtersson en spännande idé om att talespersoner i specifika frågor ska kunna utses under bestämda tidsperioder, och att dessa ska vara minst 5 till antalet. Jag tror det vore en bra chans för Grön Ungdom att politiseras.
Det är synd att det inte kan tas beslut om en politisk verksamhetsplan. Det luddiga områdena, som påstås vara tre men som jag räknar till 6, borde konkretiseras. En sakfråga inom varje område, pangpangpang. Nästa år kanske?
lördag, januari 26, 2008
Säsong på räls
Fördelarna är förstås många: det är snabbt, smidigt, bekvämt, billigt, säkert och miljövänligt. Bara att hoppas att de fortsätter. Det finns ju pris att kämpa för.
fredag, januari 25, 2008
Det våras för Ledaren
Dessutom är ju Pär Nuder som bekant en oerhört tråkig person, utifrån sett iallafall. Okarismatisk och grå. Att han påstås vara en god talare kan inte på något sätt uppväga de egenskaperna.
Men om anledningen var att Nuder var förknippad med den gamla tiden, som man vill bort ifrån, var anledningen, kan Sahlin ha begått ett stort misstag. Om det är någonting som får människor att minnas Persson, så var det hans sätt att handplocka och handslänga s-ministrar och medarbetare som om det vore äpplen.
Det kan vara ett nödvändigt ont emellanåt, och det här kan vara ett sånt exempel. Det kan förstås finnas fler, och ingen ska förstås ha en plats bara för att man haft den länge. Det är en svår balansgång, särskilt då förväntningarna på en mjukare ledarstil är större nu, än den var med GP.
Hursomhelst bör Mona Sahlin se upp, om hon vill att socialdemokraterna ska uppfattas på ett annat sätt än under Göran Perssons Ledning. En kvinnlig Buffel är inte bättre än en manlig.
Regionråd utan koll
Trelleborg åker ur. Djurgården topp 5. MFF vinner. Kalmar kommer sämre än sexa. Gefle kommer minst tia.
torsdag, januari 24, 2008
Frigjorda resurser
2006 var det mer beskedliga 11.508 inskrivna, totalt sett. Vilket med samma beräkning 8631 år, eller 107,8 människolivslängder.
När De Gröna i samarbete med socialdemokraterna och vänsterpartiet införde möjligheten att ta ut friår från sitt arbete, så handlade det om 12.000 årsplatser. Vilket oppositionen hävdade att man inte hade råd med. Trots att man på 10 år frigjort arbetstid motsvarande 21.039 friårsplatser, bara genom att dra ner på antalet värnpliktiga!
Vad vi ska lägga våra resurser på handlar bara om pririteringar. För mig är en friårsplats att föredra framför en värnpliktsplats.
(Källa)
onsdag, januari 23, 2008
Ingen mer plikt, typ
Emellertid står jag, liksom alla andra svenska män, under försvarsplikt fram till 31 december det år jag fyller 70, d v s vid utgången av 2054. Men den utbildningen, "civilplikt" är iallafall kortare än 60 dagar isåfall.
Skönt. Känns nästan värt att fira.
And by the way, är det inte dags att lägga ner Pliktverket? Borgarna är ju inne på att lägga ner onödiga myndigheter, så det är ju bara att köra.
Lite inför Grön Ungdoms riksårsmöte
Vad sägs om Grön Ungdom Gävles förslag att inrätta ett ransoneringssystem med kuponger för att få köpa kött? Man tänker sig, uppfattar jag det som, ett system liknande EU:s med utsläppshandel. En stor köttkonsument ska köpa köttkuponger av andra som inte äter lika mycket kött, och därmed ska den totala konsumtionen minska.
Puckat, säger jag. Ransoneringsmatoder ska inte användas annat än vid verkligt akuta fall, som krigstider. Att inrätta ytterliggare en dyr bårykrati i det här landet skulle varken göra mig, den skattebetalande veganen, eller någon gris gladare.
Grön Ungdom Gävle vill även i en annan motion "Förbjuda det kommerssiella inrikesflyget".
Jag har väldigt svårt att förstå varför "kommerssiella" behövde stå med. Det är ju så mycket mer effektivt att bara ta bort de statliga och kommunala subventionerna. Och då slipper man ett förbud. Flera smällar i en.
Det finns en motion som rör gammal skåpmat, i dubbel bemärkelse. Den gamla omdebatterade frågan huruvida maten som serveras på årsmötet/kongressen ska vara vegetarisk och ekologisk. Det känns onödigt att ta upp värdefull årsmötestid att diskutera det ännu en gång, tycker jag.
Jag själv är en av undertecknarna på tre motioner:
* Att Miljöpartiet ska byta namn till De Gröna
* Att Miljöpartiet ska avskaffa utträdeskravet ur EU
* Att Miljöpartiet ska ta fram ett förslag på hur ett grönt reformförsrag till EU ska se ut
Det finns fler intressanta motioner, jag ska försöka hinna med att kommetera dem alla innan årsmötet. Utom dom ointressanta föstås.
tisdag, januari 22, 2008
Trängselavgifter i Köpenhamn?
Om Köpenhamn skulle införa trängselavgifter skulle processen i Malmö självfallet också underlättas. Hur ogärna man än vill vara lillebror, så har man alltför ofta onödigt svårt att gå före den danska huvudstaden. Visar de vägen i den här frågan, så kommer Malmö snabbt följa efter. Men vi kan ju, om vi ligger i, hinna före.
För precis som i Sverige så finns det onödiga konstitutionella hinder för kommuner att införa trängselavgifter. Dessa klassificieras nämligen som en skatt, och skatt får bara staten ta ut. Folketinget i Danmark och riksdagen i Sverige äger alltså frågan. Och liksom i Sverige säger den danska högerregeringen nej. Argumenten är rätt så lika de också:
Motståndarna här i Köpenhamn har pekat på en stor kostnad för de mest
ekonomiskt utsatta, ensamstående mammor till exempel. Ett påstående som
överborgmästare fnyser åt.
Men som Ritt Bjerregaard säger:
Vem sitter i bilen? Jo en man som är fyrtio plus och som tjänar över
genomsnittet.
Inte heller i Malmö har socialdemokraterna, hittills i varje fall, varit så entusiastiska till trängselavgifter. Men det kanske vänder?
söndag, januari 20, 2008
Majoritetsseminarium
Ålderstrukturen bland deltagarna var sämre än jag förväntade. Fortfarande så är jag bland de absolut yngsta, och räknar man bort Johanna och Sara från (mp), så var det knappt någon under 30. Dock så var antalet kommunalråd och nämndsordförande imponerande många, vilket var kul.
Alexander Bengtsson från Expo talade om Sverigedemokraterna, och deras kommunpolitiska handlingsprogram (som inte tagits av kommunrepresentanter, utan av deras partistyrelse).
Förhoppningsvis kan majoriteten ha fler gemensamma seminarier efterhand.
torsdag, januari 17, 2008
Telefonförsäljning
Det är ett utmärkt förslag från regeringen, och något som De Grönas kongress vid flera tillfällen efterlyst (ja, det har också drivits av gröna riksdagsledamöter).
Jag har själv arbetat som telefonförsäljare på ett tvivelaktigt företag, med den direkta ordern lägg inte på luren förrän den potentiella kunden sagt nej minst tre gånger. Man kunde bli avlyssnad, man visste inte när. Men det fräckaste var ju att den man ringde inte kunde ha en aning om att någon annan lyssnade.
Ett litet steg tillbaka mot en reglerad fungerande marknadsekonomi. Man ska faktiskt inte behöva utså telefonsamtal från företag som säljer värdelösa produkter i tid och otid.
tisdag, januari 15, 2008
Den ofria prissättningen
Samtidigt så är statens viktigaste ekonomiska mål att inflationen, d v s att priserna stiger, inte får vara mer än 2% per år. Och jo, från början kommer ju målet från EU.
Det är ganska tankeväckande att det främsta målet för såväl Sveriges som EU:s politik länge varit att hämma marknadsekonomin, inte att främja den. Men jag lägger ingen värdering i det.
måndag, januari 14, 2008
EU-kommissionen
Men det intressanta i sammanhanget är inte vilken person som kan komma att ersätta Margot Wallström. Det intressanta är vilken absurd församling EU-kommissionen är.
Varje medlemsland får utse en kommissionär var, och det är varje lands regering som utser denna, på 5 år. Dessa utses samtidigt, efter valet till EU-parlamentet. EU-kommissionärerna ska dock arbeta "opolitiskt", och inte se till sitt eget medlemslands egenintresse, utan verka för en bra politik för EU "i stort", se till helheten. Hur man nu gör det?
Till kommissionens uppgifter hör sedan att både initiera politik, samt en del lagstiftande makt (det är fruktansvärt svårt att ha koll på exakt VAD för lagstiftningsmakt kommissionen har, och tillsammans med vem). Vilket de flesta skulle tycka är högst politiska uppgifter. Men som sagt, de sitter på "opolitiska" mandat.
Ibland har det föreslagits att det ska bli ännu sämre, att varje medlemsland inte ska få skicka en kommissionär alls.
En god början vore att åtminstone erkänna att uppdraget är politiskt. Att sedan antingen tydliggöra vad de egentligen ska syssla med, eller lägga ner organet helt, är nästa steg.
söndag, januari 13, 2008
Opinonen och tidningen
Fram till att jag får veta vad den föreslagna har för tankar och idéer så tänkte jag låta kandidaturen kvarstå. Vi får se.
Men en roligare nyhet:
Dagens opinionsmätning från Expressen.
De Gröna: 7,5 procent. Fjärde största parti. Ett bra resultat.
Kristdemokraterna: 3,0 procent. Under riksdagsspärren. Ett bra resultat.
Moderaterna: 20,7 procent. Ett rimligt resultat.
Sverigedemokraterna: 2,8 procent. Under deras valresultat, trots det närmast frenetiska gullandet från media och socialdemokraterna. Visst kan det svänga, men Sd är definitivt inte nära riksdagen idag.
Tentaplugg nu. Imorgon ska det nämligen vara klart.
torsdag, januari 10, 2008
Safari fast i tullen
Detta hände Behrang Safari, Malmö FF:s bäste spelare under förra säsongen (enda bra möjligtvis?), och som belöning för det har fått chansen i landslaget.
Men det värsta är kommentaren från fotbollsförbundets ordförande: Lars-Åke Lagrell: ”man förstår ju dem ändå, att de är misstänksamma”.
Det han borde säga är: "De ska ge fan i att sabba vår planering!". Eller säga nånting, iallafall. Bedrövligt. Ordföranden för det egna förbundet är uppenbarligen inte på landslagets sida. Med såna vänner behöver man inga fiender.
Anja Gatu på Sydsvenskan bloggar också om det.
onsdag, januari 09, 2008
Mer poppis än benskatteupproret
Men. Det man framför allt måste komma ihåg är hur lång tid "bensinskatteupproret" pågått. Typ 3-4 år? 1500 dagar? Plus att man haft hjälp av tidningar, TV och reklam. Man får ju räkna antal underskrifter per timme, och egentligen slå ut det på antalet medarbetare också. Och då vinner ju faktiskt Maria, rätt så överlägset dessutom. Hon stod ju faktiskt bara runt 6 timmar, sammanlagt.
måndag, januari 07, 2008
Ett nej är ett nej, är ett...ja
Uppdraget jag kommer försöka få är som chefredaktör för Grön Ungdoms medlemstidning, Nisse Hult. Det känns som ett jättespännande uppdrag, jag tror att tidningen har stor potential att bli bättre, nå fler läsare, och bidra till en idéutveckling i både förbundet och i Miljöpartiet.
Vi får se hur det går. Valberedningen ska säga sitt, och medlemmarna avgör.
söndag, januari 06, 2008
Tillväxten dödade oss
Som ett brev på posten så kommer kraven från såväl Sydsvenskan om att säkrare vägar måste byggas. Samtidigt kan man konstatera att manliga bilförare orsaker 9 av 10 dödsolyckor i trafiken.
Visst, det handlar förstås om att bilförare måste anpassa hasigheterna. Det handlar om att köra drogfritt, alltid. Det handlar om att ha mindre bilar.
Men det handlar också om att antalet bilar måste minska. Det är det enda sättet att uppfylla nollvisionen. Bilfria innerstäder är en lösning. Att de strax utanför städer ägar bil tillsammans, i en bilpool, istället för att äga en själv. Det förutsätts förstås av en utbyggd kollektivtrafik.
Nollvisionen är möjlig. Men knappast med de lösningar som presenteras i form av fler vägar och fler bilar.
torsdag, januari 03, 2008
Ett dåligt jobb
Som jag ser det är Hanssons intention uppenbar: Han vill bara få uppmärksamhet. Som jag ser det har Kent Hansson gjort ett dåligt jobb. Han vägrar inse sanningen, att hans krönika är en flopp. Men Hansson är inte dum. Han vet att han måste skriva en krönika. Han vet att det är svårt att få uppmärksamhet. Vad kan då passa bättre än att kasta sig in i en brännande aktuellt ämne? Utan att med en stavelse ge utlopp för någon slags konstruktivitet, utan tvärtom gå till osakliga personangrepp, så lyckas Hansson uppenbarligen sticka ut. Men det kan å andra sidan ha varit ett iskallt agerande. Kanske har Hansson ett och annat råd att dela ut till de stora pojkarna och flickorna i regeringsalliansen som uppenbarligen har problem att föra ut diverse budskap, exempelvis om vad man tycker i flyktingfrågor?
Nej, man borde kanske inte sjunka så lågt. Ibland är det svårt att låta bli.
tisdag, januari 01, 2008
Dags att slopa EU-utträdet
I en intervju i DN så säger den föreslagna manliga språkrörskandidaten Jakop Dalunde visserligen att EU-utträde inte är något han anser att Grön Ungdom bör driva under kommande mandatperiod, men anser likväl att Sverige på sikt bör lämna unionen. Emellertid så konstaterar Dalunde att "Nu är vi med i EU och då gäller det att göra något konstruktivt av medlemskapet".
Konstruktivitet är ju alltid bra. Ännu bättre hade varit om De Gröna kunnat släppa utträdet helt och hållet, för att istället samla energi för att skapa det Europa vi vill ha. Varför tycka att vi ska gå ur EU om vi inte ska kämpa för det? Att miljöpartiet på sikt vill ersätta EU med något som ger större självständighet är ju sant, men lika sant är ju att vi omedelbart vill göra EU grönt. Och varför skulle vi i så fall gå ur, om det blir av?
Det ska bli spännande att läsa om kandidaternas europavisioner. Den som vill släppa utträdeskravet kommer att ligga bra till för att få min röst.
söndag, december 30, 2007
Nya rör
Konservativ kungattack
Kungahuset är ju ett av de äldsta insititutioner Sverige har, och något som både konservativa och allmänborgerliga, unga som gamla, faktiskt gillar. Att en sverigedemokrat är emot denna är förstås komiskt.
Anledningen till det hätska utfallet mot kungen var hans jultal, som nästan alltid tycks vara kontroversiella. Ja, av anledningen att kungen inte ska ha någon politisk makt förstås, och med ett förbud mot politisk makt följer också en viss yttrandefrihet. I årets tal tyckte kungen att invandrarungdomarna i till exempel Tensta och Rosengård var Sveriges framtid, efter exempel han sitt på några av sina besök.
Jag tyckte det var mer provocerande när kungen pratade om stekta sparvar som flög in i munnen på folk. Men man tycker ju olika. Några jultal till så kanske kungen har vänt opinionen om sin egen ställning, det gäller ju bara att reta tillräckligt många. Om det nu funkar med sverigedemokrater så är det ju bara att köra på.
torsdag, december 27, 2007
Många politiker
Inför valet 2002 gick centerpartiet närmast till val på att två kommunalråd var ett för mycket. När man efter valet fick ett eget var man inte lika sugen på det. Dessutom fick då vänsterpartiet en heltidsarvoderad ordförande för Barn- och utbildningsnämnden.
Det är inte bara dåligt att ha flera heltidspolitiker. Det dåliga är om man är emot dem enbart när man inte själv får besitta platserna, och när det blir oförsvarligt dyrt. Och kostnaden 7,4 miljoner känns för stor för lilla Söderhamn.
De som är heltidsarvoderade för iallafall inga mötesarvoden. Undrar hur det ligger till med den saken i Malmö?
Dagens bästa läsning var dock om Marias framfart i Vellinge, om sökandet efter stöd för ett flyktingmottagande till Vellinge. Kämpa på!
söndag, december 23, 2007
Svensson sågar arbetslinjen för vissa
Att Svensson kritiserar den horribla arbetslinjen är sunt. Att tvinga någon att flytta 100 mil för ett halvårsvikariat är absurt, och det är bra att det även kommer blå kritik mot denna hysteri. Men att säga att undantaget från detta ska ligga på en 55-åring, men inte på en 25-åring, visar att även Svensson saknar koll.
Att ha egna barn vid 25 års ålder är knappast något ovanligt, utan tvärtom inte långt ifrån när medelkvinnan i Sverige får sitt första barn. Att 20-åringar bor i egen familj med barn förekommer också. Att dessa skulle ha "väldigt lätt att flytta" är förstås skitsnack. Dessutom är det väldigt många färre i åldern 55-60 år med motsvarande problematik.
Sedan handlar det förstås inte bara om barnen. Huruvida man har lätt för att flytta eller inte är olika för olika individer, oavsett ålder. Vilket givetvis medför att flyttlasspolitiken är inhuman och måste avskaffas för alla. Det finns flyttbara 60-åringar, likväl som 20-åringar. Men det måste ske frivilligt.
fredag, december 21, 2007
Julefrid
Om inte förr: God jul!
onsdag, december 19, 2007
Det är med arbetstidsfrågan vi vinner
Många gröna frågar sig dock, med visst fog, varför inte miljöpartiet lyfter i opinionsmätningarna, med tanke på den klimatdebatt som förs och som ju borde gynna oss. Vi har den mest genomtänkta politiken, objektivt sett. Vi har även den bästa och mest kostnadseffektiva politiken för en omställning av samhället. En del menar att miljöfrågorna aldrig kommer lyfta oss, som Birger Schlaug. Maria Ferm tycker att vi ska byta namn till De Gröna och prata mer om andra frågor.
Miljöpartiet De Gröna har tydligt prioriterat klimatet som den främsta paradfrågan under mandatperioden. Jag säger inte att det är en misslyckad prioritering med hänvisning till opinionsmätningarna. Men jag hävdar att det är ett stort och otympligt område. Det är alltför brett. Vi måste få tillbaka några frågor som är våra, där vi är de som tillfrågas när det kommer upp till debatt, på samma sätt som flyktingfrågan var den under förra mandatperioden.
Arbetstidsfrågan. Det är den vi ska lyfta och driva. Av flera skäl.
* Frågan har en tydlig klimatkoppling, och det är viktigt då jag menar att vi inte ska lämna klimatfrågan, utan tvärtom göra den mer tydlig. Ta ut den ökade tillväxten i mer fri tid, istället för ökad prylkonsumtion.
* Det är en klockren jämställdhetsfråga, eftersom kvinnor oftare är deltidsarbetande med dagens timtal, och gör 80 procent av det obetalda hemarbetet. Det är också en jämställdhetsfråga som är tydlig, vilket inte alltid jämställdhetsfrågor är.
* Vi har potential att vinna väljare. Eftersom inget parti driver frågan så har vi här en jättechans att vinna över alla de som faktiskt ser det som en viktig fråga. Inte minst med tanke på det socialdemokratiska kvinnoförbundets beslut att slopa kravet härom året.
* Det gör oss unika. Vi får chans att sticka ut. Få mediautrymme. Äga en fråga.
* Det borde kunna ena miljöpartiet internt. Det är en gammal fråga äldre medelmmar lätt appellerar till, och som kan argumentationen. Men samtidigt fräsch eftersom ingen pratat om den på länge.
* Vi får en bra chans att angripa att facken, istället för att bli angripna. De har inte jobbat med den här frågan alls, utan haft "rätt till heltid" (dvs 40-timmarsvecka) som det överhängande målet. Frågan om arbetstiden är uppenbarligen för viktig för att lämnas i händerna på LO, kan vi med fog hävda.
Kort sagt, gör arbetstidsfrågan till vår prioriterade fråga 2008.
söndag, december 16, 2007
Byt politik- inte klimat
Den enda ökningen av koldioxidutsläpp som sker i Sverige idag är inom transportsektorn. Alla andra sektorer går åt rätt håll, om än långsamt. Det går att fixa transportdelen också. Men man måste planera lite annorlunda än man gjort tidigare. Eller rättare sagt, ganska mycket annorlunda.
Men det mest provocerande i det hela är att man tänker sig att finansieringen ska ske från trängselskatten. Det stockholmarna var tillfrågade om i folkomröstningen var att pengarna isåfall skulle gå till kollektivtrafiken. Att finansiera sexfiliga motorvägar kanske inte väljarna var förberedda på precis.
Givetvis måste (s) byta trafikpolitik om de ska regera med De Gröna. I en del avseenden var det tvungna till det redan förra mandatperioden. Flygskatten är ett exempel, att satsningarna gick från proportionerna 2 till bilväg 1 till räls blev det omvända är ett annat. Fler borde det blivit, fler kan det bli. Spårvägar och trängselavgifter i Malmö kanske?
Jag kandiderar inte
Det är inte länge till EU-parlamentsvalet, varför dessa frågor kommer vara viktigare än vanligt. Vilken EU-politik står kandidaterna för? Var ska makten ligga, vilka befogenheter ska ligga på över- eller mellanstatlig nivå? Vad får det kosta? Vem ska betala?
Själv har jag kommit fram till att inte kandidera till något uppdrag alls för Grön Ungdom, utan istället fortsätta som kravställande gräsrot. =)
fredag, december 14, 2007
8,8 procent
Visserligen ett ganska litet underlag. Men nog känns det som ett kvitto på att det går åt rätt håll.
Ett svar
Av de ryska marknadsfonderna är ca 80% företag i brancher kring olja, kol och råvaruframställning. Handelsbankens andel är "bara" 50%. Resten är inriktade på bygg och dagligkonsumtion.
Det jag ville få fram var inte att någon speciell etisk fond för entusiaster är det viktigaste, utan hellre att de vanliga är helt okej. Handelsbankens invändning var att fonder och aktier är en form av andrahandsmarknad, och att det man skulle göra för att påverka var att köpa aktier vid nyemissionstillfället.
Och någon miljöfond var "antagligen på gång". Alltid nåt.
onsdag, december 12, 2007
Reservation mot remiss (?)
På min vänligt ställda fråga vad de egentligen reserverade sig mot, "det är ju en remiss", så fick jag svaret "jo, vi kan göra så".
Har man inte rätt att ställa lite högre krav på oppositionen än så?
Internbudgeten gick igenom utan problem, det var en himla bra budget i mitt tycke.
Sedan fick vi årsavslutningsmiddag. Det var himla gott!
tisdag, december 11, 2007
Liberal konsekvens
Jo, lite pessimistisk är jag. Jag hoppas jag har fel. Jag, Anders och Malin ska iallafall se till att De Gröna i Malmö gör den bästa EP-valrörelsen någonsin!
Och på tal om utträdeskrav och att man inte ska kandidera till församlingar man inte gillar: Folkpartiet slår som vanligt rekord i grenen politisk konsekvens. Folkpartiet brukar vara de som oftast lyfter fram miljöpartiets EU-motstånd. Partiet har även länge krävt att stadsdelarna i Malmö Stad borde avskaffas. Och en kraftfullare reservation än den som kom in under remissrundan i ny organisation för Malmö Stad får man leta efter.
Om någon ifrågasätter att folkpartiet tillsätter ledamöter till dessa organ man så kraftfullt tar avstånd från? Nej nej. Det är inte ens någon som förväntar sig att folkpartiet ska leva som man lär.
söndag, december 09, 2007
Ingen glass, men ett schysst överskott
För övrigt gick svenska staten med plus 18 miljarder. Det senaste året har överskottet varit hela 146 miljarder kronor. Eller med över 16.000 kronor per svensk.
Vad man skulle kunna använda delar av det här överskottet till, istället för att samla dem på hög, kan man fundera över länge.
* Nolltaxa i hela landet?
* Höjda garantipensioner?
* Höjda studiemedel?
* Solpaneler på varenda byggnad?
* 30 TWh vindkraft?
Det gamla talesättet lyder "You got to spend money to make money". Det nya får bli: "You got to spend money to save the climate"
tisdag, december 04, 2007
Kräv din glass
Nu försöker man även sälja Kinafonden.
Men men, fonder är tråkigt. Det finns roligare saker att fundera på, som vilken glass man saknar. Maila du med, konsumentkontakt@gb.se, och kräv din Krav-strutglass till sommaren!
måndag, december 03, 2007
En grön paradox
Även om även Kristdemokraterna vilar på konservativ grund, så tycker jag att "kompetensargumentet" snarare är ett liberalt argument än ett konservativt. Det spelar ingen roll vilket kön man har, det är vem man är och vad man kan som har betydelse. Vissa neokonservativa lär förvisso låna argumentet för att hitta en ursäkt till att inte få med några kvinnor alls.
Men ändå. Låt gå för att det även kan fungera som ett konservativt argument. Det man isåfall inte får glömma är att samma paradox när det gäller kön och kompetens även gäller omvänt. Det vill säga de som tycker att hur bra barnuppfostrare man är inte beror på könet, utan på faktorer som förmåga att visa och ge kärlek, lära om rätt och fel, och dylikt. Men att samma personer kan tycka att en jämlik könsfördelning är det fundamentala målet för en sammansatt styrelse.
Vad gäller den förstnämnda frågan, om föräldrars kön och kompetens, finns inga delade meningar inom De Gröna, jag har iallafall aldrig hört någon. Vi är rörande överens om att föräldrarnas kön är ointressant. Synen på människan som kallas queer.
Ologiskt nog så har de flesta en helt annan syn på exempelvis kvotering i bolagsstyrelser. Här anser man plötsligt att en jämlik fördelning är ett allt annat överhängande mål, även när det får absurda konsekvenser. Helt oqueert, om man frågar mig. Oliberalt. Ogrönt.
En vanlig invändning är att "det bara är en metod för att ge kvinnor plats så att könet får minskad betydelse". Vilket är ungefär som att försöka minska en snöboll genom att rulla den i mer snö. Resultatet blir det motsatta, man tydliggör könsskillnaderna istället för att negligera dem.
Jag bloggade i våras om de ideologiska skillnaderna som finns på kön inom miljöpartiet. Det är givetvis lika aktuellt fortfarande.
torsdag, november 29, 2007
Dagens citat
Den alltid lika ödmjuka Ewa Bertz, folkpartiets kommunalråd, i dagens kommunfullmäktigedebatt med Lari Pitkä-Kangas, kommunalråd miljöpartiet.
Se valda delar av dagens kommunfullmäktigesammanträde här.
onsdag, november 28, 2007
640 pix
Studiebidraget är ungefär 7000 kronor i månaden. Efter mat och hyra återstår för de flesta singelhushåll i studentrum 2500. Sen ska man betala telefon, internet, schampo och TV-licens. Och om man pendlar, busskort för 640 kronor. Marginalerna är rätt små, för att uttrycka sig försiktigt.
Höjningen är marginell för en löntagare. Men för en student är höjningen stor. En studentrabatt hade skånetrafiken kunnat bjuda på. För det ska väl löna sig att studera?
Trygghet för alla
Det man glömmer i det resonemanget är att LAS innehåller betydligt fler regler än bara om vilken ordning anställda ska sägas upp, de så kallade "först-in sist-ut"-reglerna, § 22. Exempelvis stadgar lagen att det krävs sakliga skäl för att säga upp folk, och de sakliga skäl som kan finnas är antingen arbetsbrist eller personliga skäl. En annan regel är hur lång uppsägningstiden är för anställda som sedan ska sägas upp.
Att vilja avskaffa LAS rakt av, som exempelvis CUF vill, ter sig för mig populistiskt, och tyder på en ogenomtänkthet. Framför allt eftersom de flesta reglerna i LAS bara gäller om inte annat framgår av kollektivavtal. Men också, att det givetvis måste finnas regler om uppsägningstid och annat.
Däremot kan man förbättra LAS, och även på andra sätt förstärka både tryggheten för anställda och minska trösklarna för unga. Att som på dagens DN-debatt ha ett perspektiv på de som i äldre år vill byta arbete, men av olika skäl inte vågar, är också jätteviktigt.
Men den bästa lösningen för den gruppen skriver inte svenskt näringsliv ut i debattartikeln: Nämligen att skrota den karens som finns för att få a-kassa om man själv säger upp sig. Idag är den karensen 90 vardagar, d v s mer än tre månader. I Danmark har jag för mig att den är 5 dagar.
En ändring av de reglerna skulle möjliggöra för fler som inte trivs med sitt jobb att våga pröva nåt nytt. Vem kan egentligen missgynnas av det?
tisdag, november 27, 2007
Det går framåt
En annan trevlig sak på mötet var skolinformatören från Stadsfastigheter som var och pratade om sitt jobb. Han är på skolor och pratar om konsekvenserna av skadegörelse, vem som betalar och vad som faktiskt kan hända om man anlägger en brand. Detta är givetvis en smart strategi av stadsfastigheter, som i förlängningen kan spara pengar åt både hela Malmö och resten av landet. Effektivare än övervakningskameror som bara flyttar problemen någon annanstans.
måndag, november 26, 2007
Att stjäla en dålig definition
Pierre-Joseph Proudhon hävdade att "egendom är stöld".
Robert Nozick hävdade att "skatt är stöld".
Och nu kommer en tredje klockren (?) definition, Magnus Andersson, ordförande för centerpartiets ungdomsförbund, som hävdar att det är att det är stöld att inte handla.
Jag tycker Anderssons är sämst hittills.
Sd-Westergren i Din Gata
Det mest intressanta var efter ungefär 28 minuter i programmet, då programledarna frågade varför sverigedemokraterna vill införa ett flyktingstopp till Malmö.
"Det är en ekonomisk fråga", svarar Westergren. Hon menar att arbetslösheten är skyhög i Malmö just nu, och att man ska flytta dit jobben finns. Hon vet dock inte hur hög den är.
Helt riktigt så påpekar Westergren att reglerna redan är så idag, att man är skyldig att stå till arbetsmarknadens förfogande i hela landet. Emma Westergren stöder detta, precis som en klar riksdagsmajoritet, då hon på frågan om detta ska gälla även svenskar svarar "jag tycker man ska flytta dit jobben finns". Alltså oavsett nationalitet och nation.
Det kan ju vara intressant för Emma Westergren och övriga sverigedemokrater att studera nedanstående bild. Om människor ska flytta dit jobben finns, d v s där arbetslösheten är låg, så är det tydligt att vi kommer att se en rejält ökad invandring till Sverige och Europa framöver.
Bilden illustrerar arbetslösheten i olika länder, enligt skalan till höger. Från Wikipedia.
Länk till programmet.
Länk till Anders Wallners bloggpost om radioprogrammet.
lördag, november 24, 2007
Arbetscentrum behövs
This is it:
Moderaterna i Malmö reserverade sig i kommunstyrelsen mot en satsning på Arbetscentrum, Vuxenutbildningen och Finsam. Kommunalrådet Anja Sonesson (m) motiverar detta i Sydsvenskan 12 november med att insatserna inte behövs i en högkonjunktur. Denna reservation visar att moderaterna inte har någon koll på den sociala situationen i Malmö.
Att arbetsmarknaden i både Malmö och resten av Sverige kraftigt förbättras till följd av högkonjunkturen är sant. I augusti 2007 var 6924 malmöbor arbetslösa, jämfört med 9589 samma månad 2006. De som dock fortfarande är utanför arbetsmarknaden är de som har allra svårast att komma in, och därför har en längre, och därmed kostsammare, väg tillbaka till en situation med egen försörjning. Genom att i en högkonjunktur satsa extra på denna grupp ökar vi förutsättningarna för att de har jobb när arbetslösheten ökar igen.
Just därför görs inför år 2008 en neddragning om 15 miljoner på AUC, som p g a högkonjunkturen inte är i behov av samma medel. Istället satsas 10 av dessa miljoner på Arbetscentrum, som tillhandahåller insatser för personer med arbetshinder. Läser man den statistik Arbetscentrum visar så är det tydligt att verksamheten har stora positiva effekter för många malmöbor. Ett exempel är Servicepatruller, ur vilka 82 procent kunnat gå till annat arbete.
Istället för att nonchalera de sociala problem som faktiskt finns i Malmö, borde Anja Sonesson sätta sig in i problematiken. Miljöpartiet välkomnar moderaterna in i verkligheten.
Rasmus Ling (mp)
Ledamot Arbetscentrum
Anna Norrman (mp)
Ledamot i kommunstyrelsen
fredag, november 23, 2007
Subutex, metadon, och rena sprutor
Att ha principer som väger tyngre än människoliv är något jag har himla svårt för. Även om man tycker att ett helt drogfritt samhälle vore himmelriket, så måste man ändå kunna se hur man ska göra världen till en bättre plats idag. Att kunna hjälpa de som är fast i missbruk genom ersättningsmedel som inte berusar, är en utmärkt åtgärd. Samma sak med sprutbytesprogram.
Tyvärr delar inte ens De Gröna den uppfattningen rakt igenom. I Gävleborg vill man exempelvis fortfarande inte ge rena sprutor till heroinister. Synd.
tisdag, november 20, 2007
Omväxling förnöjer...
Sur
måndag, november 19, 2007
Kärnkraften inte HELA lösningen?
Är detta De Grönas nya politik? Så lät det nämligen på P1 morgon när Peter Eriksson debatterade frågan med Erland Källén.
Visserligen så har miljöpartiet inte drivit kärnkraftsfrågan särskilt aktivt på ganska länge. Något pliktskyldigt pressmeddelande i samband med effekthöjningar i befintliga kärnkraftverk, Wetterstrand har suttit i någon debattpanel eller morgonsoffa, och givetvis svar på direkta frågor. Men därifrån till att sväva på målet vid direkta frågor är jättestort.
Precis som Birger Schlaug skriver, så är detta ett helt nytt sätt att debattera frågan om kärnkraft för en miljöpartist. Inte ett ord om utsläpp och risker vid uranbrytning, inte ett ord om säkerhetsrisken (vilket med tanke på de många incidenter de senare åren faktiskt är ett kraftfullt argument), eller ett ord om hur slutförvaringen ska gå till. Inte ett ord om den subvention som kärnkraften så länge haft, och fortfarande har.
Kärnkraften i Sverige ska avvecklas snabbt med början omedelbart, står det i miljöpartiets partiprogram. Så brukar också Maria Wetterstrand formulera sig. Frågan är om detta är en kursändring, eller en dålig dag på jobbet?
För många utomstående har miljöpartiet haft två frågor där man inte får gå mot partilinjen: EU och kärnkraft. Att jämställa dessa två är för mig obegripligt. Visst har partiet varit väldigt enade i frågan om EU, men inte alls på samma sätt som i kärnkraftsfrågan. I den frågan har enigheten varit så total att det inte liknar annat än möjligen sverigedemokraternas interna eneghet kring invandring.
Jag har länge varit rädd för att frågan kring klimatet tar fokus från andra viktiga miljöfrågor (ja, andra frågor också förstås). Oron verkar oroväckande befogad.
torsdag, november 15, 2007
Vi tar fajten*
En mängd goda förslag ges också i rapporten, som att öppna för arbetskraftsinvandring, ge gömda flyktingar rätt till skola och sjukvård, behandla alla lika i kommunala val och skapa en diskrimineringsmyndighet.
För övrigt är det jätteroligt att min gamle styrelsekollega i Gröna Studenter, Lage Rahm, numera är riksdagsledamot. Grattis!
----
* Uttrycket "Vi tar fajten" är registrerat som varumärke av fackförbundet Kommunal inför avtalsrörelsen 2003, men har även använts av Kristdemokraterna inför valet 2006. Kommunal, som inte gillar Kristdemokraterna, hotade med stämning. Således bör inte De Gröna använda det som en slogan, då vi riskerar att dömas för varumärkesintrång. Men å andra sidan så är det ett så löjligt namn att vi inte borde använda oss av den ändå.
tisdag, november 13, 2007
Fredrik vill rösta
Vad Fredrik egentligen menar är "moderaterna har inte kunnat enas om en enhetlig partilinje, därför låter vi bli med att ta beslut i frågan tills känslorna kylts ner lite".
Reinfeldt får gärna motbevisa mig, att han kommit till en djupare insikt om att viktiga demokratifrågor måste föregås folkomröstning. Isåfall kunde han kanske kika på den här frågan?
måndag, november 12, 2007
Ett tillfälligt alkoholstopp?
Till skillnad från Peter G Lindqvist (m), ledamot i Arbetscentrum, så är oppositionsrådet Anja Sonesson (m) inte helt oväntat kritisk till att pengar anslås:
Socialdemokraterna går tillbaka till projektlinjen. Däremot saknas insatser för att stärka kunskaperna i svenska språket.
Vilket är antingen lögn, eller så har Sonesson ingen koll alls. De som är i behov av språkinlärning, vilket sannerligen inte är alla, får det genom Arbetscentrum. Samt att en arbetsplats självfallet är ett bra ställe att lära sig landets språk på, förstås.
Vidare säger Sonesson:
En betydande majoritet av dessa människor har haft och har omfattande drog- och missbruksproblem. Vi måste därför införa ett tillfälligt och totalt drogstopp i Malmö Stad. Inga systembolag, inga serveringstillstånd på restauranger, ingen alkoholinförsel, inga cigaretter, ingenting. Ge det en chans på två år så kan vi hinna komma ikapp med de problem som Malmö har jämfört med resten av landet.
Nej, så sa hon naturligtvis inte. Men nästan. Fast det gällde istället kravet på ett generellt flyktingstopp, d v s ett förbud mot att bostätta sig här för andra. Det är väl lättare att smälta för hemmaopinionen än det förra. Man ska ju ta eget ansvar, så länge det gäller någon annan.
söndag, november 11, 2007
Väl Godkänt i ämnet Politisk Strategi
Det är ett ganska vanligt resonemang, att man måste hitta breda blocköverskridande lösningar på olika politiska områden, för att hitta långsiktig stabilitet. Energifrågan är ett vanligt exempel. Konstitutionella frågor och pensionsfrågan andra. Och nu också skolfrågan.
De lagar som inte ändras så lätt i Sverige är de fyra grundlagarna. Dessa måste antas med två riksdagsbeslut med mellanliggande val. Vilket är ett utmärkt system, även om man oftare dessutom borde folkomrösta om ändringarna. Och detta räcker! Mer stabilitet och blocköverskridande kompromisser behövs faktiskt inte.
Att (s) ger efter i betygsfrågan är taktiskt smart. Egentligen spelar det inte så stor roll om betyg ges från årskurs sex eller årskurs åtta. Men man får bort en av folkpartiets största profilfrågor, eller åtminstone naggar den rejält i kanten. Däremot säger man nej till "betygsliknande skriftliga omdömen" från årskurs ett. Ett förslag som bara är estet-politik. Givetvis kan de skolor som vill ge skriftliga omdömen redan idag! De registreras ju inte och har ingen formell betydelse. Men kan vara ett utmärkt sätt för vårdnadshavare att följa barnts skolgång!
Detta är det antagligen inte många som vet eller tänker på. Socialdemokraternas förslag "i mitten" verkar nog vettigt för många. Även om det i praktiken saknar betydelse. För saknat betydelse har ju även folkpartiets skolpolitik gjort!
Mona Sahlins är nog smartare än vad många tror. Jag tror att hon kommer bli Sveriges nästa statsminister. Med vilken reell politik återstår att se.
fredag, november 09, 2007
Segbank
Jag kan ju hota med det tilltagande intresset från bloggläsarna.
tisdag, november 06, 2007
Handelsbankens rysslandsfond
---
Hej!
Jag läste om er Rysslandasfond i en broschyr på Handelsbanken i Malmö, och såg även att ni skrev om den på er hemsida. Jag blev ganska förbryllad. Ni skriver "vår rysslandsfond investerar därför till stor del i olja, gas och andra råvaror", och radar därefter upp branscher som bilbranchen.
Inte ett ord om några investeringar för hållbar ekologisk utveckling, trots att det är den största utmaningen som mänskligheten står inför! Inte minst vad gäller växthuseffekten.
Jag är uppriktigt besviken över att ni inte har tagit till er en så grundläggande insikt att ni vill investera i miljöteknikbranschen, utan istället agerar för att ytterliggare förvärra situationen.
Jag vill gärna ha en förklaring till ert agerande, och hoppas på förbättring.
Hälsningar
Rasmus Ling
fredag, november 02, 2007
Marknadsmisslyckande i kurslitteratur
Självklart kan man dock komma olika nära marknadsidealet. Grönsaksförsäljningen på Möllevångstorget är ett exempel på en nästan fullbordad marknadsekonomi: man vet vad man får, förhoppningsvis, och om inte så vet man vem man inte ska handla av nästa gång. Säljarna konkurrerar öppet på samma fysiska plats. Det är förhållandevis enkelt att etablera sig. Det är enkelt att jämföra priser. Produkterna är hyfsat enhetliga. En inte perfekt marknad. Men nästan.
Men kursbok tog däremot upp ett annat exempel på "en nästan perfekt marknad": Försäljningen av råolja på världsmarknaden!
Om det är någon produkt där fullständig information om produkten saknas, så måste det vara oljan. Enligt OECD så skulle en liter bensin kosta 30 kronor om den betalade sina externa kostnader (i form av miljöförstöring), och FN:s klimatpanel har sagt samma sak.
När marknaden brister måste politiken styra. Det borde vara självklart. Lika självklart är att en perfekt marknadsekonomi utesluter externa effekter, och att klimathotet är en extern effekt, orsakad av olje- och kolförbränning. Tyvärr finns inte en så basal insikt i kurslitteratur för högskolan 2007.